در آخرین رالی که همکنون در آن هستیم، شاخص کل از ۱۸ دی ماه و از سطح ۳۵۴هزار واحد تا مرز ۴۷۷هزار واحد رشد کرده و البته امروز اندکی منفی است و در مرز ۴۷۰هزار واحد در نوسان است.

شاخص کل در مرداد سال ۱۳۹۷ با آزادسازی های صورت گرفته در نرخ ارز از سطح ۱۰۸هزار واحد /صعودی شد و در ۹ مهر ۱۳۹۷ به ۱۹۵هزار واحد رسید.

در آن مقطع، به دلیل نگرانی از اثر تحریم ها تا ابتدای اسفند نزولی شد و به ۱۵۷هزار واحد رسید اما با آمدن گزارش های ماهانه، نگرانی ها کاهش یافت و یک رالی صعودی جدید آغاز شد.

در این رالی شاخص از ۱۵۷هزار حرکت خود را آغاز کرد و در ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ به ۲۲۴هزار واحد رسید.

طی ۷ روز به ۲۰۳هزار رسید یعنی ۱۰درصد کاهش یافت و پس ازان تا مهر ماه صعودی بود و به ۳۲۷هزار واحد رسید.

نگرانی از تکرار تجربه مهر ۹۷ مسیر را نزولی کرد، شاخص تا ۳۰۳هزار واحد طی ۵۰ روز تقویمی کاهش یافت یعنی ۸درصد افت کرد.

بعد ازان بدون در نظر گرفتن اثر روانی ترور سردار می توان گفت به صورت پیوسته از ۳۰۵هزار به حدود ۴۷۵هزار واحد رسیده است.

اولین صعود در ۲ ماه تقویمی و ۸۰درصد بوده است. اصلاح آن ۴ ماه و به اندازه ۲۰درصد از قله بوده است.

دومین حرکت ۱۰۸درصد بوده و اینبار ۷ ماه زمان برده است. اصلاح آن ۴۵روز زمان برده و ۷درصد بوده است.

سومین رالی صعودی که همکنون در آن هستیم، ۳ ماه زمان برده و ۵۵درصد بوده است. بر سر راه رالی های صعودی، به دلایل سیاسی، نظامی و اقتصاد جهانی شاهد موج های فروش قوی هم بوده ایم اما در هر حال از مرداد ۱۳۹۷ که دلار آزاد شد سه موج صعودی داشته ایم.

علت این ۳ موج افزایش نرخ ارز و ورود نقدینگی جدید به بورس بوده است. این موج اخیر با ورود نقدینگی آغاز شد اما طی چند روز اخیر اندکی تضعیف شد، حالا به ضرب رشد نرخ ارز و تقویت معاملات بورس کالا، سرپا مانده است.

اگر بخواهیم الگوی نوسانات بازار را قضاوت کنیم، باید بگوییم وقتی بازار منتظر رسیدن یک خبر باشد (همچون اثر تحریم بر مقدار فروش در فاصله مهر تا بهمن ۹۷) آنگاه اصلاح قیمتی فرسایشی و زمان بر می شود که در این مواقع عمق اصلاح بیشتر است.

وقتی که بازار بدون خبر منفی خاصی و پس از یک موج صعودی اصلاحی شده، این موج ۳ الی ۶ هفته زمان برده و افت شاخص در سطح ۱۰درصد بوده است.

از سال ۱۳۹۵ تاکنون اینطور نبوده که موقع آغاز اصلاح بازار پیوسته ریزش یا اصلاح کند و برداشت می شود که لزوما منفی بودن امروز به معنای یک اصلاح نیست.

تصور می کنم بازار با اخباری در خصوص رشد بیشتر نرخ ارز، هیجان در بورس کالا یا گزارش عملکرد بهمن ( که طی هفته اول اسفند منتشر می شود) می تواند از مسیر اصلاحی صرف نظر کند که در این صورت محتمل است نیمه اول اسفند بازار کم نوسان باشد و پس ازان مسیر صعودی بگیرد.

به نظرم نمی توان روند بازار را چندان تشخیص داد

خصوصا که بازار پس از عبور از ۲۶۰هزار واحد بر شاخص نقدینگی سوار شد و نسبت به گذشته تحلیل ناپذیر تر شد بر همین اساس تصور می کنم پیشبینی آینده تا حدی ناممکن است اما روند گذشته نشان داده برای صعودی شدن، بازار عجله دارد و قاعدتا اینطور برداشت می کنم که اگر مثلا در هفته دوم اسفند بازار همچنان آرام و اندکی اصلاحی باشد، ممکن است به لحاظ زمانی، اصلاح به ۴۵ روز برسد.

گاها سرمایه گذاران در یک نقطه زمانی حاضر نیستند سهمی را در ۵۰۰۰ ريال به طور مثال خرید کنند اما با گذشت زمان و تثبیت قیمت در آن عدد، حاضر به خرید می شوند لذا ازان جهت که بازار کف محکمی ندارد، شاید در بلند مدت به نفع سرمایه گذاران باشد که بازار در یک محدوده اصلاح زمانی کند تا ذهن ها و چشم ها به قیمت های جدید عادت کنند و حاضر به پذیرش آن شوند به لحاظ درصدی اگر الگوی گذشته را مد نظر بگریم اصلاح بیش از ۱۰درصد نمی شود و حدود ۶ هفته خواهد بود اما مثبت شدن قوی بازار در نیمه اول اسفند به معنای عدم اصلاح است.

ولید هلالات

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *