مطلب حاضر می خواهد نشان دهد در سناریوهای نسبتا بدبینانه چه میزان زیان احتمالی ممکن است به سهامدار گل گهر در قیمت جاری وارد شود. علت نوشتار این مطلب کاهش قیمت نفت جهانی و در نظر گرفتن سناریوهای بدبینانه و متعادل است.

۱) کگل در ۳ ماه اخیر ۴۰درصد بازدهی و در یک سال ۹۱درصد بازدهی ایجاد کرده است.

۲) این شرکت در ۹۰ روز اخیر به طور متوسط ۲۱میلیون برگ سهم معاملاتی داشته در حالی که حجم مبنای آن ۱۱٫۷میلیون برگ سهم است.

۳) در تیر ۱۳۹۴ P.e سهم ۵ واحد بود، در تیر ۱۳۹۵ به ۸ رسید. در سال ۱۳۹۶ حدود ۷ بود، در سال ۱۳۹۷ به ۸رسید و نهایتا در تیرماه سال جاری ۸ بود و همکنون حدود ۸٫۸ واحد است.

۴) وقتی گندله ۷۷۵هزار تومان بود شرکت حدود هزار میلیارد تومان سود ساخت. وقتی گندله به ۸۹۳هزار تومان رسید، در یک فصل حدود ۱٫۲هزار میلیارد تومان سود ساخت و وقتی گندله ۹۷۳هزار تومان بود تقریبا ۱٫۴هزار میلیارد تومان سود ساخت.

۵) اگر گندله ۲۵درصد شمش باشد و فرض کنیم شمش از ۳۹۰دلار فعلی به ۳۴۰دلار افت کند، با دلار ۱۴هزار تومانی گندله حدودا ۱٫۲میلیون تومان خواهد بود.

۶) در این صورت eps شرکت حدود ۱۴۰۰ ريال خواهد بود. با فرض تقسیم ۷۰۰ ريال سود به P.e حدودا ۶٫۴ واحد می رسیم.

نتیجه:

اگر در بلند مدت نفت حدود ۳۰ دلار باشد، تحلیل ما این است که شمش از ۳۹۰دلار به ۳۴۰دلار کاهش یابد. با دلار ۱۴۰۰۰ تومانی این شرکت ۱۴۰۰ ريال eps می سازد. در شرایط نرمال p.e سهم حدود ۷-۸ واحد بوده اما وقتی قیمت جهانی افت سنگین کرده، p.e سهم بالا رفته و وقتی دلار و قیمت جهانی شدیدا رشد کرده P.e سهم به زیر ۶ رسیده است. بنابراین با فرض کاهش ۱۵درصدی شمش (در مقابل کاهش نفت) به شرط ثبات دلار ۱۴هزار تومانی، کگل نمی تواند با افت قیمتی مواجه شود اما ممکن است برای مدت ها در قیمت جاری بدون بازدهی بماند.

ولید هلالات

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *