وزن کشی زشت و زیبا !

سال ۹۹ آغاز شد بهتر است رویداد های تلخ و سرد و سیاه سال ۹۸ را فراموش کنیم و به فکر سال ۹۹ باشیم هر چند سال ۹۹ هم خیلی شیرین آغاز نشده و با کرونا و خوابیدن کسب و کارها و سیل دوباره نشان میدهد انگار این چرخ بدکردار شده و دوباره سر ناسازگاری با ما گرفته است امیدواریم سال ۹۹ برای همه شما عزیزان سالی پر از خوبی سلامتی نعمت برکت و ثروت و شادی باشد .

اما به نظر سال سختی در پیش داریم حداقل روزهای پیش رو این را نشان میدهد …

که روزهای خاص و سختی است . این روزها چالش اصلی بازار این شده که برخی از عزیزان سهم فروخته و به امید ریزش بازارهستند و برخی دیگر درست در نقطه مقابل تحلیل های دیگری دارند فارغ از رفتار این دو معتقدیم عزیزانی که در طرف فروش بودند به نظر نباید یک شبه همه چیز را به اتش بکشند و بدبین روزگار شده !

انها باید به یاد داشته باشند وقتی می نویسند و تبلیغ منفی دارند به روزهایی فکر کنند که دوباره سهامدار خواهند بود و به قول روحانی باید اب و صابون بیاوریم و این اول سالی دست و روی انها را بشوییم !! بگذریم … طبق روال همیشه همه چیز را منطقی و فارغ از جو بازار باید نگاه کرد . حالا نتیجه هر چیزی ممکن است باشد . ولی در مجموع در صحنه فعلی بازار و اقتصاد و سیاست ۵ عامل را موثر می بینیم و در واقع بازار را ماحصل وزن کشی این ۵ عامل می بینیم …

سعی میکنیم یک به یک انها را توضیح داده و البته فردا هم سراغ جدا شدن صفوف صنایع از هم میرویم که امروز به وضوح در بازار مشخص بود . بسیاری از شرکت های مرتبط با بازارهای جهانی تقریبا منفی بوده و راه خود را از بقیه جدا کردند . اشتباه محاسباتی که برخی از عزیزان فروشنده مرتکب شدند این بود که پایان بازی بازار را تصور میکردند ولی به نظر شیفت پول را داریم و این شیفت و حفظ پول در دل بازار یکی از مهم ترین رویدادهایی است که می تواند رخ دهد و البته فردا مفصل تر در مور ان صحبت خواهیم کرد .

اما سراغ این ۵ عامل و وزن کشی انها برویم …

اول سراغ عوامل منفی که بسیاری را متمایل به فروش کرده است . ۲ عامل بسیار جدی وجود دارد و باید عرض کرد انصافا این دو عامل شوخی نیست و جنس بحران های این بار با دفعات قبل کاملا متفاوت است انقدر متفاوت که ما که همیشه می نوشتیم رشد بازار ۲ بال دارد و یکی بنیاد و دیگری جریان پول به وضوح می توان گفت جریان بنیادی با این اتفاقات دچار چالش گسترده شده است . عامل اول بحران جهانی است و عامل دوم کرونا و تبعات آن . تقریبا اثرات بحران جهانی پیش رو مشخص است و کسی هم نمیتواند منکر این ریزش ها و اثرگذاری منفی ان باشد نفت ۶۰% افت کرد مس روی سایر کالاها مشتقات پتروشیمی و … همه کم و بیش افت کرده و بی شک برای بازار ما که ۵۰ تا۶۰% ان مرتبط با این بازارها هستند این یک چالش بزرگ است .

تازه بسیاری معتقدند هنوز عمق بحران مشخص نیست ولی به هر حال این موضوع یکی از مهم ترین عوامل موثر در بازار است .

اگر اجازه بدهید اول عوامل بیان شود و بعد جمع بندی کنیم . عامل دوم کروناست که بسیاری معتقدند در بعد جهانی تقاضا را ضعیف کرده و خود را در کاهش صادرات ما نشان میدهد و در بعد داخلی نیز می تواند ۲ ماه کشور را با چالش کمبود تقاضا مواجه سازد . انها که در طرف فروشنده ایستاده اند معتقدند بازار سرمایه و اکثر خریداران فعلی این دو عامل را دسته کم گرفته و هر چه جلوتر برویم اثرات ان روشن تر خواهد شد البته ما هم معتقدیم که بازار جهانی و کرونا اثرات منفی را در بازار خواهند داشت ولی ۲ سوال مطرح است این اثرات در قیمت های فعلی لحاظ شده یا خیر ۲- با جریان های مقابل نظیر دلار و جریان پول می تواند مقابله کند …

اما مقابل این عوامل منفی ۳ عامل خاص مثبت و کمک کننده وجود دارد .

اولی دلار است . فروش و نرخ فروش برخی شرکت ها بین ۲۰ تا ۳۰% افت کرده است و البته برخی از این افت ها کمتر است . ولی برخی معتقدند دلار نیما که امروز ۱۳۵۰۰ و دلار ازاد که ۱۶ هزار تومان است به سرعت این ریزش بازارهای جهانی را جبران کرده و ماجرا جبران می شود به نظر اگر دلار نیما به حوالی ۱۶ و دلار ازاد به حوالی ۱۸ برسد می توان اذعان کرد اثرات ریزش بازارهای جهانی تا حدودی خنثی شده و فقط و فقط بخث کاهش مقداری فروش و افت تقاضا میماند ولی نرخ ها به نظر با این نرخ دلار جبران می شوند از همین رو بسیاری منتظر و نظاره گر نرخ دلار خواهند بود و این را عاملی برای جبران دو موضوع و عامل اول بحث میدانند .

عامل بعدی که به بازار کمک میکند جریان پول است .

اولین سوالی که این عامل میپرسد این است: می فروشید که چه کنید ؟! سراغ سپرده بانکی میروید ؟دلار یا طلا ؟ به نظر در حال حاضر مهم ترین رقیب بازار سپرده و نرخ سود بدون ریسک است چرا که دلار و طلا اگر رشد کند بازار با اهرم می تواند قوی تر رشد نماید . اما با خود این سوال را داشته باشید برای کشوری که تورم ان حداقل ۲۵% پیش بینی می شود نرخ سود ۲۰% یعنی بازدهی منفی ۵% به نظر توصیه به عزیزان فروشنده این است به جای فروش به هر قیمتی بگردند در بازار سهم هایی پیدا کنند که ۱ ساله با ریسک بسیار کم بازدهی حداقل ۳۰% را به شما بدهد که حداقل بازدهی شما منفی نباشد.

به نظر تا وقتی جایگزین قوی و مناسبی برای جریان پول پیدا نشود جریان پول بازی را در بازار به نفع خود دارد و همین موضوع و جریان بوده که چند روز گذشته بسیاری را اچمز کرده بود . یا به زیان ساده تر بگوییم دست برو بچه های قدیمی بازار بود امروز و روزهای قبل همه چیز صف فروش میشد همین جریان پول است که روند ها را تغییر داده است .

عامل اخر حمایت هاست …

دیروز ریس جمهورو وزیر اقتصاد همه جوره از بازار حمایت کردند. به نظر بعد از مدت ها دولتمردان متوجه شدند بازی برد برد حرکت در زمین بازار سرمایه است و سوق دادن مردم به این سمت و این بی شک بیشترین منفعت را برای دولت خواهد داشت به نظر باعث حفظ برخی اهداف دولت و تحقق ان هم شده اجازه سوخته شدن این زمین بازی را نمیدهند . البته شما هم پیش خود عاقل باشید و هر سهمی نخرید به امید پول های خاص ! دولت و خریداران جدید هم خرده عقلی دارند و خریدار سهم باد کرده و هیجانی رشد کرده شما نخواهد بود . ولی به نظر بستر فعلی در سال ۹۹ نیز بستر حمایت تمام قد دولت از بازار خواهد بود .

اما جمع بندی

به نظر روند بازارهای جهانی به ثبات نسبی رسیده ممکن است رشد عجیب نداشته باشیم ولی ریزش هم نداریم و این ریزش در قیمت بسیاری از سهم ها لحاظ شده است . بیایید سراغ دو سهمی که امروز صف فروش بودند و از این بحران تاثیر میگرفتند صحبت کنیم فولاد و فملی مثلا سود فملی در بدبینانه ترین حالت ممکن بازارهای جهانی و دلار ، حدود ۷۵۰ ریال است البته با مس ۴۶۰۰ و دلار ۱۴ گفتیم به نظر خیلی جای افت انچنانی را ندارد و یا فولاد حدود ۸۰۰ ریال می شود که ان هم با بدترین شرایط و ورق زیر ۵ لحاظ شده و به نظر با این فضا او هم خیلی مسیر عجیبی را ندارد .

احساس ترس بازار درست است و این احساس کمی در قیمت ها لحاظ شده است و کمی دیگر هم لحاظ می شود ولی به نظر عوامل مثبت و منفی طی روزهای اتی زورازمایی میکنند و می شود دید که بعد از اصلاح قیمت شرایط بازار جذاب تر دنبال شود . شاید برخی از سهم های مرتبط با بازارهای جهانی فاصله بگیرند ولی دقت کنید هم رشد دلارو هم برگشت این بازارها فرصت خوبی را برای شکار سهم ها در قیمت های مناسب رقم زده است . بازار را ترسناک نمی بینیم ولی به انها که در این نماد ها فروشنده بودند حق میدهیم بترسند.

شاید حتی گزارش ماهانه اسفند و فروردین هم خیلی جذاب نباشد ولی نباید عجولانه تصمیم گرفت

بازار فعلا در اولین گام مسیر خود را از سهم های مرتبط جدا کرده و باید دید در ادامه چه می شود شاید فعلا در کوتاه مدت تا سر رسیدن ۳عاملی که ذکر شد بازار روی دور غیر مرتبط ها بچرخد ولی هر لحظه این فرصت خوب بررسی و ریسک به ریوارد سود ها و قیمت ها را از دست ندهید . …

بتا سهم

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *