آقای بازارمیلیونر شد !

چه روزی بود امروز ! تاریخی و تاریخ ساز ! شاخص با جهشی تمام عیار از۱ میلیون رد شد و انقدر قوی و سریع و خشن این اتفاق رخ داد که حتی فروشنده ها جرات نکردند برای بازار رجز بخوانند ! همان ابتدای کار با یک ضربه این عرضه ها بودند که پخش زمین شده و ضربه فنی شدند !

امروز از ان روزهای شاد و شیرین بود از آن روز ها که خندانی ! از آن روزهایی که از شادی باران بهارانی ! و به قول شاعر آن روز که جان جان جان با قهقه میخوانی !
بازار سرمایه امروز برنده تمامی بازارهاست و روزگار بر وفق مراد سهامداران است ! به واقع ان روز که ما بردیم بزم است به برزن ها، میچرخیم پاکوبان غرق بوسه بارانیم…

امروز یک روز خاص را داشتیم و می توان گفت ارزوهایی که ما در خواب هم شاید نمی دیدیم این روزها مشغول محقق شدن است .

یک بار نوشتیم در رویای روزهای پیری خود می دیدیم که خرد و کلان و پیر جوان به بورس گرایش داشته باشند ولی به لطف تحولات و سرعت برخی اتفاقات انگار سوار ماشین زمان شدیم و چیزی که قرار بود در چند ده سال طی کنیم در چند ماه مشغول رسیدن به ان هستیم !

انصافا حق بر و بچه های قدیمی بازار سرمایه بیشتر ازاینهاست آنها خاک این بازار را خورده اند . روزهای تلخ و شیرین اینجا کم نبوده روزی که به اندازه یک پلاسکو بازار فروریخت . روزهای تلخ گذشته از ۸۴ بگیر تا بحران جهانی ۸۷ و ۸۸ و بیا جلو !همینطور پشت سرهم بحران داشتیم ! روزی را به یاد می آوریم که مذاکرات شکست خورد و بعد از ۳ سال که سیگار را ترک کرده بودیم دوباره سیگاری شدیم !

اگر به این قله رسیدیم تلاش همه و بیش از هر چیزی صبر همه عزیزان بوده

بازار در این مسیر خون دل ها خورده و اتفاقا اگر این روزها پیشنهادی می دهیم مثلا افراد تازه وار صندوق بخرند یا هر چیز دیگر از سر این است که میخواهیم این تنگه احد را حفظ کرده و جدالی که پس از سال ها به جد در ان پیروز شدیم را از دست ندهیم ! نباید بگذاریم جریان پولی که امده به این راحتی از بازار خارج شود ! ما برای رسیدن به این جایگاه خون دل ها خوردیم و رنج دوران برده ایم این که به راحتی دستاورد به دست امده از دست برود چیزی جز حسرت روزها و ماه های اتی نیست ! این اعتماد به وجود امده در فضای اقتصادی کشور به بازار سرمایه یک سرمایه بزرگ است که هر طور شده باید ان را حفظ نماییم ! هر طور شده !

حالا که بحث یاد و گذشته شد بهتر است یادی هم کنیم از مدیرقبلی سازمان بورس .

میدانیم دل خوشی از رسانه ها ندارد !از ما هم همینطور ! میدانیم روزهای اخر حتی دستور شکایت داد !(این یکی توضیحش بماند برای بعد ) ولی بگذار بگوییم که ما یادش بودیم . به قول شاعر آن روز ولی از ما یادی به میان آور ! رفتیم غریبانه بی صدا و پنهانی !! جناب اقای شاپور خان محمدی بچه های بازار با وجود تمام فراز و نشیب ها در این پیروزی و فتح قله هم به یاد شما هستند ! ولی ای کاش مهربانانه تر میرفتید ! البته این حکایت میزهای دولتی است . عزیزانی که به ان دلخوش کردند خوب ببینند ! در پیروزی ها کسی از انها یادی نمیکند و شکست است که هزاران مقصر و بازنده دارد !!

امروز تمام هر چه میخواهیم بگوییم در مورد کلیت بازار است .

بازار بین اهالی ان تقسیم بندی ها متعددی شده بسیاری اصلا باور ندارند که بازار این طور باشد . بسیاری علاوه بر باور نداشتن قبول هم ندارند و برخی پا را فراتر گذاشته و نه تنها باور و قبول ندارند بلکه با بلندگو ها نفی هم میکنند ! البته در سوی دیگر هم هستند کسانی که میگویند اقا زمین بازی عوض شده دنبال توجیه نباید بود بازار بالا می رود چون در این بالارفتن همه سود میکنند !

ارزندگی مفهومی است که مدت هاست از بین رفته و شرایط جور دیگری است انصافا با روند هم نمی شود جنگید باید با خود صادق بود. بسیاری میگویند شاید دیگر این روزها تکرار نشود هر چه درو کردیم کردیم ! تازه این داخل خودمان است بیرون که ول وله ای ست ! همه حرف از رشد بورس می زنندو برخی از وقوع اتفاقات عجیب و واژه ارایی ها برای بازار سرمایه زیاد شده است !

اما اجازه بدهید همین امروز در مورد یک موضوع بسیار خاص صحبت کنیم که به نظر از این به بعد این کلمه را بیشتر و بیشتر می شنویم … حباب !

بسیاری میگویند بازار سرمایه حباب بزرگی است که به زودی همه را اسیر خواهد کرد . ببنید بارها عرض کردیم در این که سرعت رشد بازار کمی تند است و یا برخی سهم ها رشد غیر منطقی دارد تقریبا همه قبول دارند ولی این که واژه حباب را اینقدر ساده و راحت برای کل بازار سرمایه بکار ببریم بسیار بی انصافی است .

کسانی که می‌گویند بازار حباب است بهتر است به دو سوال پاسخ دهند اول از همه استدلال این عزیزان را می پذیریم ! باشد قبول ! بازار سرمایه حباب است حرف شما کاملا درست است ولی به دو سوال پاسخ دهید یک تعریف حباب از دید شما چیست؟ چه چیزی می شود حباب تا ما حداقل بدانیم ۱ معیار اندازه گیری این کف و صابون گلنار و حباب ایجاد شده چیست ؟! و البته بعد هم پاسخ بدهید چطور مسکن با پی بر ای ۵۰ و خودرویی که با دلار ۲۵هزار تومانی به فروش میرسد حباب نیست ولی فولاد مبارکه با قیمت‌های فعلی حباب است ؟۱ این سوال را از این به بعد هر کسی که حرف از حباب می زند باید پاسخ دهد !

و سوال دوم

فرض کنید شما یک میلیارد تومان پول دارید با یک میلیارد تومان چه کار می کرد یعنی سرمایه گذاری هدف شما با یک میلیارد تومان چه بوده و چه کالایی را چه بازاری را ارزنده می دیدید که یک میلیارد تومان آنجا سرمایه گذاری کنید به واقع توضیح این دو سوال می تواند کمک شایانی به دیدگاه‌های طرفین داشته باشد . واقعا بورس حباب است و شما میخواهید بگویید مسکن نیست ؟! یا بگویید سچرده بانکی امن است و نرخ سود آن مثبت ؟! و البته خدای نکرده کسی هم قصد سوق دادن مردم به سمت بازار ارز را ندارد !!درست است دیگر ؟!

بسیاری از افراد در تفکرات قدیمی خود گیر افتادند

کما اینکه ما بورسی ها هم همینطور بودیم بسیار از افراد قدیمی بازار که فکر می کردند حلقه اصلی بازارند در رشد اخیر با آنچه قبل تر دیده بودند در تضاد بوده و خیلی قبل تر بیان داشتند بازار سرمایه حباب است اما طیف جدیدی از افراد تازه وارد این حلقه را شکسته و تفکرات خود را به ما قبولاندند. نکته‌ای که در این موضوع وجود داشت این بود که بسیاری از کسانی که امروز حرف از حباب بازار می‌زنند چه بچه های قدیمی بازار و چه افرادی بیرونی پدیده اسمارت مانی را فراموش کردند…

خاطره برای شما تعریف کنید شاید بیشتر متوجه این موضوع باشید در جلسه ای بین بچه های تحلیلی بازار که اکثر آنها تحلیلگران استخوان خرد کرده بازار هم بودند و در مجموعه های حقوقی قرار داشتند داشتند در مورد بازار و به خصوص سهمی حرف میزدند که امروز نسبت به آن قیمتش صد درصد رشد کرده و آن موقع در قیمت های آن زمان و قبل از رشد میگفتند بله این سهم گران است!!

گفتیم چرا گران است ؟!گفتند آقا پی به ای ای بازار ۸ است این سهم باید ۶ باشد همین حالا هم شش است پس گران است! نمی ارزد !!

چه اتفاقی رخ داد؟! جریان پول درس بزرگی به همه ما داد ! و البته اسمارت مانی ها نشان دادند باهوش تر از تحلیل گران هستند ! در همان مقطع این افراد تازه وارد این سهم را می خریدند و بعد خبرهایی آمد که نرخ سود بانکی کم شد !! دولت ناگهان همچون زورو مرد عنکبوتی ! وارد گود شده و از بازار حمایت می کند ! بازارهای رقیب با بگیرو ببند بانک مرکزی قفل می شوند و … ! به نظر کسانی که در آن مقطع با پول های سنگین وارد بازار شدند از این سلسله رویدادها خبر دار بوده و می خریدند و شاید همین امروز هم که بازار را می خرند و بسیاری می گویند قیمت ها حباب است فردا با تغییر پارادایم اتفاقات جدیدی رخ دهد این را عرض می کنیم تا بگوییم با عینک های تحلیلی قبل نمی شود بازار فعلی را دید

و نکته آخر

که به ذهن ما رسید بیش از ۱۵ سال در بازار فعالیم و اکثر صورتهای مالی را می‌خوانیم ! وقتی می‌خواهیم از واژه حباب صحبت کنیم انقدر این کلمه را درون دهان خود می جویم و بالا پایین می کنیم و تازه با اعمال هزار فکر می ‌گوییم بخشی از بازار حباب است . به واقع نمی دانیم افرادی که بازار سرمایه را فقط از تلویزیون و آن صفحه قرمز رنگش می شناسند و هیچ اطلاعی از شرایط شرکتها ندارند چطور اینقدر با قاطعیت حرف می‌زنند.

البته بازهم میگوییم که شاید در این گزارش برای سومین بار باشد بازار ممکن است در برخی شرکت‌ها خطرناک باشد توصیه دفعات قبل ما نیز همین بود که افراد تازه وارد از کانال صندوق ها و یا افراد قوی و سبد گردان های رسمی وارد موضوع شوند اما اینکه با قطعیت بازار سرمایه را زیر سوال ببریم انصافاً چیزی جز عدم اطلاع از ساز و کارهای این بازار نیست.

بازهم میگوییم بسیاری از فعالان بازار هم معتقدند برخی قیمت ها در بازار سرمایه حباب است و صد البته وظیفه سازمان بورس و نهاد ها اینجا روشن می شود که با عرضه هر چه بیشتر و مدیریت سهام در بازار عطش خرید سیراب شود و از پس این حادثه مردم صاحب شرکت های قوی و قدر و خوب بازار شوند ! و بازهم میگوییم افراد قدیمی و حال فعلی بازار و همچنین مدیران سازمان باید تمام سعی خود را کنند افراد تازه وارد جذب صندوق ها و یا ابزارهای جدید شده و به طور مستقیم در این فضا وارد نشوند !

حرف آخر …

شنیده می شود که استقبال از ای تی اف اول دولت خیلی قوی نبوده البته ما مردم دقیقه نودی هستیم و تجربه نشان داده مردم در دقایق پایانی و روز های آخر مشارکت می کنند اما یک توصیه به عزیزان در دولت . پیشنهاد ما این است که این اولین امتیاز را کمی کوتاه بیاید اجازه بدهید طعم‌شیرین سهامداری و سود کردن بیشتر به مردم برسد و این را بیشتر بچشند ! از همین رو پیشنهاد می شود حداقل برای بخشی از کارمندان دولت و بازنشستگان این موضوع قسطی شود و البته تا پایان اقساط حق فروش نداشته باشد به نظر کار مفید و مهم است و مشارکت را چه در این دوره و چه دوره های بعد افزایش می دهد.

و نکته دیگر در همین رابطه بحث سهام عدالت است

که به نظر به سرعت در مسیر اجرایی شدن است نمیدانیم دولت انگار قصدی برای منطقی نگاه کردن به این موضوعات ندارد البته پیشنهاداتی در ذهن داریم که فردا و یا روزهای بعد کمی فرصت شد مطرح میکنیم ولی این حجم وسیعی از مردم را مستقیم راهی بازار کردن فایده ای برای انها و ما فعالان فعلی ندارد به نظر بهتر است کمی بیشتر فکر کنیم ۸ خرداد از رگ گردن به ما نزدیک تر است ! روی این موضوع حرف های زیادی داریم و شاید یکی از بزرگترین چالش های بازار شود .

بتاسهم

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *