تحلیل بازار ۲۵ مرداد ۱۳۹۹

در میان ۴۶۶ نماد مورد بررسی، از ۵۳ گروه سهام ، طی ۳ماه اخیر هیچ گروهی بازدهی منفی نداشته اما در یک ماه اخیر ۲۳گروه بازدهی مثبت و الباقی بازدهی منفی.

در این میان، خودرو، انبوه سازی، نفتی ها و گروه بیمه، طی ۳ ماه اخیر بیشترین بازدهی های مثبت را داشته اند.

طی یک ماه اخیر، دارویی، آهن و فولاد، کانی فلزی، سیمان، کاشی سرامیک، لیزینگ و محصولات شوینده بازدهی های منفی بیشتری نسبت به کل بازار داشته اند.

اوره ای ها، فلزات غیر آهنی، کانی فلزی، شیمیایی ها، آهن و فولاد، بیمه، سیمان و دارو بهترین p.e ttm ها را دارند.

در اوره سازها … روند حاشیه سود سالانه صعودی است. حاشیه سود بهار ۹۹ بالاترین حاشیه سود TTm است. p.e ttm این گروه ۱۹ است.

گروه غیر آهنی ها نیز، شبیه اوره سازها عمل کرده، یعنی بهترین حاشیه سود در بهار ۹۹ است و روند حاشیه سود سالانه صعودی است. p.e ttm این گروه ۲۶ است.

در میان آهنی ها، درآمد فصلی روند صعودی دارد، حاشیه سود نسبت به فصول قبلی بهتر شده اما در حد بهار ۹۸ است. p.e ttm این گروه ۲۹ است.

سیمان رشد درآمد فصلی ندارد اما روند حاشیه سود کاملا صعودی است. p.e ttm این گروه ۳۷ است.

حاشیه سود دارویی ها ثابت مانده، روند رشد درآمد مثبت است اما قوی نیست. یکی از دلایل عدم حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی است. p.e ttm این گروه ۲۸ است.

حاشیه سود پتروشیمی ها بهبود یافته، درآمد بهار ضعیف بوده که احتمالا ناشی از ضعف مقدار فروش ناشی از کرونا است. p.e ttm این گروه ۲۰ است.

در شوینده ها درآمد و حاشیه سود روند صعودی ندارد البته این صنعت تا حد زیادی فصلی است و مقایسه بهار آن با فصول قبلی شاید منطقی نباشد. p.e ttm این گروه ۲۷ است.

متوسط رشد درآمدهای فصلی نسبت به فصول مشابه در سال ۹۸، در صنایع p.e محور حدود ۲۵درصد است. ازین زاویه P.e ttm اگر ۲۵ باشد، با تداوم شرایط فعلی به ۱۶ می رسد. (چون بخشی از هزینه ها ريالی است)

این مساله نشان می دهد که اگر سهامی با P.e ttm حدود ۲۰ معامله می شود، در واقع p.e forward حدود ۱۲ است.

البته این موضوع تبصره های متعددی دارد. ازین جهت که بسیاری از شرکت ها هستند که در P.e ttm زیر ۲۰ معامله می شوند اما نرخ رشد درآمد آن ها ۲۵درصد نسبت به فصول مشابه سال قبل نیست و یا دقیقا برعکس، شرکت هایی که نرخ رشد بالاتری در بخش درآمد دارند و P.e ttm بالای ۲۰ دارند اما p.e forward آن ها ۸ واحد است که علت آن رشد درآمد فصلی ۵۰درصد نسبت به فصول گذشته است.

این مساله نشان می دهد که شما به جای نظاره سایت TSETMC و رنگ های قرمز آن، بهتر است به دنبال سهامی باشید که بیشترین نرخ رشد درآمد و تواما پایین ترین P.e ttm را داشته باشد.

ولید هلالات

#نماد #پتروشیمی #حاشیه_سود

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

سهام سهام  سهام 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *