#دلار بخریم یا #سهام_دلاری ؟

این جدول بر اساس اطلاعات واقعی یک شرکت بورسی است. طبق آمار، زمانی که قیمت دلار به میزان ۱۰۰درصد افزایش می یابد، سودآوری شرکت ۱۷۸درصد رشد می کند.

اگر علت رشد نرخ ارز، ریسک های نظامی باشد، آنگاه p.e forward در مقایسه با P.e نسبی افت می کند اما اگر عامل رشد نرخ ارز، مسائل اقتصادی باشد، آنگاه فضای حاصل ازان باعث می شود که نرخ رشد اسمی به اندازه رشد نقدینگی، تورم یا دلار باشد که در این حالت p.e forward در مقایسه با p.e نسبی رشد می کند.

به بیان دیگر اگر ریسک ها، جنس نظامی نداشته باشند و مشخص نباشد که چه زمان پایان می یابند، p.e forward علی رغم افزایش ریسک، از P.e نسبی بالاتر می رود خصوصا اگر نرخ سود بانکی کاهش یابد.

این نشان می دهد که سهام با P.e forward حدودا ۷ تا ۸ واحد، هرچند نرخ رشد حقیقی مثبت نداشته باشد اما به دلیل رشد اسمی، می تواند به اندازه تورم+سود بانکی به سرمایه گذار، بازدهی اسمی بدهد.

ازان جهت که ابزاری جهت مصون ماندن از تورم در ایران وجود ندارد، سهام دلاری می تواند به دلیل اهرمی که دارد، رشد بیشتری از دلار داشته باشد به شرط آنکه جنس ریسک، نظامی نباشد.

ولید هلالات

برای دریافت کد بورسی به صورت غیر حضوری و استفاده از سامانه آنلاین معاملات بورس و خرید و فروش سهام ، و همچنین ثبت نام در سامانه سجام ، به وبسایت www.kargozari.org مراجعه نمایید. با سامانه فارابیکسو ، شما به صورت همزمان می توانید در بازار آتی سکه ، زعفران و بورس اوراق بهادار معاملات آنلاین انجام دهید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *