وحید شقاقی شهری_رئیس دانشگاه خوارزمی:

خوشبختانه ایران به دلیل نداشتن بدهی های خارجی توان فوق العاده ای در اداره امور اقتصادی کشور دارد و این عامل موجب ثبات بخشی حتی در سخت ترین شرایط اقتصادی است.

ایران مثل ونزوئلا نیست که به دلیل وجود بدهی های فراوان خارجی با فشار تحریم و محدودیت ها با ابرتورم مواجه شود، اگرهزینه ها دولت اصلاح و اقتصاد و بازارها در داخل به شکلی اصولی مدیریت شود به دلیل اینکه ایران به دنیا بدهکار(بدهی خارجی) نیست و حتی خیلی از کشور بدهکار اوست هیچ وقت دچار ابرتورم نمی شویم.

نباید به انتظار انتخابات امریکا، بازارهای سرمایه گذاری کشور به این شکل دچار آشفتگی و نوسان قیمت شوند چرا که چنین رویکردی باعث ایجاد تورم انتظاری در کشور و رشد قیمت ها و احتکار کالاها می شود.

اینکه خیلی ها به دلیل تاثیر انتخابات در امریکا بدنبال تبدیل دارای های خود به کالاهایی چون سکه و ارز بوده و با این شیوه بازارها را آشفته می کنند، کار اشتباهی است چرا که امریکا تمام تیرهای تحریمی خود را به سوی ایران شلیک کرده است، بنابراین هر کسی رئیس جمهور امریکا شود فرقی به حال ما ندارد.

هر چند مسائل و مشکلات متعددی باعث پسرفت اقتصادی و به هم ریختگی های بازارها شده است اما باید گفت که مشکلات داخلی در کشور بیشتر از مشکلات خارجی است.

به طور مثال قاچاق ۱۵ تا ۲۵ میلیارد دلاری کالاٰ در کشور، کسری شدید بودجه سالانه در کنار ناکارآمدیهای مدیریتی همراه با شیوع بیماری جانگیر کرونا مشکلاتی است که اقتصاد را در داخل با مشکل جدی مواجه کرده است.

سیاست گذاری های غلط اقتصادی دولت تاثیر فراوان بر اقتصاد کشور به جای گذاشته است به طور مثال نبود مدیریت درست در بازار سرمایه موجب شد تا این بازار مهم اقتصادی در سراشیبی تندی قرار گیرد و اعتماد سرمایه گذاران به این بازار رسمی و شفاف کم شود. از طرفی نیر با رشد نقدینگی و ورود آن به بازارهای غیر مولد که معمولا بازارهای سفته بازی و سوداگری هستند اقتصاد کشور را آشقته کرده است.

این در حالی است که دولت و بانک مرکزی باید با سیاست گذاری های درست و کارشناسی اولا مانع از رشد نقدینگی شوند و ثانیا اقداماتی برای هدایت سرمایه ها به بازارهای مولد و مراکز تولید به کار گیرند.

اکونومیست فارسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *