تحلیل بنیادی سیمان شرق با نماد سشرق

بهای تمام شده تولید سیمان با سیب کندی صعود می کند اما وضعیت نرخ های فروش سشرق مناسب و صعودی است. ثبات در هزینه گاز و خوراک مصرفی، رشد با اهمیت در هزینه بسته بندی و ارسال محصول در کنار رشد شتابان نرخ فروش وضعیتی را ایجاد کرده تا تصور کنیم مشرق می تواند در سال مالی جاری که منتهی به شهریور ۱۴۰۰ است ۶۱۳ میلیارد تومان درآمد با حاشیه سود ناخالص ۴۴ درصد داشته باشد در حالی که طی سال مالی قبلی حاشیه سود ۳۴ درصد بوده است. در چنین شرایطی ۸۴۲ ریال eps در شرکت اصلی خواهد داشت که در مقایسه با ۳۳۹ ریال سال مالی قبل، رشد مناسبی است.

سیمان سفید شرق نیز از زیرمجموعه های سشرق است، که در سال مالی منتهی به ۳۱ مرداد ۹۹ به ۳۸۵ میلیارد ریال سود خالص رسید. معادن زغال سنگ شرق، ۷۰میلیارد ریال سود ساخته و سایرین هم در مجموع بالغ بر ۶۰ میلیارد ریال سود برای سشرق دارند ضمن اینکه سشرق مالک ۱۰۰ درصد سهام این شرکت ها است. توجه کنید که سود تلفیقی سشرق ۵۳۲ ریال بوده در مقایسه باسود شرکت اصلی که ۳۳۹ریال است، عدد با اهمیتی است. البته در بازار بورس ایران، عمدتا توجه به سود شرکت اصلی و در محاسبه pe سود تلفیقی کمرنگ تلقی می شود اما به هرحال یک پتانسیل برای ipo شدن با مسائلی نظیر این است.

در نهایت

سیمان شرق ۳۳۹ ريال سود هر سهم و ۵۳۲ريال سود تلفیقی داشته که به مدد دو زیرمجموعه خود یعنی زغال سنگ شرق و سیمان سفید شرق است.

با یک نرخ منطقی برای سیمان (۷درصد افزایش نسبت به نرخ جاری) و عدم افزایش در نرخ انرژی، با همین مقدار فروش فعلی و رشد دوبرابری هزینه بسته بندی، سشرق در سال مالی منتهی به شهریور ۱۴۰۰ به eps 842 ريالی می رسد.

در تلفیق البته عدد بالاتری خواهد بود چون فاصله اصلی و تلفیقی رقم با اهمیتی است.

ولید هلالات

#سشرق  #سیمان  #تحلیل

برای دریافت کد بورسی به صورت غیر حضوری و استفاده از سامانه آنلاین معاملات بورس و خرید و فروش سهام ، و همچنین ثبت نام در سامانه سجام ، به وبسایت www.kargozari.org مراجعه نمایید. با سامانه فارابیکسو ، شما به صورت همزمان می توانید در بازار آتی سکه ، زعفران و بورس اوراق بهادار معاملات آنلاین انجام دهید.

تحلیل بنیادی سیمان شرق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *