ثروتی که در سایه ابهامات سوخت می شود!

هاشم ذوالفقاری در گفت و گو با همفکران در مورد روند بازار و اتفاقات پیرامون آن گفت: اگر اتفاق جدیدی در صورت های مالی نیفتد، مانند افزایش نرخ خوراک یا افزایش هزینه های جاری مثل هزینه های انرژی، سود سازی شرکت ها با مشکلی مواجه نمی شود، کما اینکه شرایط فروش خیلی از شرکت ها با توجه به انتخابات آمریکا بهترهم شده است. گزارشات نشان می دهد که فروش نفت ایران بهتر شده، برای شرکت های اوره ای که با ۲۰-۲۵ درصد تخفیف محصولات خود را به فروش می رساندند و سایرشرکت ها که محصولات شان را با تخفیف های سنگین می فروختند در حال حاضر شرایط خیلی بهتر شده و برهمین اساس است که به لحاظ سودآوری چشم انداز شرکت ها مطلوب است.

این کارشناس بازار سرمایه درخصوص وابستگی سهام به وضعیت نرخ های جهانی کامودیتی گفت:

با توجه به اینکه بیش از ۷۰ درصد شرکت ها در بازار سرمایه وابسته به قیمت های جهانی و کامودیتی هستند، چه در فلزات، فولادی ها، سنگ آهنی ها، کانی ها، پتروشیمی ها و نفتی ها، با توجه به اینکه قیمت های جهانی شرایط مثبتی را طی ماه های گذشته تجربه کرده اند و این روند مثبت ادامه داشته است.

از سوی دیگر قیمت دلار را میبینیم که کف ۲۲ هزار تومان را برای خود تثبیت کرده است و در محدوده ۲۲ تا ۲۶ هزار تومان در حال نوسان است و این که با اخبارسیاسی مثبت و صحبت های ریاست جمهوری آمریکا همگی نشان داد که دلار چندان تمایل به پایین آمدن ندارد، در نتیجه به نظر می رسد در کوارتر های بعدی اکثر شرکت های کامودیتی محور گزارش های قابل قبولی را به بازار ارائه خواهند کرد و قابلیت تکرار سود سازی حداقل ۳ ماهه سوم سال ۹۹ را در سال آینده خواهند داشت.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که چرا بازار تمایل به خرید خیلی از سهم ها ندارد، گفت: این موضوع دلایل متعددی دارد. از مهم ترین آن ها نزدیک شدن به پایان سال مالی شرکت ها است که در نتیجه حقوقی های ریز و درشت برای تامین منابع مورد نیاز آخر سال خود اکثرا فروشنده هستند و این موضوع تقریبا همه ساله در بازار سرمایه اتفاق می افتد. معمولا وقتی که این فروش ها تمام می شود از نیمه اسفند بازار متعادل تر خواهد شد. بعد از تعطیلات فروردین هم معمولا تقاضا به سمت بازار بهتر می‌شود. از همین رو برای بازار پیش رو نیز چنین شرایطی را می توان متصور بود.

ارز دیجیتال رقیب جدید بازار سرمایه

وی با اشاره به این که بخش بزرگی از تقاضایی که در سال جاری و سال گذشته در بازار بوده در حال حاضر جذب بازار های رمز ارز می شود، گفت: در سال جاری پول زیادی از کف بازار به سمت بازار ارزهای دیجیتال تمایل پیدا کرده است. بازاری که دامنه آن باز است، خیلی از مسائلی که در بازار سهام مانند دستکاری قیمت، صف خرید، حجم مبنا، دامنه نوسان را دارا نبوده و شرایط معامله برای افراد بسیار آسان است.

ذوالفقاری با بیان این که بازار ارزهای دیجیتال بازار نوپایی در کشور بوده و خیلی ها طی ۶ ماه گذشته سود های خوبی از این بازار کسب کرده و جذب آن بازار شده اند، تصریح کرد: در واقع با وجود شرایط حاکم بر بازار سرمایه بسیاری از افراد این بازار را رها کرده و از آن نا امید شده اند.

ناشفاف بودن فضا برای ورود سرمایه

این تحلیلگر بازار سرمایه در پاسخ به چرایی این که بازار در سطوح فعلی تمایل به خرید ندارد، اظهار داشت: دلیل آن شفاف نبودن چشم انداز سیاسی داخلی و خارجی است. از طرفی حدود ۴ ماه آینده دولت جدید باید سر کار بیاید از همین رو باید دید چه دولتی می آید و سیاست های اقتصادی و سیاسی آن به چه صورت است. این که آیا بورس را به چه سمتی خواهد برد. در مورد شرایط شرکت ها چه تصمیماتی خواهد گرفت. این در حالی است که چشم انداز سیاسی _بین المللی مان هم هنوز ابهام دارد. او در همین راستا افزود: ما نمی دانیم چه اتفاقاتی در حوزه سیاست خارجی در پیش روی ما است، در مورد برجام و در مورد غیر برجام یا برجام جدید و یا هر چیز دیگری.

همه این ابهامات باعث می شود که …

سرمایه گذارها تمایلی نداشته باشند که پول زیادی را درگیر کنند. قطعا افرادی که حرفه ای بازار هستند، همیشه در بازار حضور دارند و همیشه بخشی از سرمایه شان در بازار است، ولی اینکه بخواهند با تمام قوا وارد بازار شوند و سرمایه گذاری کنند، این به یک ثبات نیاز دارد که این ثبات در حال حاضر از لحاظ سیاسی بر بازار وجود ندارد.

ذوالفقاری به دلایل دیگری که موجب می شود در بازار چندان روند مثبت را شاهد نباشیم، اشاره کرد و گفت: اینکه آن پول های تاثیر گذاری که در بازار همیشه باعث ایجاد روند می شوند، در یک سال گذشته یا نیمه گذشته سود های خیلی خوبی از بازار گرفته اند و شاید در حال حاضر برایشان بازار جذابیت ورود مجدد ندارد، به این دلیل که هم در سود خوبی هستند و هم اینکه زمانی این پول ها وارد بازار می شوند که یک چشم انداز بازدهی خیره کننده را در سرمایه ها بتوان متصور بود.

آن پول ها زمانی در بازار می آیند که یک بازدهی چند صد درصدی را از بازار انتظار داشته باشند و بگیرند. اعداد بسیار بزرگ می آیند، به بازار روند می دهند و خارج می شوند. در همین بین مسئله دیگری که بازار مقداری به آن حساسیت نشان می دهد، بحث دستکاری روند بازار است، مانند دامنه نامتقارن یا بحث ابطال معاملات، همچنین بستن یک سری کد های فعالان بازار، تهدید هایی که در بازار است و این ها هم باعث می شود که مقداری بازار دست به عصا تر از گذشته حرکت کند.

احتمال شکست روند شاخص به سمت صعود

ذوالفقاری در خصوص روند شاخص بازار سرمایه توضیح داد: در حال حاضر به لحاظ نموداری کف ۱ میلیون و ۱۳۰ هزار واحدی شاخص کف معتبری است. کفی است که ۲ بار به آن برخورد کرده و از آن سمت به بالا برگشته است، در حال حاضر با این دامنه نوسان ۲ درصدی به نظر نمی رسد که این کف به راحتی بتواند از دست برود و شاید خیلی سخت دوباره به آن برسد. شاید هم مجددا به آن سطح به زودی نرسد و بازار از میانه مسیر ۱ میلیون و ۱۳۰ هزار واحدی به سمت بالا برگردد.

از طرفی سقف کوتاه مدت بازار در ۱ میلیون و ۲۷۰ هزار واحد مقابل روی شاخص است. این ۱ میلیون و ۲۷۰ هزار واحد هم ۲ بار به آن برخورد داشته و برگشته است. در حال حاضر بازار بین ۱ میلیون و ۱۳۰ تا ۱ میلیون و ۲۷۰ نوسان خواهد داشت. هر کدام از این ها که بشکند، روند جدید بالا یا پایین آن است. از همین رو به اعتقاد بنده خیلی سخت است که ۱ میلیون و ۱۳۰ هزار واحد به سمت پایین بشکند و احتمالا شکست ۱ میلیون و ۲۷۰ به سمت بالا برای بازار در ۳ ماه آینده بیشتر است.

سیاست جدیدی در کار نیست

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص واکنش بازار به صحبت های رییس جمهور آمریکا در روز جمعه گفت: چیزی که مشخص است آمریکا در همان یک بام و دو هوایی که همیشه بوده ، دست و پا می زند. اتفاق جدیدی در صحبت های آقای بایدن نیفتاده و سیاست جدیدی را هم ما نشنیده ایم.بنظر می رسد مقداری تحریم ها یا سخت گیری ها سست تر شده است که دست ایران برای فروش نفت بازتر باشد. این یک پالس از طرف غرب است و اتفاق جدیدی همچنان در سیاست خارجی ما و در سیاست خارجی آن ها نیفتاده است. ایران خیلی قاطع اعلام کرده که همچنان چیز جدیدی را امضا نخواهد کرد و در صورتی به برجام به شرایط قبلی بر می گردد که رفتار عملی ببیند نه با صحبت. رفتار عملی هم ما هنوز از دو طرف ندیده ایم.

بزرگ نمایی ریسک ها

این تحلیلگر بازار سرمایه در پایان با اشاره به این که این بلاتکلیفی فعلی بیشتر به خاطر انتخابات ما است، گفت: شاید طرف مقابل هم منتظر روی کار آمدن دولت جدید و ارزیابی شرایط آن است. از طرفی بازار منتظر است. همچنین خروج یا عدم خروج ایران از npt همگی ریسک برای بازار است و درست است که ممکن است در نهایت اتفاق خاصی نیفتد، ولی بازار عادت دارد که معمولا ریسک ها را برای خود بزرگ تر ببیند. بازار ها معمولا یا در خوش بینی مفرط هستند و یا در بد بینی مفرط هستند. در حال حاضر بازار سرمایه در بد بینی مفرط سیاسی قرار گرفته و می بایست از این دوران بحرانی عبور کند. بنظر میرسد حداقل در ۸-۹ ماه آینده شاهد روند فرسایش سیاسی خواهیم بود، ولی اتفاق اثر گذار و بنیادی و جهت دهنده در راستای بهبود وضعیت بازار متصور نیستیم.

همفکران

#بازار_سرمایه     #بورس

صورت های مالی / صورت های مالی / صورت های مالی / صورت های مالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *