اسمارت‌مانی‌ها در انتظار خروج پول‌های ترسان از بازار

روزبه شریعتی؛ مدیرمعاملات کارگزاری اقتصاد بیدار در پاسخ به این که “چرا ارزندگی سهام مانع از فروش آنها نمی شود؟” گفت: در حال حاضر دو دسته از پول در بازار و یا در مقابل تابلوهای بورس در انتظار ورود به بازار وجود دارند که هر یک به دلایلی در حال فروش و یا نظاره گری هستند.

وی در تشریح دلایل کاهش قدرت خرید در بازار و عدم بروز تقاضای محسوس برای غلبه بر عرضه های موجود از سوی عموم سرمایه گذاران گفت: در حال حاضر از یک سو سهامداران متضرر و ترسان بدون توجه به قیمت و ارزندگی سهم خود در صفوف فروش هستند، و از سوی دیگر Smart Moneyها از ترس این که “بازار تا کجا فروشنده دارد؟” در کنار گود نشسته و تنها نظاره گرند.

وی با اشاره به ورود سرمایه گذاران فاقد سواد بورسی به عنوان یک آسیب برای بازار سرمایه در سال های اخیر افزود: این اتفاق سبب شده تا رفتار بدون تحلیل حقیقی های عادی، حقیقی ها و حقوقی های دارای پول هوشمند و با تحلیل را نیز از بازار فراری دهد؛ چراکه پول هوشمند همواره به دنبال بهترین سرمایه گذاری است و نمی توان او را برای حضور در چنین بازاری قانع کرد.

فروشندگان کِی خسته می شوند؟

کارشناس بازار سرمایه تعیین تکلیف ریسک ها و رفع ابهامات موجود را راهکار عبور از هیجانات فعلی بازار سرمایه دانست و خاطرنشان کرد: تا زمانی که ابهاماتی همچون تعیین تکلیف برجام و تحریم ها، واکنش اروپا و آمریکا به این تحولات، عدم وجود شفافیت در نرخ سود سپرده و بهره بین بانکی، تعیین تکلیف نرخ ارز و تثبیت قیمت آن حداقل برای یک بازه زمانی ۶ ماهه، تعیین تکلیف بودجه، انتخابات پیش رو و هر فاکتور دیگری که اجازه پیش بینی بازار برای حداقل۳ تا ۶ ماه آینده را نمی دهد برطرف نشود، شرایط ورود برای سرمایه گذاران بورسی به میدان فراهم نمی شود. این در حالی است که سهامدارانِ در بازار مانده نیز چه با تحلیل و چه فاقد تحلیل به دلیل گرفتار شدن در رفتار جمعی بدون تحلیل، راهی جز پذیرش زیان و خروج از بورس پیش چشم خود نمی بینند.

وی با اشاره به نرخ ارز به عنوان مهمترین فاکتور اثرگذار در رشد بورس در سال های اخیر یادآور شد: در شرایطی که نرخ دلار ۱۵ دقیقه قبل از آغاز سخنرانی بایدن به ۲۵ هزار تومان می رسد و درست در زمانی که وی از بازگشت به برجام صحبت نمی کند به یک باره با افزایش هزار تومانی همراه می شود و یا در عرض یک ماه ۳۰ درصد افزایش می یابد، یعنی این فاکتورِ اثرگذارِ بورسی دچار تلاطمات است و امکان پیش بینی ثبات در آن وجود ندارد.

دارایی ناملموس هیجان طلب است!

شریعتی دلیل بیشتر بودن هیجان در بازار سرمایه نسبت به بازارهایی همچون ارز، سکه و سایر بازارها را در ملموس بودن و ناملموس بودن نوع دارایی در آنها ارزیابی کرد و گفت: در دارایی های ملموس تصمیم بر فروش آنها به راحتی اتفاق نمی افتد، اما بازار سرمایه به دلیل ماهیت ناملموس خود در شرایط فعلی پذیرای ابهامات موجود و اما و اگرهای پیش رو نیست و سرمایه گذار در آن به راحتی تصمیم بر فروش می گیرد.

این فعال بورسی ادامه داد: حتی اگر سرمایه گذاران قصد خروج دائمی از آن را نیز نداشته باشند و تصمیم بر ورود به آن پس از تعیین تکلیف حداقل بخشی از این ریسک ها از سوی آنها وجود داشته باشد، باز هم اکنون ترجیح می دهند از بازار خارج شده و تنها نظاره گر باشند.

وی یادآور شد:البته بخش دیگری از فروشنده ها در شرایط فعلی شرکت هایی هستند که به دلیل شرایط نامطلوب اقتصادی روی فروش سهام خود در بازار برای تسویه ها و پرداخت های پایان سال خود همچون حقوق،عیدی و غیره حساب کرده اند.

راه‌های نجات بازار از کُمای فعلی کدام است؟

مدیرمعاملات کارگزاری اقتصاد بیدار در خصوص راهکارهای پیش رو برای تغییر شرایط کنونی بازار سرمایه گفت: چنانچه بخواهیم به صورت کوتاه مدت بازار را نجات دهیم راهی جز تزریق نقدینگی به آن را نداریم. به طور مثال می توان به بانک ها لاین اعتباری داد تا سهام خرید کنند و سپس این سهام را در بانک مرکزی وثیقه کنند.اما اگر بخواهیم بازار خود با مکانیزم عرضه و تقاضا به تعادل برسد، نیازمند گذشت زمان است.

شریعتی مدت زمان دستیابی به این تعادل را منوط به برطرف شدن ریسک ها و ابهامات موجود ارزیابی کرد و افزود: به لحاظ زمانبندی امکان این پیش بینی وجود دارد که در پایان ماه سوم سال ۱۴۰۰مشخص شده که شرکت های ما در کوارتر اول فعالیت خود چقدر فروش خواهند داشت و چه میزان سود پیش بینی می کنند. همچنین تکلیف انتخابات نیز مشخص شده است و مسائلی همچون برجام و تحریم ها نیز تا آن زمان احتمال قوی برای تعیین تکلیف شدن دارند. بنابراین در آن زمان شفافیت نسبی از فاکتورهای موجود پیش چشم سرمایه گذاران بورسی است و آنها خواهند توانست تا برای ورود مجدد به بازار سرمایه تصمیم گیری کنند.

همفکران

#بازار_سرمایه     #سهام

ارزندگی سهام / ارزندگی سهام / ارزندگی سهام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *