تغییر مالکیت های هفتگی بازار سهام

روند مثبت حاکم در بازارهای جهانی ، گزارش‌های عملکرد مناسب شرکت‌ها و همچنین سهام صنایع و شرکت‌هایی که طی هفت ماه اخیر در مدار نزولی قرار داشتند، از جمله مواردی بود که حقوقی‌های بازار را به خرید سهام ترغیب کرد. به این ترتیب در تمامی روزهای هفته گذشته، خالص خرید مثبتی در کارنامه حقوقی‌ها بازار ثبت شد که با انتقال بیش از ۲۸۰۰ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی همراه بود.

 

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، بررسی صنایع مورد توجه معامله گران در هفته منتهی به ۲۰ اسفندماه نشان می‌دهد که سهامداران خرد چندان خریدی در بازار نداشتند. در این میان تنها خرید سهام گروه دارویی در کانون توجه آن‌ها قرار داشت که با خالص خرید بیش از ۱۶۰ میلیارد تومانی معامله گران حقیقی همراه شد؛ افزایش اقبال نماد معاملاتی برکت که در صنعت دارویی قرار گرفته به مدد اخبار مثبت پیرامون کشف واکسن کووید-۱۹ باعث شد تا بیشترین ارزش معامله را در بین تمام تک سهم‌های بازار کسب کند. به این ترتیب «برکت» توانست خالص خرید بیش از ۲۱۶ میلیارد تومانی را در مجموع هفته به خود اختصاص دهد.

در این هفته

بیشترین خرید حمایت حقوقی‌ها در دو گروه معدنی و بانکی بود. به طوریکه خالص خرید ثبت شده در گروه معدنی به بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان و در گروه بانکی نیز به ۵۶۰ میلیارد تومان رسید. در این میان اپال و بانک تجارت دو نماد مورد حمایت از این دو گروه بودند. به طوریکه خالص خرید حقوقی‌ها در نماد «اپال» به بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان رسید. در نماد «وتجارت» نیز بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی جابجا شد.

نماد ملی مس ایران و شستا نیز از دیگر سهامی بودند که مورد حمایت بزرگان بازار در هفته گذشته قرار گرفتند. در این هفته سهامداران حقوقی با خریدهای هر روزه خود در نماد «فملی» توانستند بیش از ۱۷۰ میلیارد تومان نقدینگی را به پرتفوی خود منتقل کنند. خالص خرید حقوقی‌ها در نماد «شستا» نیز به حدود ۱۵۰ میلیارد تومان رسید. در میان نمادهای پالایشی نیز حقوقی‌ها به حمایت از سهام پالایش نفت اصفهان پرداختند. به طوریکه حدود ۱۰۰ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی «شپنا» جابجا شد.

خرید و فروش ها

شنبه:

معاملات نخستین روز کاری هفته با افت حدود ۰.۷ درصدی شاخص کل بورس همراه شد و در این شرایط سهامداران عمده با خریدهای پرحجم خود به حمایت از بازار پرداختند و مانع از ریزش بیشتر این نماگر شدند. بر این اساس در جریان معاملات روز شنبه خالص خریدی در حدود ۵۶۰ میلیارد تومان در کارنامه بزرگان بازار ثبت شد.

یکشنبه:

در حالی شاخص‌کل بورس اوراق بهادار تهران روز یکشنبه با افزایش ۵۸۶۰ واحدی همراه شد که روند صعودی حاکم بر بازار نیز نتوانست دلیلی برای بازگشت سهامداران خرد در زمین خرید شود. به طوریکه در این روز همچنان حقیقی‌ها فروشنده بودند. بر این اساس در جریان بازار روز یکشنبه شاهد تغییر مالکیت ۶۷۵ میلیارد تومانی از پرتفوی سهامداران خرد به سبد سرمایه‌گذاران حقوقی بودیم.

دوشنبه:

معاملات روز دوشنبه بورس تهران با درخشش بزرگان به رشد ۲.۰۷ درصدی شاخص کل ختم شد. در این روز سهامداران خرد برای هفدهمین روز متوالی فروشنده بودند، اما میزان فروش این دسته از بازیگران سهام کاهش یافت. به طوری که در پایان دادوستدهای روز دوشنبه بورس تهران در مجموع سهامی به ارزش ۱۹۰ میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد.

سه شنبه:

سرمایه‌گذاران بورسی برای سومین روز متوالی شاهد رشد نماگرها در بازار سهام بودند. به این ترتیب روز سه‌شنبه شاخص‌کل به مدد تحرک مثبت بزرگان بورس با افزایش ۰.۹ درصدی همراه شد. در این روز معاملاتی برای هجدهمین روز متوالی رقمی بالغ بر ۵۳۷ میلیارد تومان از پرتفوی سرمایه‌گذاران حقیقی به سبد سرمایه‌گذاری حقوقی‌های بازار منتقل شد. در حالی بیشترین خالص خرید سهامداران خرد فقط به گروه مواد دارویی محدود شد که در مقابل صنایعی از قبیل کانه فلزی، بانک ها، فلزات اساسی، محصولات شیمیایی و مواردی از این قبیل روز سه‌شنبه در صدر فهرست بیشترین خالص خرید حقوقی‌های بازار سهام قرار گرفتند.

چهارشنبه:

در جریان معاملات روز چهارشنبه حقوقی‌ها با خالص خرید ۸۶۶ میلیارد تومانی مالکیت‌های سهام را از آن خود کردند. «فرآورده‌های نفتی» با خالص خریدی در حدود ۲۰۰ میلیارد تومان در کانون توجه حقوقی‌ها قرار داشت. دو گروه «بانکی» و «فلزات اساسی» نیز هر کدام با ثبت خالص خریدی در حدود ۱۴۰ میلیارد تومان، از دیگر صنایع مورد توجه سهامداران عمده بودند.

به این ترتیب برآیند جابجایی‌ها و تغییرمالکیت‌ها در هفته منتهی به ۲۰ اسفندماه به بیش از ۲۸۰۰ میلیارد تومان رسید که در مسیر سبد بازیگران خرد به پرتفوی سهامداران عمده بود.

پایگاه خبری بازار سرمایه

سهام صنایع / سهام صنایع /سهام صنایع 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *