۱)  ارزش معاملات روز چهارشنبه ۱٫۸همت، خروج پول حقیقی ۴۸۳میلیارد تومان. حقیقی ها میدکو، دشیری، حق پترول، فلوله و امین خریدند. حقوقی ها فملی، شپنا، شستا، شتران، وبملت، فولاد.

۲) در بورس کالا روز چهارشنبه، استایرن منومر پارس ۲۶۵-۲۸۳ میلیون ريال، اسید استیک شفن ۱۸۴میلیون ريال، الکیل بنزن خطی شیران ۳۰۸میلیون ريال، بنزن بوعلی ۱۸۲میلیون ريال، تیرآهن ۱۲۰میلیون ريال، میلگرد ۱۱۶-۱۱۸ میلیون ريال، شمش فایرا ۵۲۹میلیون ريال، کریستال ملامین خراسان ۳۳۰میلیون ريال.

۳)دلار حواله سنا ۲۲٫۷۳۹ – ۲۲٫۹۳۴ تومان. اسکناس تهران ۲۴٫۹۶۰ تومان.

۴) در خصوص بخشی از فرآیند افزایش سرمایه رتاپ، کاسپین، اعتلا، غدشت، قشرین، شپاکسا، دکوثر، تکشا، بهپاک … گزارش جدید به کدال رسید.

** صنایع و شرکت ها

۵) مدیرعامل شرکت توسعه قوای محرکه تیوان می گوید ” ۲۰ هزار موتور به سفارش گروه خودروسازی بهمن تا پایان سال جاری تولید خواهد شد. موتورهای تولیدی کم مصرف و با توان بالا هستند.”

۶) این هفته در بورس کالا، سنگ آهن دانه بندی و کلوخه عرضه می شود. عرضه کننده سنگ آهن مرکزی و ایمیدرو هستند.

۷) مدیر عامل بورس کالا می گوید ” سلف موازی استاندارد مسکن که مدت‌ها پیش قول داده شده بود و امکان مشارکت عموم مردم در بازار مسکن را حتی با سرمایه‌های خرد، فراهم می‌کند، راه اندازی خواهیم کرد. “

۸) در هفته گذشته، افزایش قیمت شمش فولاد چین به بالاترین نرخ ۱۳ سال گذشته، رقم خورد. شمش و میلگرد داخلی چین ۷۶۰-۷۸۰ دلار معامله می شود.

۹) رئیس هیات مدیره سازمان تجاری صنعتی منطقه آزاد چابهار می گوید “مجموعه فولاد مکران که در مراحل نخست و دوم احداث آن، یک واحد تولید آهن اسفنجی، دو واحد گندله‌سازی، یک واحد فولادسازی و یک واحد نوردسازی پیش‌بینی شده است، با سرمایه‌گذاری توسعه‌ای سه شرکت فولادساز بزرگ همچون فولاد مبارکه، چادرملو و گل‌گهر به بهره‌برداری خواهد رسید.”

۱۰) در جریان بازدید مدیر عامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران از مجتمع سنگ آهک پیربکران بر افزایش تولید و تامین نیاز ذوب آهن اصفهان تاکید شد. مدیرعامل ایمپاسکو می گوید “تامین نیاز ذوب آهن در اولویت است.”

۱۱) صادرات ریلی سیمان از گلستان پس از چهار روز ارسال آزمایشی، از چهارشنبه با سه واگن ۶۸ تنی از ایستگاه راه‌آهن بندرترکمن به کشورهای آسیای میانه به ویژه ترکمنستان آغاز شد.صادرکنندگان سیمان در استان های گلستان، مازندران و سمنان می توانند از ظرفیت این ایستگاه که به راه آهن اینچه‌برون گنبدکاووس و سپس ترکمنستان متصل می شود، استفاده کنند.

۱۲) مراسم رسمی واگذاری مدیریت و راهبری معادن زغال سنگ سوادکوه ( البرز مرکزی ) به ذوب آهن اصفهان با حضور جمعی از مسئولین این مجتمع عظیم صنعتی، شهرستان سوادکوه و شرکت پیشرو معادن سوادکوه ذوب آهن ۱۸ فروردین ماه در سالن اجتماعات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سوادکوه برگزار شد.

۱۳) چادرملو شمش خود را ۵۷۰دلار به چینی ها در قرارداد فوب فروخته است.

۱۴) بررسی آمار عملکرد کارخانجات تایرسازی حاکی از تولید ۲۷۳ هزار و ۳۸۶ تن انواع تایر در سال ۹۹ و رشد ۱۸ درصدی آن در مقایسه با سال ۹۸ است.

۱۵) معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از بهره برداری رسمی از دو طرح تولید کاتالیست پلی پروپیلن و پلی اتیلن سنگین در هفته های آتی با دانش فنی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی خبر داد.

۱۶) آرگوس صادرات قیر ایران را ۳٫۳ میلیون تن در سال ۲۰۱۹ و ۳٫۹ میلیون تن در سال ۲۰۲۰ تخمین زده است. به ویژه برای هند ، مقداری از حجم وارداتی از عراق و امارات متحده عربی فرض می شود .

۱۷) امیر صباغ می گوید ” قیمت مواد غذایی در دنیا به روند افزایشی خود ادامه میدهد و در محدوده رکورد قیمت ۷ سال گذشته قرار دارد! قیمت انواع روغن ۸%+ و فراورده های لبنی ۴%+ و گوشت ۲٫۳%+ رشد داشته و در مقابل شاهد کاهش ۴%- قیمت شکر هستیم.”

**اقتصادی

۱۸) طبق آخرین پیش بینی های دولت روسیه، تولید نفت در سال جاری ۵۱۷ میلیون تن خواهد بود که در مقایسه با تخمین ۵۶۰ میلیون تن گذشته است.

۱۹) تحلیلگران گلدمن ساکس در یادداشتی اعلام کردند به نظر می رسد اکنون که اوپک پلاس در حال مدیریت خروج از توافق کاهش تولید است، نگرانیهای عرضه به سوی بازگشت احتمالی ایران به برجام تغییر جهت پیدا خواهد کرد.

۲۰) هند با درخواست از پالایشگاه های دولتی برای بازبینی قراردادهای خرید نفت عربستان سعودی، به تلاش برای کاهش وابستگی نفت خود به تصمیمات اوپک ادامه می‌دهد.

۲۱) اویل پرایس می گوید “بازگشت ایران به بازارهای نفت بعید است باعث سقوط قیمت شود.”

۲۲) شاخص مدعیان هفتگی بیمه بیکاری ایالات متحده در ارزیابی هفته منتهی به ۲ آوریل که انتظارات بازار برای آن عدد ۶۸۰K بود بد تر از انتظارات به عدد ۷۴۴k🔺 رسید.

۲۳) جیروم پاول می گوید ” چشم انداز روشن تر اقتصادی برای ایالات متحده متاثر از سیاست های مالی و واکسن ها بوده است. ما می خواهیم همانند گزارش مشاغل ماه مارس شاهد پیشرفت داده ها در ماه های مختلفی باشیم.باید به حمایت خود از اقتصاد ادامه دهیم و چنین خواهیم کرد. یک بار افزایش در قیمت ها به معنای تورم دائمی نیست. ایالات متحده ۲۵ سال تورم پایین داشته است. فدرال رزرو منابعی جهت کنترل تورمی که بسیار قدرتمند باشد را دارد. ابزار سنتی جهت مقابله با تورم افزایش نرخ های بهره است. در طول این دوره نرخ ها موقتی افزایش خواهند یافت اما تورم پایدار نخواهد بود.از مشاهده تورم ۲.۵٪ و یا بالاتر متعجب نمی شوم. فدرال رزرو نرخ های بهره را پیشگیرانه افزایش نخواهد داد. پیش بینی افزایش موقتی تورم را داریم.”

۲۴) شاخص تولیدات صنعتی آلمان در ارزیابی ماه فوریه که انتظارات برای آن عدد ۱.۶٪ بود به عدد ۱.۶٪-🔻 رسید. دوره گذشته عدد ۲.۵٪- بوده است.

۲۵) شاخص هزینه تولید کننده ایالات متحده در ارزیابی ماه مارس که پیش بینی ها برای آن عدد ۰.۵٪ بود به عدد ۱٪🔺 رسید. دوره گذشته عدد ۰.۵٪ بوده است.

۲۶) هزینه تولید کننده ایالات متحده نیز همانند چین در ارزیابی سالیانه ماه مارس رشدی بالاتر از انتظارات را ثبت کرد و به عدد ۴.۲٪ رسید. این سریعترین نرخ رشد از سال ۲۰۱۱ می باشد.

۲۷) به گفته منابع نزدیک به کاخ سفید رئیس جمهور ایالات متحده جو بایدن روز دوشنبه با گروهی از سناتورها در ارتباط با طرح پیشنهادی مشاغل و زیر ساخت ها نشست خواهد داشت.

**سیاسی

۲۸) هیئت آمریکایی حاضر در نشست کمیسیون مشترک برجام هفته آینده بار دیگر به «وین» باز خواهند گشت.

۲۹) یک مقام بلندپایه وزارت خارجه آمریکا می گوید “قصد داریم تحریم‌های غیر مرتبط با توافق هسته‌ای را لغو کنیم، اما این به معنای لغو همه تحریم‌های اعمال شده علیه ایران از سال ۲۰۱۷ نیست. ما منتظر اظهارات روز شنبه ایران هستیم که نشان می‌دهد آیا تصمیمات این کشور سازنده خواهد بود یا خیر.اگر ایران بر لغو همه تحریم‌های اعمال شده اصرار کند، مذاکرات به بن‌بست کشیده می‌شود.”

۳۰) عباس عراقچی می گوید “فهرست تحریم‌های آمریکا، نحوه لغو و چگونگی راستی‌آزمایی لغو آن‌ها هنوز نهایی نشده است. در موضوع برداشته شدن تحریم‌ها، ایران موضعی منطقی و مستدل دارد؛ آمریکایی‌ها میز برجام را ترک کرده‌اند و لذا باید ابتدا آن‌ها برگردند. موضع ما این است که همه تحریم‌ها چه آن‌ها که در دوره ترامپ تحمیل شده و چه آن‌ها که در دوره ترامپ با برچسب‌های دیگری تحمیل شده‌اند و چه تحریم‌هایی که در برجام ذکر شده همه باید برداشته شود. آمریکایی‌ها خودشان بهتر می‌دانند باید چه کنند.”

موفق باشید. ۲۱ فروردین ۱۴۰۰

ولید هلالات

#بورس_کالا      #سهام     #دلار    #بانک

بورس کالا / بورس کالا / بورس کالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *