تاجبر:اجرای صحیح تامین مالی هلدینگ ها بازار را حرکت می دهد!

کارشناس بازار سرمایه تصمیم اخیر سازمان بورس در انتشار اوراق بدهی برای تامین مالی هلدینگ ها را مطلوب و اثربخش ارزیابی کرد.

علیرضا تاجبر؛ معاون عملیات بازار شرکت تامین سرمایه دماوند در پاسخ به سوال خبرنگار همفکران مبنی بر این که “راهکار عملی خروج از بحران بورس چیست؟” گفت: بحران فعلی بورس تحت تاثیر عوامل مختلفی است که برخی در اختیار تصمیم گیرندگان بازار سرمایه و برخی دیگر نیز از حوزه اختیارات آنها خارج است.آنچه در اختیار مدیران بورسی ما بوده تا حد زیادی تاکنون انجام شده است، اما مسائلی همچون انتخابات آمریکا و بازگشت به برجام و همچنین انتخابات پیش رو مسائلی هستند که تنها باید در انتظار تعیین تکلیف آنها بود و کار چندانی در این خصوص نمی توان کرد.

وی در واکنش به این که “آیا با وجود مدیران جوان و تحصیلکرده و ابزارهای متنوع مالی باز هم باید بُن بست را در بازار سرمایه بپذیریم و تابعِ محضِ ریسک های غیرسیستماتیک باشیم؟” خاطرنشان کرد:

وظیفه سازمان بورس تعیین شاخص و دستکاری در بازار نیست. اگر چنین اتفاقی افتاده بر خلاف وظیفه بازار بوده است و اکنون ابزار حل این مساله در دست سازمان بورس نیست!از طرفی باید در نظر داشته باشیم که رفتار توده وار رشد شدیدی را در سال گذشته متوجه بورس کرد و بی شک اصلاح این روند نیز فرسایشی بود. همه این ها دست به دست هم داد و کنترل شرایط فعلی را از دست مدیران سازمان بورس خارج کرده است. باید از سازمان بورس در حد اساسنامه و حدود تعریف شده اش انتظار داشته باشیم و نمی توان بیش از ابزارهایی که در اختیار دارد از او انتظار داشت.

تاجبر “اقدامات سیاست گذار پولی و شورای عالی بورس” را نیز در این مدت کافی دانست و افزود: ابزار های بانک مرکزی هم محدود است و برای قضاوت در خصوص نرخ بهره و سیاست های پولی باید به فضای اقتصادی کشور نگاه کنیم. نباید فراموش کنیم که در چند سال گذشته اوضاع با نرخ بهره ۳۰ درصد و موسسات مالی ورشکسته آشفته تر از این بود.این در حالی است که بازار سرمایه اولویت بانک مرکزی نیست و وظایف بانک مرکزی چیز دیگری است. سایر اعضای شورای عالی بورس هم اختیارات و وظایف و ابزارهای محدودی دارند. به نظر من کاری که باید انجام شد، اما به دلیل ریسک های موجود در بازار اثر گذار نبود.

تصمیم جدید هم به شکست می رسد؟

کارشناس بازار سرمایه در پیش بینی میزان موفقیت سازمان بورس در خصوص مصوبه اخیر “تامین مالی هلدینگ ها از طریق انتشار اوراق بدهی” گفت: اگر این تصمیم اجرایی شود به عقیده من اثرگذار است.چراکه سهام اکنون بسیار ارزنده هستند. البته انتخابات نیز در پیش است و بهبود وضعیت بازار سرمایه بر روی میزان مشارکت مردم در انتخابات اثرگذار خواهد بود. ضمن این که کاندیداهای این انتخابات بخش زیادی از وعده های خود را معطوف به بورس خواهند کرد.چراکه حل مشکل بورس اکنون به دلیل فراگیری و افزایش ضریب نفوذ بازار سرمایه در جامعه به نوعی “مطالبه عمومی” تبدیل شده است.

وی در خصوص نوع نگاه دو جناح اصلی سیاسی کشور و سرنوشت بورس پس از انتخاب هر یک از این دو جناح با وجود “رفتار غیرمسئولانه” جناح فعلی در برخورد با این بازار و “نگاه کِدِر” جناح دیگر به بورس خاطرنشان کرد: رفتار ناهنجار دولت در قبال بورس غیرقابل انکار است، اما در خصوص جناح دیگر باید گفت با وجود برخی اظهار نظرهای منفی از سوی این جناح در خصوص بازار سرمایه،آنها در مقاطع بعدی با شناخت ظرفیت های بازار سرمایه به اشتباه خود پی بردند و حتی در بورس تامین مالی نیز کردند.این در حالی است که پس از گذر از ریسک انتخابات متغییرهای بنیادی بازار آنقدر قوی هستند که بازار را حرکت دهند.

تا پس از انتخابات چیزی از سهام می ماند؟

معاون عملیات بازار شرکت تامین سرمایه دماوند در پاسخ به این سوال گفت: تصمیم اخیر شورای عالی بورس در ایجاد دامنه نامتقارن به همین دلیل بود تا با وجود همه مخالفت ها روند کاهش قیمت سهام کُند شود و برای گذر از انتخابات کمترین زیان متوجه سهامداران شود.هر چند که این تصمیم مشخصه اصلی بازار که نقد شوندگی است را زیر سوال برده است و همه کارشناسان این را تصميم نادرستی می دانند.

وی در واکنش به این سوال که “آیا بورس ما به دو انتخابات آمریکا و ایران بیش از حد وزن نداده است؟”خاطرنشان کرد:

انتخابات آمریکا روی پارامتر های سیاسی و بنیادی سهام تاثیر جدی داشت و اثرگذاری آن توجیه پذیر است.اما در مورد انتخابات ایران باید گفت که به دلیل فراگیری بازار سرمایه در کشور در ماه های اخیر این بازار دستاویزی برای تبلیغات انتخاباتی شده است.به طوری که مثلا نماینده مجلسی که هیچ چیزی در مورد اقتصاد نمی داند و تخصص دیگری دارد روی بورس نظر می دهد و رئیس سازمان بورس را استنطاق می کند. در حالی که متولی بازار سازمان بورس است.

وی ادامه داد:متاسفانه در این مدت بورس ما چندین متولی پیدا کرد و هر کسی برای اظهار نظر در خصوص بازار تریبون گرفت.یا مثلا به جای وزیر اقتصاد سخنگوی دولت در مورد تغییر تکنیکال شاخص صحبت کرد. همین رفتارهای غیرکارشناسی فضای بازار سرمایه را ملتهب کرد و متاسفانه تَبَعات آن به اهالی بازار تحمیل شد…ضمن این که قبل از این اتفاقات افزایش ضریب نفوذ بازار سرمایه اتفاق افتاد و فراگیری ۳۰ تا ۵۰ میلیونی بازار سرمایه در کشور، شخصیت های سیاسی را به سمت بهره گیری از آن برای توجه عامِ مردم بُرد.این در حالی است که فراگیری بورس در جامعه آرزوی دیرینه همه اهالی بازار سرمایه بود.اما این آرزو زمانی تحقق یافت که بسترهای سخت افزاری، نرم افزاری و مدیریتی ما به اندازه کافی فراهم نبود.

سهامداران سر به سر شوند خداحافظی می کنند؟

تاجبر در پاسخ به این سوال گفت: با وجود تجربه تلخ رُخ داده طی ماه های گذشته باید گفت که پس از جبران زیان همه سهامداران از بازار سرمایه خداحافظی نمی کنند.چراکه وجود ریسک ها را در این مدت برای آنها قابل درک بوده است.مطمئناً افق روشن است و وضعیت بنیادی شرکت ها نیز مطلوب است.کسانی که به عنوان سهامداران جدید الورود وارد بازار شدند این تجربه جدید را به دست آوردند که همیشه بازار مثبت نیست و چنین روزهایی نیز دارد.البته این تجربه برخی را از سرمایه گذاری مستقیم در بازار سرمایه منصرف می کند و به سمت نهادهای مالی واسطه می کشاند.

وی زمان کنونی را بهترین دوران برای عرض اندام صندوق ها، شرکت های مشاور سرمایه گذاری و سبدگردان و نهادهای این چنینی دانست و افزود: اکنون نهاد های مالی می توانند ازاعتماد از دست رفته مردم که به واسطه دانش کم مالی و شرایط پُرریسک بازار اتفاق افتاده است برای پرزنت خود استفاده کنند.این در حالی است که وظایف هم در نهاد های مالی و هم در ارکان بازار سرمایه سنگین تر شده است.بنابراین باید برای روزهای خوب بازار تجهیز بشویم تا این اتفاقات دوباره رخ ندهد و احساسات وارد بازار نشود.

همفکران

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *