۱) دلار حواله سنا ۲۲٫۶۱۹ – ۲۳٫۱۶۲ تومان. اسکناس تهران ۲۳٫۱۵۰ تومان.

۲) روز چهارشنبه در بورس کالا، ارتوزایلن نوری ۱۶۱٫۵میلیون ريال، استایرن بوتادین رابر ۴۶۰میلیون ريال، استایرن منومر پارس ۲۶۸میلیون ريال، الکیل بنزن خطی ۳۵۱میلیون ريال، بنزن بوعلی ۲۲۰میلیون ريال، پلی پروپیلن ۴۰۵-۴۴۳ میلیون ريال، تیرآهن ۱۲۸میلیون ريال، میلگرد ۱۲۳میلیون ريال، کریستال ملامین ۳۷۳میلیون ريال.

۳) روز چهارشنبه ارزش معاملات ۴٫۱ همت. خروج پول حقیقی ۱۰۸میلیارد تومان. کل خروج پول هفتگی ۱٫۵همت.

۴) روز چهارشنبه حقیقی ها بانکی خریدند. حقوقی ها از گروه پالایش نفت حمایت کردند. وبملت، وتجارت، وبصادر، خبهمن مورد اقبال حقیقی ها. حقوقی ها اخابر، شتران، وپاسار، برکت، وکار، شبندر خریدند.

۵) حقیقی های بازار سرمایه در یک اقدام جمعی و تحسین برانگیز #بورس_سپرتورمی را ترند کردند.

**صنایع و شرکت ها

۶) اسحاق جهانگیری در کلاب هاوس گفت “با اطمینان می گویم، هر حمایتی که لازم باشد از بازار سرمایه و سهامداران جز انجام می دهیم، جلسه سران قوا این هفته، در همین راستاست”

۷) مدیرعامل ایران خودرو می گوید “امسال به تولید انبوه گیربکس نیمه‌اتوماتیک در داخل دست می‌یابیم. بدهی‌های ایران خودرو به نظام بانکی کشور حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان و دارایی آن ۸۰ تا ۹۰ هزار میلیارد تومان است. درباره واگذاری خودرو در بورس، همچنان اختلاف‌نظر وجود دارد.”

۸) روز چهارشنبه شاهد انتشار خبر پذیرش کنسانتره سنگ آهن کچاد در بورس کالا بودیم. (نشانه های حضور سنگ آهن در بورس کالا)

۹) رییس ستاد اجرایی فرمان امام می گوید “از مرداد بین ۲۰ تا ۲۵ میلیون دُز واکسن ماهانه تولید می‌شود. یک میلیون دز واکسن کووایران برکت دراردیبهشت ماه تولید می شود.”

۱۰) مدیرعامل فجر می گوید “رکورد ماهیانه تولید در خط نورد سرد به ۲۱ هزار و ۵۵ تن ارتقا یافت.”

۱۱) رسانه مرجع بانک مرکزی در مصاحبه ای با همایون دارابی نوشت “موافقت‌های بانک مرکزی با وجود آنکه برخی از مفادش در جلسه سران سه قوه رسیدگی خواهد شد، تلاش قابل تقدیری به حساب می‌آید که در حال حاضر برای به تعادل رسیدن بازار بورس در حال انجام است و مثبت ارزیابی می‌شود.”

۱۲) صنعت و معدن در مطلبی نوشت “مطابق با داده های آیسیس، قیمت روغن پایه صادراتی از مبدا ایران در ماه گذشته به ۸۹۵ دلار رسید که در دو سال گذشته بی سابقه بوده و در هفته‌های اخیر نیز با بیش از ۲۰۰ دلار افزایش نسبت به سقف قیمتی خود ۱،۱۱۰ دلار معامله شده است.”

۱۳) شرکت صبا فولاد خلیج فارس، زیرمجموعه وصندوق، با ثبت هفت رکورد در فروردین ماه، راه خود را برای دستیابی به ظرفیت اسمی سالانه تولید هموار کرد.

۱۴) چین تصمیم گرفت. پاداش صادرات فولاد و عوارض واردات مواد اولیه و محصولات میانی حذف شد. بر اساس اعلام رسمی دولت چین، از اول ماه می ۲۰۲۱، عودت ۱۳ درصد مالیات بر صادرات ورق گرم به صادرکنندگان بطور کامل کنسل شده است.

۱۵) تفاهم نامه ۲ میلیارد دلاری شرکت چادرملو با صمت و پروژه های جدیدی که در قالب آن اجرایی خواهد شد. طرحها شامل ۴ میلیون تن ظرفیت کنسانتره آهن جدید و ۵ میلیون تن گندله سازی نیز می‌باشد که خوراک آن از محل اکتشافات جدید شرکت بایستی تامین شود.

۱۶) کرایه حمل دریایی از مبادی استرالیا و برزیل به چین همچنان روندی صعودی داشته و به مرز ۳۰ دلار از برزیل و ۱۳ دلار از استرالیا رسیده است.

۱۷) چین در ماه مارس مقدار قابل توجهی گازوئیل به فیلیپین صادر کرد ، زیرا تعطیلی پالایشگاهها در کشور جنوب شرقی آسیا از تقاضای واردات پشتیبانی می کند.

۱۸) رئیس پشتیبانی طرح های دفتر توسعه صنایع تکمیلی می گوید “نمی توانیم بگوییم فقط محصولی که از پالایشگاه خارج می شود خام است و محصولی که از پتروشیمی خارج می شود خام نیست، بلکه از نظر من محصولات پتروشیمی هم مواد خام محسوب می شود.”

۱۹) بعضی از پالایشگاه‌های هندی ناچار شده اند تعمیرات در تاسیساتشان را به تاخیر بیاندازند زیرا افزایش موارد کرونا در این کشور باعث شده کارگران پالایشگاه به خانه هایشان فرار کنند یا بیمار شوند.

۲۰) پروپان و بوتان آرامکو به ترتیب ۴۹۵ و ۴۷۵ دلار معامله می شوند.

۲۱) امیر صباغ می گوید “به نظر میرسد برنامه دولت در کاهش آلودگی هوای شهرهای چین در سال جاری همزمان با شتاب رشد اقتصادی و اوج گیری تقاضای فولاد شده است که عامل هدایت قیمت میلگرد این کشور به رکورد تاریخی است.”

#اقتصادی

۲۲) فارس در مطلبی نوشت “گزارش بانک مرکزی از تحولات اقتصاد کلان کشور از رشد نقدینگی در ۴۲ سال اخیر خبر داده است. این گزارش بر خلاف ادعای قبلی رئیس سازمان برنامه و بودجه مبنی بر بی نیازی دولت به چاپ پول، تصریح می کند که ۲۷ واحد درصد از رشد ۲۹.۲ درصدی پایه پولی در پایان سال ۹۹، مربوط به ریالی کردن دارایی های ارزی غیر قابل دسترس بوده است. موضوعی که عملاً به معنای چاپ پول است.”

۲۳) بر اساس بخشنامه جدید بانک مرکزی در‌خصوص بازگشت ارز صادراتی سال‌۱۴۰۰، صادرکنندگان می‌توانند ۱۰۰ درصد ارز حاصل از صادرات خود را به‌صورت اسکناس به کشور بازگردانند.

۲۴) در جلسه فدرال رزرو “نرخ بهره طبق انتظارات در سطح پیشین خود باقی ماند و تغییری در چشم انداز سیاست های پولی اعمال نشد.”

۲۵) موضع فدرال رزرو در خصوص تغییر نرخ بهره اعلام شد. “انتظار افزایش نرخ تورم بالاتر از سطح هدف وجود دارد ولی انتظار می رود موقتی باشد و این سیگنالی برای متقاعد کردن فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره نیست. “

۲۶) بانک آمریکایی گلدمن ساکس انتظار دارد قیمت کالاها تحت تاثیر رفع محدودیتهای کرونایی در جهان، نرخهای بهره پایینتر و دلار ضعیفتر، ۱۳٫۵ درصد دیگر در شش ماه آینده صعود کند. ️ این بانک سرمایه گذاری آمریکایی اکنون انتظار دارد تا شش ماه آینده، قیمت نفت برنت به ۸۰ دلار در هر بشکه و وست تگزاس اینترمدیت به ۷۷ دلار در هر بشکه صعود کند.

۲۷) تحلیلگران انرژی می گویند “روند احیای تقاضا در دوران پساکووید ۱۹ همچنان نابرابر مانده و افزایش موارد ابتلا در هند یادآور به موقعی است که نشان می دهد صعود نفت برنت به ۷۰ دلار هنوز خیلی زود است. قیمت نفت برنت احتمالا در سه ماهه سوم امسال و زمانی که تقاضا به میزان قابل ملاحظه ای بهبود پیدا کرده و مازاد ذخایر برطرف شده باشد، به چنین سطحی صعود خواهد کرد.”

۲۸) طبق داده های موجود تولید نفت ۱۳ عضو اوپک در ماه آوریل به ۲۵.۱۷ میلیون بشکه در روز افزایش یافت. تولید نفت ایران برای چندمین ماه پیاپی رشد داشت و در ماه آوریل ۲۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت. تولید نفت ایران به ۲.۵ میلیون بشکه در روز در ماه آوریل افزایش یافت و به چهارمین تولید کننده اوپک رسید. (این نشان می دهد که ایران از محل تولید حدود ۸۰۰هزار بشکه در روز صادر می کند که ۳۰۰هزار بشکه نسبت به گذشته رشد کرده است)

۲۹) رئیس بوندس بانک آلمان و عضو بانک مرکزی اروپا وایدمن می گوید افزایش عرضه پولی منجر به تورم بالاتر پایدار نمی شود.

۳۰) شاخص تورمیCore PCE ایالات متحده در ارزیابی ماهیانه مارس که انتظارات برای آن عدد ۰.۳٪ بود به عدد ۰.۴٪🔺 رسید. دوره گذشته عدد ۰.۱٪ بوده است.

۳۱) شاخص مدعیان هفتگی بیمه بیکاری ایالات متحده که پیش بینی برای آن عدد۵۴۵K بود به طور نسبی بدتر از انتظارات به عدد ۵۵۳K🔺 رسید. دوره گذشته عدد۵۶۶K بوده است.

۳۲) شاخص تغییرات بیکاری آلمان در ارزیابی ماه آوریل که انتظارات بازار برای آن عدد۱۰K- بود بدتر از انتظارات به عدد ۹K رسید.

۳۳) معاون بانک مرکزی اروپا دگویندوس می گوید در نیمه دوم امسال انتظار افزایش قدرتمند فعالیت های اقتصادی را دارد.

۳۴) پاول می گوید ” ریکاوری اقتصادی خیلی سریعتر از انتظارات بوده است اما همچنان تا تکمیل شدن فاصله دارد. راه طولانی در اهداف تورم و اشتعال باقی مانده است. اکنون زمان صحبت در ارتباط با کاهش خرید اوراق نیست.”

*سیاسی

۳۵) رهبر انقلاب، ساعت ۱۸ روز یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ به صورت زنده از طریق شبکه های رسانه ملی با مردم سخن خواهند گفت.

۳۶) نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور هیأت های ایران و ۱+۴ عصر امروز ۱۱ اردیبهشت ماه به منظور بررسی و‌ جمع‌بندی نتیجه کار گروه‌های کارشناسی سه‌گانه هسته‌ای، تحریمی و ترتیبات اجرایی در سطح روسای هیأت‌ها برگزار می شود و بعد از آن هیأت ها به پایتخت ها باز می گردند.

۳۷) مشاور امنیت ملی آمریکا می گوید “ما در مذاکرات هسته‌ای در وضعیت نامشخص قرار داریم و معلوم نیست که مذاکرات وین به توافق منجر شود. مذاکرات غیرمستقیم، کارآیی کمتری دارند.” (شاید آمریکا بخواهد در زمان توافق یک مذاکره مستقیم داشته باشد)

۳۸) سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می گوید “پیشرفت‌هایی در گفت‌وگوهای وین درخصوص احیای برجام حاصل شده است. واشنگتن تنها تحریم‌های مغایر با برجام را لغو خواهد کرد. حتی اگر ما به برجام بازگردیم به اعمال تحریم علیه فعالیت‌ها ایران که در برجام پوشش داده نشده است – از جمله اشاعه موشکی، نقض حقوق بشر و حمایت از تروریسم – ادامه می‌دهیم.”

۳۹ بلومبرگ در مطلبی می گوید “قدرت‌های جهانی در تلاشند تا توافق هسته‌ای را تا اول خرداد و قبل از موعد پایان توافق ایران و آژانس انرژی اتمی احیا کنند.”

موفق باشید. ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰

ولید هلالات

#دلار   #صنایع   #پتروشیمی   #بورس   #سهام

دلار حواله سنا / دلار حواله سنا / دلار حواله سنا / دلار حواله سنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *