*آمارها کلیدی بازار

۱٫  ارزش معاملات روز یکشنبه ۲٫۵۹همت بود. ۳۸۳میلیارد تومان خروج پول حقیقی و ۱۳۶میلیارد تومان ورود پول به صندوق های درآمد ثابت ثبت کردید.

۲٫ روند شاخص کل نزولی – روند شاخص هم وزن نزولی (بر اساس خروجی یک سیستم معاملاتی)

۳٫ در بورس کالا، پلی پروپیلن، ۳۰۹-۳۵۰ میلیون ريال، PVC آبادان ۲۸۸میلیون ريال، روغن پایه SN500 شسپا ۲۲۳میلیون ريال، شمش فایرا ۵۲۰میلیون ريال، گندله ۳۵٫۵میلیون ريال، لوبکات شپنا ۸۹٫۲میلیون ريال.

۴٫ روز یکشنبه ۴۲۱نماد دچار صف فروش بودند که ارزش این صفوف ۶٫۳همت بود. ۵۳۹ معادل ۸۷درصد بازار منفی بود.

۵٫دلار حواله سنا ۲۰٫۴۰۰ – ۲۰٫۵۸۶ تومان. اسکناس تهران ۲۳٫۱۷۰ تومان.

۶٫ حقیقی ها در بازار یکشنبه پالایشی خریدند و حقوقی ها بانکی. اشخاص حقیقی شتران، شغدیر، اخابر، پکرمان، بموتو، آریا، سمازن خریدند. حقوقی ها وملل، غپینو، برکت، وبملت، وسپهر، فزرین را خریدند.

۷٫ در خصوص بخشی از فرآیند افزایش سرمایه ملت، حکشتی، وکار، شصدف … گزارش جدید به کدال رسید.

*صنایع و شرکت ها

۱٫ دالبر بابت بخشی از محصولات خود افزایش نرخ گرفته و آن را شفاف سازی کرده است. انواع آمپول ها پریفیلد انوکسان ،هپارین ، پاراتل ، میگراجکت ، متورال ، قرص ها لوزن اچ و لوزن ۲۵و اسئوفوس ، محلول خوراکی و کپسول مونونیترال ۵۰، بیش از ۳۰درصد افزایش نرخ گرفتند.

۲٫ شرکت اقتصادی و خودکفایی آزادگان اقدام به عقد صلح نامه و قرارداد خرید ۱۰۰ درصد کل سهام شرکت آب معدنی رباط به مبلغ ۱٫۵۲۰ میلیارد ریال نموده است که مبلغ خرید به نسبت های ۱۰ درصد شرکت اقتصادی و خودکفایی آزادگان، ۴۰ درصد شرکت سهامی عام صنعتی مینو، ۲۰ درصد شرکت قاسم ایران، ۲۰ درصد شرکت صنعتی پارس مینو و ۱۰ درصد شرکت پارس گستر مینو، توسط شرکت های فوق پرداخت می شود.

۳٫ با بازگشایی روز گذشته، بانک ملت ۲۰هزار میلیارد تومان از ارزش بازار خود را از دست داد و بازده یک ساله آن منفی شد.

۴٫ در مجمع سخوز مطرح شد که در سال مالی جدید شرکت در صدد ورود محصولات خود به بورس کالا است. مدیرعامل گفت ” در کشور تنها کارخانه ای هستیم که کشتی ۳۳هزارتنی را بارگیری کنیم چون امکانات حمل لجستیک مناسبی داریم. ترکیه بعنوان چهارمین تولیدکننده سیمان دنیاست از رقبای خارجی مهم شرکت است. ایجاد سیلوی ۱۴ هزار تنی هم در دستور کار قرار دارد که می‌تواند به موضوع صادرات شرکت کمک شایانی کند. قطعی برق و قطعی گاز در سال گذشته بشدت مجموعه را تحت فشار قرار داد و کماکان در سال جدید هم با این موضوع دست به گریبان خواهیم بود.”

۵٫ بانک سامان در یک شفاف سازی اعلام نمود که درخواست افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی را به بانک مرکزی ارائه کرده و در انتظار پاسخ آن نهاد است.

۶٫ بهزاد محمدی می گوید ” ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی از ۶۵ میلیون تن سال ۹۸ با بهره‌برداری از ۱۷ طرح و افزایش ۲۵ میلیون تنی به ۹۰ میلیون تن رسیده و در سال گذشته ۲۵میلیون تن صادرات به ارزش ۱۰میلیارد دلار صورت گرفته است.”

۷٫ خکرمان اقدام به تحصیل ۲۰ درصد از سهام شرکت ابرداده گزاران کرانسو مالک استارت آپ و برند “استادکار” نموده است.

۸٫ لبوتان افزایش نرخ در گروه محصول آبگرمکن به میزان۲۰ درصد دریافت کرده که از تاریخ ۱ خرداد اعمال گردیده است.

۹٫ در مجمع دسبحان مدیرعامل گفت ” در سال ۱۴۰۰ در بازارهای صادراتی حضور فعال خواهیم داشت و هدف ۱٫۵ میلیون دلاری را محقق می کنیم. در سال گذشته رکورد مقدار تولید را شکستیم و در صادرات جهش ۸۳۹ درصدی داشتیم. ۴۰۰ هزار دلار به عراق، افغانستان، ونزوئلا و سوریه صادر کردیم. ۱۰۴ میلیون دینار از شرکت عراقی دریافت کردیم و در سال جاری باقی مطالبات مان را دریافت خواهیم کرد. سایت جدید کارتریج انسولین برنامه سال جدید است. ۶۰ درصد از مواد اولیه شرکت وارداتی است. البته یک سری اقلام جایگزین شدند . از مهر ماه هیچ ارز دولتی نگرفته ایم. برای حداقل ۶ ماه مواد اولیه ذخیره داریم.

۱۰٫ چفیبر از تهاتر یک قطعه زمین به متراژ حدودی ۶۰۰۰ متر مربع از اراضی شرقی کارخانه با زمینی به همان متراژ در داخل فنس منطقه آزاد و در محدوده بندری پشت اسکله و در جوار راه آهن کاسپین خبرداده است.

۱۱٫ طرح عرضه خودرو در بورس کالا در کمیسیون صنایع مجلس تصویب شده و در صف بررسی در صحن مجلس است.

۱۲٫ گروه آدانی هند از برنامه‌ریزی برای ساخت یک مجتمع تولیدی PVC سالانه ۲ میلیون تن پی‌وی‌سی از زغال سنگ خبر داد.

۱۳٫ صنعت و معدن می گوید ” قیمت فلز روی در هفته ای که گذشت با اندکی رشد همراه شد و به ۲۹۶۹ دلار در معاملات روز جمعه رسید. پیش بینی ها حاکی از آن است تقاضا برای روی و مس تا ۲۰۵۰ با توجه به توسعه تکنولوژی های سبز، برق رسانی و گالوانیزه کردن فولاد مورد نیاز در زیرساخت ها جهت کربن زدایی، بیش از دو برابر خواهد شد.”

۱۴٫ هزینه ذوب به هزینه پالایش (TC/RC) با توجه به دسترسی محدود به کنسانتره، کاهش قابل توجهی را ثبت کرده است اگرچه در هفته گذشته با اندکی افزایش نسبت به هفته ماقبل به ۲۷٫۴۰ دلار رسید. انتظار می رود تولید معادن مس دنیا تا سال ۲۰۲۳ روند صعودی داشته باشد اگرچه لایحه دولت شیلی به عنوان بزرگترین تولیدکننده مس دنیا در افزایش مالیات بر معادن شیلی می تواند سرمایه گذاری در این بخش را کاهش دهد. با توجه به بالابودن مصرف مس به ویژه در چین و همچنین سیاستهای انبساطی فدرال رزرو از جمله پایین نگهداشتن نرخ بهره، روند قیمت مس همچنان صعودی دیده می شود.

۱۵٫ سعید رشیدی در خصوص تاراز (زیرمجموعه فولاد-وتوکا) گفت ” شرکت فولاد تاراز در اردیبهشت امسال با تولید ۱۸ هزار و ۹۳۷ تن موفق به رکوردشکنی در تولید ورق گالوانیزه شد. با توجه به ارزش افزوده بالای ورق گالوانیزه و اینکه میزان تولید بیش از مصرف داخلی است، باید بتوانیم برای صادرات نیز برنامه‌ریزی ثابتی داشته باشیم و با ارزآوری برای طرح‌های توسعه‌ای مجموعه فولاد تاراز به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های فولادمبارکه تولید ۴۵۰هزار تن در سال را محقق کرده و به زودی به تولیدکننده کلاف سرد برای مصرف شرکت و سایر کارخانجات تبدیل شویم.”

۱۶٫ شمش در CIS هر تن ۶۸۰دلار. در چین ۷۶۲دلار. سنگ آهن ۱۸۸٫۵دلار.قراضه ترکیه ۵۱۵ دلار.

۱۷٫ اسلب روسيه با ٢٠ دلار كاهش ٩٣٠ دلار/ تن CFR اندونزي و موعد تحويل آگوست معامله شد.

۱۸٫ در پی کاهش اخیر قیمت ها در بازار فولاد چین، سوددهی کارخانجات فولادی به سرعت جای خود را به ضرردهی داده و هم اکنون تولید میلگرد با ۱۱۶ یوان ضرر انجام می شود. (نشانه حمایت از قیمت ها)

۱۹٫ شایعاتی قوی در خصوص اعمال ۱۰ درصد عوارض بر صادرات فولادهای کربنی بویژه ورق گرم و سرد، وایر راد و مواد اولیه فولاد توسط دولت چین در جهت کنترل صادرات بی رویه و تامین نیاز داخلی شنیده می شود. (محرک تقویت قیمت صادراتی سایر کشورها خصوصا ایران)

۲۰٫ طرح تولید استیل کورد با سرمایه‌گذاری ۸۰۰ میلیارد تومان با مشارکت شرکت کویرتایر امضا و اعلام شد.

۲۱٫ استایرن منومر CFR چین با ۸۱ دلار افت روزانه به ۱۲۷۴ دلار در تن رسید.

*اقتصادی

۱٫ همتی می گوید “طی ماه‌های آبان تا اسفند ۱۳۹۹، بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی روندی نزولی داشته است. با این حال، حجم نقدینگی در پایان سال ۱۳۹۹ با ۴۰.۶ درصد افزایش نسبت به پایان سال ۱۳۹۸ همراه بود که نسبت به رشد سال ۱۳۹۸ (۳۱.۳ درصد)، ۹.۳ واحد درصد افزایش نشان داد.به گفته همتی، رشد نقدینگی در سال ۱۳۹۹ عمدتاً از محل افزایش خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی صورت گرفته است.

۲٫ بانک آمریکایی گلدمن ساکس پیش‌بینی کرد که قیمت نفت خام، با وجود احیای احتمالی عرضه نفت ایران، در سه‌ ماه پایانی سال جاری میلادی به ۸۰ دلار برای هر بشکه می‌رسد.

۳٫ واردات نفت سبک چین ۴۸٫۱ درصد در ماه آوریل نسبت به سال گذشته میلادی افزایش داشته است.

۴٫ بررسی ها نشان می دهد که ” از ۱ اسفند ۹۹ به بعد روند افزایش تراکنش های شاپرکی به طور متناوب صعودی بوده است.”

۵٫ حسن روحانی به همتی دستور داده تا برخلاف تصمیم بانک مرکزی، درگاه‌های فروش رمزارزها مسدود نشود.

۶٫ معاملات آتی نفت خام اواسط صبح آسیا در ۲۴ می جهش کرد ، امید به بالا رفتن تقاضا در آمریکا، اروپا و چین در پی برداشته شدن محدودیت‌های قرنطینه‌ای در اروپا و آمریکا و واکسیناسیون گسترده و شروع مجدد مسافرت ها همچنین بهتر شدن شرایط جوی بعد از طوفان آنا بر روند افزایش قیمت نفت تاثیر گذاشت.

۷٫ رئیس فدرال رزرو سنت لوئیس جیمز بولارد بار دیگر تاکید می کند که در ادامه انتظار تورم بیشتری را دارد که عمدتاً موقتی هستند. زمانی فرا می رسد که می توان در ارتباط با تغییر سیاست های پولی صحبت بیشتری انجام دهیم اما حال که همچنان در پاندمی به سر می بریم زمان آن نیست.طی ماه های آتی به آن مرحله خواهیم رسید و می توانیم در ارتباط با تغییر خرید دارایی ها شروع به تفکر کنیم.

۸٫ برینارد می گوید فدرال رزرو در حال افزایش تحقیقات و تلاش خود جهت کشف توسعه بالقوه دلار دیجیتال است.وی همچنین هشدار می دهد که ارزهای کریپتو خصوصی می تواند سیستم پرداخت را خرد کند.

۹٫ توییت ایلان ماسک در مورد همکاری با استخراج کنندگان آمریکای شمالی برای کاهش مصرف انرژی و امیدواری برای موثر بودن این موضوع، رشد بیت کوین، اتریوم، دوج کوین و دیگر رمزارزها را در پی داشت.

۱۰٫ یکی از سناتورهای جمهوری‌خواه اذعان کرده که مذاکرات بسته زیرساختی بایدن خوب پیش‌ نمی‌رود. با این حال سناتور دیگر اذعان داشت که حزب جمهوری‌خواه با تصویب بسته ۱ تریلیون دلاری موافق است. (مقدار پیشنهادی بایدن ۱٫۷ تریلیون دلار برای این بسته است)

۱۱٫ به گزارش رسانه‌ای از چین استخراج بیت کوین در تضاد با اهداف ضد کربنی این کشور است.

*سیاسی

۱٫ اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که نشست کمیسیون مشترک برجام روز سه‌شنبه به صورت حضوری در وین از سر گرفته می شود. شرکت کنندگان قرار است به رایزنی‌ها پیرامون بازگشت محتمل آمریکا به برجام و اطمینان از اجرای کامل و موثر این توافق ادامه دهند.

۲٫ معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا با استقبال از تمدید تفاهم ایران و آژانس گفت ” تلاش‌ها برای اجرای کامل برجام را دو برابر می‌کنیم.”

۳٫ سخنگوی کاخ سفید می گوید می گوید “جایگزینی برای مذاکرات وین نمی‌بینیم.”

موفق باشید. ۴ خرداد

ولید هلالات

 

#بورس_کالا     #شاخص_کل    #سهام

شاخص کل / شاخص کل / شاخص کل / شاخص کل / شاخص کل / شاخص کل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *