*آمارها کلیدی بازار

۱٫ حقیقی ها در بازار چهارشنبه پالایشی، غذایی، خودرویی خریدند. حقوقی ها بیمه، بانک، نیروگاهی خریدند. شپنا، غکوروش، ذوب، خساپا، شتران، حفاری، شاراک توسط حقیقی ها خریداری شد. بنو، وپاسار، بپاس، دماوند، ثشاهد، وملل، وبملت، فرآور، غزر توسط حقوقی حمایت شد.

۲٫ روز چهارشنبه ۲۷۲ نماد (۳۲۳ قبلی) دچار صف فروش بودند که ارزش این صفوف ۴٫۴ همت (قبلی ۵٫۰) بود. ۳۷۳ نماد (قبلی ۵۱۵) معادل ۶۱ درصد بازار منفی بود.

۳٫ در بورس کالا، استایرن منومر پارس ۲۳۳میلیون ريال، اسید استیک شفن ۲۰۶میلیون ريال، الکیل بنزن خطی ۳۳۶میلیون ريال، PVC شپترو ۳۰۷میلیون ريال، پلی پروپیلن جم ۲۹۰میلیون ريال، میلگرد ۱۳۶میلیون ريال، سیمان تیپ۲ فله ۳۰۹۵هزار ريال، کریستال ملامین ۳۶۵میلیون ريال.

۴٫ دلار حواله سنا ۲۰٫۲۶۱ – ۲۰٫۴۴۵ تومان. اسکناس تهران ۲۳٫۷۲۰ تومان.

۵٫ ارزش معاملات روز چهارشنبه ۴٫۴ همت بود. ۸۶ میلیارد تومان خروج پول حقیقی صورت گرفت ضمن اینکه ۹۹ میلیارد تومان خروج پول از صندوق های درآمد ثابت ثبت شد.

۶٫ شاخص کل تغییر روند از نزولی به متعادل یا صعودی – روند شاخص هم وزن نزولی

۷٫ در خصوص بخشی از فرآیند افزایش سرمایه کلر، بکاب، مدار، درهآور، قرن، میدکو، کرازی، شصدف، ولقمان، دتولید،کتوکا، قثابت… گزارش جدید به کدال نشست.

*صنایع و شرکت ها

۱٫ بورس کالای ایران چهارشنبه گذشته برای نخستین بار پذیرش تایر خودرو را تجربه کرد تا تولیدکنندگان این محصول نیز قادر باشند از سازوکار بورس کالا در معاملات خود بهره مند شوند. (تایر و لاستیک آزاد شد)

۲٫ همتی می گوید ” بورس مشکل ندارد بلکه دخالت‌های سیاسی و ندانم کاری در اجرای برخی تصمیمات در بورس این وضع را به وجود آورده است. اکنون بورس ما از قیمت گذاری‌های دستوری رنج می‌برد.”

۳٫ قاضی زاده هاشمی در یک توئیت بورسی گفت “حذف قیمت گذاری دستوری، اخذ مالیات بر عایدی سرمایه از بازارهای غیر مولد، دوطرفه شدن معاملات سهام، توسعه ابزارهای کاهش ریسک، رفع انحصار از مجوزها و راه اندازی صندوق پروژه از جمله برنامه های من برای حمایت از بازار سرمایه است. باید اقتصاد را برای سرماهی گذاران پیشبینی پذیر کنیم.”

۴٫ جلیلی در یک توئیت مرتبط با بورس گفت “اگر می خواهید بورس به آرامش برسد باید بین بازار پولی، بیمه و سرمایه هماهنگی ایجاد کنیم. اینجا هنر رئیس جمهوری، خود را نشان می دهد. رئیس جمهور باید بین بانک مرکزی، بیمه مرکزی و سازمان بورس هم آهنگی ایجاد کند و تدابیری اندیشید که اگر کسی وارد بازار بورس شد، با اطمینان وارد شود.”

۵٫ مدیرعامل شرکت فولاد زرند ایرانیان می گوید “در حادثه اخیر، خوشبختانه بابت نیروی انسانی هیچ فردی در این حادثه آسیب ندیده و تنها خسارت به لوله‌های هیدرولیک وارد شد که موجب ایجاد دوده در کارخانه شده است.”

۶٫ رئیس سازمان بورس می گوید ” باقی مانده ٢٠٠ میلیون دلار طی چند روز آینده به صندوق تثبیت بازار واریز می شود”

۷٫ پالایشگاه تهران به مدار تولید عادی بازگشت. بخشی از ذخیره گازوئیل دچار حریق شد. بخش های آسیب دیده، مشمول بیمه است.

۸٫ برخی منابع تجاری انتظار افزایش بیشتر قیمت زغال کک شو را دارند زیرا انتظار می رود محدودیت عرضه پرمیوم زغال کک شو برای حمل جولای وجود داشته باشد.

۹٫ تنوین در خصوص اوراق تبعی بر روی کگهر شفاف سازی کرد. بر این اساس ” برنامه تعهد پذیره نویسی و فروش به صورت سندیکایی اوراق اختیار فروش تبعی بروی سهام شرکت سنگ آهن گهر زمین (کگهر) توسط شرکت سرمایه گذاری غدیر به روش تامین مالی تا سقف ۲۰،۰۰۰ میلیارد ریال می باشد و سهم این شرکت از تعهد مزبور تا سقف ۱۰،۰۰۰ میلیارد ریال و دوره معاملاتی آن از مورخ ۱۹/۰۳/۱۴۰۰ لغایت ۱۷/۰۳/۱۴۰۲ خواهد بود.”

۱۰٫ سهام شرکت پارس فولاد سبزوار در بورس اوراق بهادار تهران پذیرش شد.

۱۱٫ روز چهارشنبه مورخ ۱۹خرداد تعداد ۲۲۵ میلیون سهم معادل ۱۵ درصد از سهام شرکت “لیزینگ کارآفرین” عرضه اولیه می شود.

۱۲٫ بزرگترین محموله صادراتی شرکت پتروشیمی پردیس به میزان ۶۹ هزار و ۳۰۰ تن محصول اوره در ابتدای خردادماه بارگیری شد.

۱۳٫ محصولات شوینده شرکت ساینا افزایش نرخ ۲۰-۲۵ درصدی دریافت کرد که در یک گزارش شفاف سازی شد.

۱۴٫ فروش ششدانگ عرصه و اعیان ۶ واحد آپارتمان با متعلقات واقع در تهران، خیابان ملاصدرا توسط سپ انجام شد. ارزش آن حدود ۱۰۸ میلیارد تومان و سود حاصل شده نزدیک به ۵۵میلیارد تومان است.

۱۵٫ سخنگوی انجمن صنایع لبنی می گوید ” قیمت شیرخام از سال ۹۸ تا آذر سال گذشته ۸۸ درصد افزایش داشته است، در شرایط کنونی، کارخانه های لبنی بیش از نرخ مصوب شیرخام خریداری کنند و به رغم آنکه سازمان‌ تعزیرات به قیمت محصولات لبنی نظارت سخت گیرانه دارند، اما بر قیمت مصوب شیرخام نظارتی ندارند.”

۱۶٫ در مجمع فباهنر گفته شد ” در سال جاری بودجه صادراتی نزدیک ۳۰ درصد فروش پیش بینی شده است. شرکت در حال حاضر برنامه ای جهت افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی ندارد. کارخانه لوله مسی در سال گذشته به تولید رسید. تمام شرایط شرکت برای سکه زنی مهیا هست و بحث حذف چهار صفر از پول ملی موضوع مجلس و دولت است که اگر برطرف بشود تولید سکه انجام خواهد شد. سکه ۱۰ درصد از تولیدات کارخانه را شامل می شود که می تواند کمک بزرگی به سودآوری شرکت کند.”

۱۷٫ ورق گرم صادراتی چین تا ۱۶ دلار رشد داشته و در محدوده ۹۲۹ دلاری قرار گرفته است. میلگرد صادراتی ترکیه بدون تغییر همچنان ۷۲۹ تا ۷۳۱ دلاری ست.

۱۸٫ ازین پس، تجار و شرکت‌های بازرگانی با خرید از رینگ صادراتی بورس کالا می‌توانند نسبت به صادرات فولاد اقدام کنند.

۱۹٫ در خصوص اوره، قیمت های FOB ایران در محدوده ی ۲۹۰ تا ۳۰۰ دلار بود اما انتظار می رود با توجه به افزایش قیمت ها در خاورمیانه و دیگر نقاط دنیا شاهد افزایش قیمت FOB ایران باشیم. افزایش قیمت غلات در بزریل، افزایش قیمت زغالسنگ در چین باعث تقویت قیمت اوره شده است.

۲۰٫ در بازار ترکیه محصولات پلیمری-اولفینی با افت قیمت مواجه شدند. پلی اتیلن سنگین خاورمیانه و ایران به کانال وارد شد. عرضه بالای محموله های آمریکایی و ایرانی در بازار ترکیه سبب شد تا قیمت پلی اتیلن های سبک خطی در کانال ۱۳۰۰ دلاری قرار گیرد. پلی پروپیلن فایبر ایرانی در محدوده ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ دلار در هر تن به صورت CPT اعلام شده است.

۲۱٫ امیر صباغ می گوید ” فعالان بازار کامودیتی دنیا در هفته گذشته، تعداد قراردادهای خرید Long مربوط به ۲۲ محصول عمده را به میزان ۳٫۲ میلیارد دلار افزایش داده و آن را به ۱۴۴٫۳ میلیارد دلار رساندند که خبر خوبی برای این حوزه است”

*اقتصادی

۱٫ مدیر ارشد اجرایی روسنفت می گوید ” جهان نفت مصرف می کند، اما آماده سرمایه گذاری در آن نیست. جهان با کسری شدید نفت و گاز روبرو می شود.”

۲٫ واردات کنونی گاز توسط عراق از ایران ۲۰ میلیون متر مکعب در روز است که این مقدار یک سوم قرارداد ۷۰ میلیون متر مکعب در روز مورد نیاز بغداد در روزهای گرم تابستان می‌باشد. صادرات گاز ایران به عراق پس از عدم پرداخت بدهی ۶ میلیارد دلاری بغداد به تهران در ماه دسامبر سال گذشته متوقف شد. اگرچه این صادرات چند ماه بعد آغاز شد اما حجم آن‌ها محدود بوده است.

۳٫ سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از صدور مجوز مصرف اضطراری واکسن ایرانی برکت خبر داد.

۴٫ رییس اتاق بازرگانی ایران و کره‌جنوبی می گوید “مبادلات تجاری دو کشور از ۳ تا ۵ ماه آینده دوباره آغاز می‌شود. به جای پول‌های بلوکه شده، تجهیزات فنی و ماشین آلات تولید وارد ایران می‌شود.”

۵٫ لیر ترکیه پس از اظهارات جدید رجب طیب اردوغان رییس‌جمهور این کشور و تاکید مجدد او بر کاهش نرخ بهره، به پایین‌ترین سطح تاریخ خود سقوط کرد.

۶٫ در اسنادی که به تازگی توسط وزارت انرژی آمریکا منتشر شده، آمده است ۲ میلیون بشکه نفت ایران که توسط آمریکا از طریق توقیف یک نفتکش ایرانی در سواحل امارات به دست آمده بود، توسط مقامات دولتی این کشور به فروش رسیده است.
۷٫ شرکت گوگل در یک تغییر موضع آشکار اعلام کرد از این پس تبلیغ صرافی ارزهای دیجیتالی در بستر گوگل بلامانع است.

۸٫ جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده می گوید گزارش اشتغال ماه می نشان دهنده علائمی از پیشرفت در اقتصاد ایالات متحده است‌.

۹٫ شاخص تغییرات اشتغال غیر کشاورزی ایالات متحدهNFP در ارزیابی ماه می که انتظارات برای آن عدد۶۴۵K بود به عدد ۵۵۹K🔻 رسید. نرخ بیکاری ماه می که پیش بینی برای آن عدد ۵.۹٪ بود بهتر از انتظارات به عدد ۵.۸٪🔻 رسید.

۱۰٫ شاخص مدعیان هفتگی بیمه بیکاری ایالات متحده در ارزیابی هفته منتهی به ۲۸ می که انتظارات برای آن عدد۴۰۰K بود بهتر از انتظارات به عدد۳۸۵K🔻 رسید.

۱۱٫ شاخص تغییرات اشتغال بخش خصوصیADP در ارزیابی ماه می که انتظارات بازار برای آن عدد۶۴۵K هزار بود به عدد ۹۷۸K🔺 رسید.

۱۲٫ شاخص بخش خدماتیISM PMI ایالات متحده در ارزیابی ماه می که انتظارت برای شاخص عدد ۶۳ بود به عدد ۶۴🔺 رسید.

۱۳٫ رئیس فدرال رزرو نیویورک می گوید اکنون زمان انجام اقدامی نسبت به خرید اوراق نیست.

۱۴٫ رئیس فدرال رزرو دالاس می گوید شروع کردن صحبت در ارتباط با کاهش خرید دارایی ها کلیدی است.

۱۵٫ رئیس فدرال رزرو کلیولند می گوید می خواهیم عمداً نسبت به کاهش خرید دارایی ها صبور باشیم.

*سیاسی

۱٫ دیپلمات‌های غربی به خبرگزاری رویترز گفته‌اند انگلیس، فرانسه، آلمان و آمریکا قصد صدور قطعنامه علیه ایران در نشست آتی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را ندارند.

۲٫ نماینده روسیه در مذاکرات وین می گوید ” در ۷ ژوئن جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با یک دستور کار گسترده آغاز به کار می کند. از جمله دو گزارش مدیر کل که برای ایران چندان مطلوب نیستند مورد بررسی قرار می‌گیرد. اما انتظار نمی‌رود حرکت خاصی رخ دهد. همه غیرقابل قبول بودن مداخله در مذاکرات وین را درک می‌کنند.”

۳٫ شورای سردبیری خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ در مقاله‌ای از جو بایدن درخواست کرد که در تعامل با تهران هدف‌گذاری دولت خود را برمبنای تبدیل معامله (Deal/ توافق یا موافقت‌نامه) به معاهده (Treaty/ پیمان یا عهدنامه) شکل دهد تا مناسبات طرفین از تصمیمات شخصی رؤسای جمهور و نوسانات سیاسی دو کشور در امان بماند.

۴٫ ذوالنوری می گوید “هیچ اصولگرایی را نمی شناسم که مخالف اجرای برجام باشد.”

موفق باشید / ۱۷ خرداد

ولید هلالات

#بازار_سرمایه   #بورس   #سهام   #دلار   #بانک

صف فروش / صف فروش / صف فروش / صف فروش / صف فروش / صف فروش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *