گزارش بازار امروز یکشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۰

کابینه بازی !

این روزها مهم ترین اتفاقی که میتوان در بازار نام برد افزایش جریان پول و خرید و فروش ها و پویایی و نشاط در بازار است و البته این موضوع در سهم های بنیادی بازار بیشتر به چشم میخورد ولی در هر صورت این نکته را هم از دل بازار این روزها می شود فهمید که خلاصه اش در تیتر دیروز بود . زوج و فرد شدن بازار به این معنی بود که مثبت هر روزه بازار در همه صنایع ممکن است رخ ندهد . این مثبت هر روزه اتفاقا در این شرایط خیلی به کار بازار هم نمی اید .

بازار باید مسیر درست و معقول و منطقی را در پیش بگیرد که در عین جذاب ماندن برای جذب پول ،دلهره اور نباشد . بازار با این روند ارام و اهسته و مثبت نگرانی ها را کم میکند و البته به برخی که دست به هشدارشان خوب است میگوید که سرعت تحولات بازار با سرعت اقتصاد و تحولات اقتصادی همراه است و خیلی پرت نیست . قطعا در چنین فضایی انتظار سود های عجیب هم نباید داشت و صد البته انتظار پروژه بازی و اقبال ناگهان و همه جانبه نیز کم می شود . از همین روست که سهامداران در خرید وسواسی عمل میکنند و سراغ هر سهمی نمی روند …

به نظر بازار رفتار جالبی را گرفته است

اعتماد ذره ذره به بازار برمیگردد و جریان بنیادی و خریدار واقعی هم ارام ارام به سراغ بازار می اید . البته این که انتخاب او سهمهای بزرگ و بنیادی بازار است باید به او حق داد که بعد از توفان اخیر بیشتر به این دسته سهم ها روی اورد بازار همین که نشاط و شادابی خوبی در معاملات گرفته است نشان دهنده اتفاقات خوبی است و این پر حجم بودن و خریداران پابه جفت در منفی ها نشان دهنده پویایی بازار است .

بازار روند خوبی گرفته و انتظارات هر روز در بازار زیاد می شود به خصوص انتظار از تیم جدید که بتواند عامل حرکت خوبی برای بازار شود .

امروز بازار منتظر کابینه بود و خبری نشد و گویا اختلافاتی پیش امده ! همین اول کار و اختلاف !!کمی عجیب است و این چالش را نشان میدهد و البته حساسیت موضوع را . ولی گمانه زنی ها تقریبا تمام شده و ترکیب اصلی تیم روشن است . تیم اقتصادی دولت غیررسمی اعلام شده به نظر تیم خوب و منطقی می آید و میتوان به این موضوع امیدوار بود که بازار هم از این تیم استقبال کند اما فقط اسم مهم نیست آنچه برای بازار مهم است اعلام سیاست ها و سیاستگذاری های این تیم بوده که ۴ سال تفکر دولت را نمایندگی می‌کند و بازار را هدایت !!

به نظر بازار سرمایه منتظر شنیدن سیاست‌های کابینه است و آنچه بازار انتظار دارد احترام به نظام بازار منطقی و عقلانی بازار محور و دست کشیدن از سیاستهای دستوری و مواردی از این دست است اما به طور مشخص ذهن کنجکاو و جستجوگر بازار ۳ نرخ را یا بهتر بگویم سه عبارت و گذاره را دنبال می‌کند.

مهمترین موضوع بحث سیاست های نرخ ارز است

که باید تا حدودی از زبان وزیر اقتصاد و به طور دقیق‌تر رئیس بانک مرکزی بیان شود که سیاست های ارزی دولت چگونه خواهد بود یک بار چند روز پیش بیان کردیم حتی اگر دولت سیاست سرکوب نرخ ارز را در پیش بگیرد بله درست است در کوتاه مدت به بازار آسیب می رساند اما این فنر جمع شده خیلی دوام نداشته و جمع می شود و جایی دوباره به هوا می پرد اولین سیاست سیاست نرخ ارز است که باید دید چه حرف هایی را بازار در مورد نرخ ارز از دولت می شنود.

دومین موضوع که کم اهمیت تر از نرخ ارز نیست نرخ سود است

بازار باید بداند در نرخ سود چه شرایطی را در پیش دارد و چه اتفاقاتی را دنبال می کند نرخ سود منطقی ترین نرخ فعلی برای قیمت‌ها و پدیده‌ های بازار خواهد شد و اگر دولت سیاست های عجیب و غریب انقباضی را در پیش بگیرد به نظر این نرخ به عنوان اولین موضوع خود را نمایش خواهد داد موضوع نرخ سود بیشتر از سوی رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد بیان می شود ولی امیدواریم منطقی باشد و اتفاقات دولت اول روحانی تکرار نشود …

موضوع سوم سیاست های نرخ گذاری و به طور مشخص نرخ گذاری کالاهاست

بازار به دنبال فهمیدن این است که روابط دولت و بازار و نظام نرخ گذاری چطور تعیین خواهد شد گروه خودرو و همچنین تحولات بورس کالا محوریت این موضوع خواهند بود می توانند نکته مهم بازار باشند و دید بسیار خوبی را همین ابتدا کابینه با اعلام سیاست‌ها به بازار نشان دهد .. البته آن طرف موضوع هم هست و ممکن است دولت با اعلام و سیاست های پوپولیستی بازار را ناامید کند ولی امیدواریم این طور نباشد .

اما بهترین ترکیب برای بازار چیست

بهترین ترکیب برای بازار و اقتصاد ثبات است . ثبات همراه با عقلانیت … یعنی بازار از زبان تیم دولت بشنود که نرخ ارز منطقی خواهد بود و کسی به دنبال سرکوب و پایین آوردن مصنوعی نرخ ارز نیست . نرخ سود هم به همین شکل به نظر نه افزایش آن فعلاً منطقی است و نه کاهش آن و ثبات این نرخ در این شرایط اتفاق خوبی خواهد بود و در نهایت آزادسازی نه به معنای افزایش سنگین و بی رویه قیمت ها ،ازادسازی با نرخ های بازار محور که به نفع صنعت و مشتری باشد منظور است و به طور کلی این سه رویداد و سه اتفاق با این سه حالت مهمترین و بهترین سناریو برای بازار است که جریان پول را به سمت بازار هدایت می‌کند .

در این میان یک نقش برای بازار بسیار مهم است . رفتار همتی نشان داد که نقش رئیس کل بانک مرکزی حتی میتواند فراتر از وزیر اقتصاد باشد .
هنوز تکلیف رئیس کل بانک مرکزی مشخص نیست ولی گفته می شود علی صالح ابادی به ریاست بانک مرکزی میرسد .این اولین باراست که مردی از جنس بازار سرمایه این مسند را فتح میکند و این تفاق بسیار مهمی برای بازار است . صد البته این انتصاب برای بازار خبرخوبی است چرا که ۲ موضوع مهم نرخ ارز و نرخ سود دراین حوزه قرار میگیرد و این سیگنال خوب و مثبتی برای بازار است ولی امیدواریم صالح ابادی منطقی عمل کند و تصمیمات عجیب و غربی را نگیرد . ما او را در بازار به خلاقیت و اتفاقات خوب می شناسیم و امیدواریم این موضوع برای بازار سرمایه اتفاق و رویداد خوبی باشد.

و حرف اخر …

بازار در حال افزایش حجم است و به نظر کم کم باید توجه بیشتر جریان پول به بازار جلب شود یک باردیگر هم عرض کردیم و بازهم میگوییم به نظر این مسیر یک اغاز دارد و بهتر است هر چه سریعتر مقدمات حضور بیشتر شرکت ها در بازار و همچنین تقویت ویژه و جدی بازار اولیه را رقم زد . بازار سرمایه باید جذابیت های خود را حفظ کند و این جذابیت در طرف عرضه و تقاضا هر دو باید اغاز شود اشتباه بازار دور قبل این بود که برای طرف عرضه امادگی وجود نداشت به نظر میتوان موج عرضه های اولیه و پذیرش و ورود شرکت ها به بازار را دوباره اغاز کنیم و این بازار هر چه قوی تر و بهتر و بزرگتر باشد شرایط خاص تری را دارد .

بتا سهم

#گزارش_بازار

جریان پول  جریان پول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *