گزارش بازار امروز سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰

سالگرد شیرین !

سه شنبه بازار سرمایه در سالگرد ریزش تاریخی خود قرار داشت و البته با یک مثبت خوب خاطرات تلخ را کمی کهنه کرده و یک سالگرد شیرین ویک سیگنال بسیار خاص و مثبت از ارزش و حجم به بیرون مخابره کرد تا سه شنبه ای خاص در تاریخ ۱۴۰۰ ثبت شود . بازار امروز با چراغ سبزی که از دلار و روند ان گرفته بود سبز شد و روند خوبی را اغاز کرد پول های پارک شده و مردد کم کم برمیگردند . همان هایی که با کج فهمی و البته کمی غرض ورزی منتظر ریزش های بیشتر بودند حالا ترجیح میدهند سهامدار باشند و از قافله عقب نمانند .

اما یک نکته را فراموش نکنید بازار پایین و بالا دارد و این روند تکرار می شود و حتی معتقدیم در این چند روز دوباره فشار فروش بیشتر خواهد شد و این طبیعت بازار است و اتفاقا به همین شکل و با همین فرمان پیش برود اتفاقات بازار میتواند بهتر هم باشد .

این روزها چشم بسیاری از فعالان بازار دوباره به دلار است و بسیاری معتقدند این زوایای پیدا و پنهان دلار است که بازار را حرکت میدهد …

بر هیچ کس پوشیده نیست که دولت روحانی به واسطه کمبود هایی که در عدم فروش نفت به میزان ۱۰۰ میلیارد دلار به خاطر تحریم وجود داشت از همه نوع استقراض و فروش اوراق و چاپ پول استفاده کرده و به نوعی یک بمب ساعتی از نقدینگی و اقتصاد را تحویل دولت جدید داده است که چالش های متعددی را در این حوزه دارد اما اگر بخواهیم دقیق بررسی کنیم تحولات نرخ ارز بار دیگر مهمترین جریان و اتفاق بازار خواهد بود که در مورد تحولات نرخ ارز بسیاری بر این عقیده اند که مواجه بازار با جریان دلار و اثرگذاری آن تبدیل به بازی برد- برد شده . ولی برد برد به چه شکل ؟!

قبل از هر چیز این گذاره را داشته باشید به این شکل که بازار تا همین چند وقت پیش به واسطه آن خوش بینی سیاسی ، قیمت دلار را از ۲۳ و ۲۴ بیشتر برای سهم ها و تحلیل ها لحاظ نمی کرد

یعنی تقریباً طی مدت اخیر کسی نبوده که دلار ۳۰ هزار تومانی را برای مفروضات بزند حتی تا همین چند وقت پیش وقتی صحبت از نرخ ارز می‌شد ، برخی به واسطه خوشبینی های سیاسی نرخ ۱۸ دلار را نیز لحاظ می‌کردند (همین برو بچه های بازار ) اما به نظر در حال حاضر انتظارات بازار و قیمتها در ۲۲ و ۲۳ تا ۲۴ جمع بندی شده . بازی برد برد از این نظر اهمیت پیدا می کند که احتمال افت نرخ ارز تنها با مقوله سیاسی رخ خواهد داد و حتی به نظر سرکوب قیمت دلار هم در بازار پاسخگو نخواهد بود . شما امروز تقاضا برای نیما که به مرز ۳۰۰ میلیون دلار در روز رسیده را نگاه کنید رقم عجیب و باورنکردنی است که نشان می‌دهد سرکوب نرخ ارز تقریبا امری غیرممکن خواهد بود.

اما در حالت اتفاقات مثبت سیاسی

ممکن است نرخ ارز دچار کاهش شود و یک شوک منفی را در نرخ دلار داشته باشیم در این حالت معتقدیم اتفاقاً به سود و بازار خواهد شد منتها در کوتاه بازار یک واکنش منفی را خواهد داشت اما به واسطه کاهش ریسک ها و اتفاقات مثبت سیاسی افزایش جریان سرمایه گذاری افزایش پی به ای بازار کاهش سایر هزینه‌ها و افزایش مقدار فروش شرکت ها شرایط بهتر خواهد شد و در ضمن به واسطه ساختار بودجه و تحولات اقتصادی کشور نرخ دلار نمی تواند افت آنچنانی داشته باشد و البته به ثبات نسبی همراه با تورم اندک خواهد رسید .

با اینکه بسیاری از فعالان بازار این سناریو را در حال حاضر محتمل نمی بینند اما از صمیم قلب آرزو می کنیم که این اتفاق رخ دهد چرا که برای اقتصاد و کشور و مردم این اتفاق اتفاق مهم تر بهتر و مثبت‌تر است حتی اگر به قیمت افت موقت بازار تمام شود …

اما در حالت دوم

چرا در وضعیت برد-برد قرار می گیرد حالت دوم شرایطی است که فرض کنیم اصلاً در همین فضا باقی بماند و یا بدتر توافقی وجود نداشته باشد در این صورت واکنش نرخ ارز واکنش جدی و منطقی خواهد شد چراکه موج خوش بینی از بین رفته تورم ساختاری و کسری بودجه نیز به آن دامن می‌زند در صعود های ارزی ،با افزایش های نرخ ارز بازار سرمایه نیز همراه بوده و به نظر این حالت رشد دارایی سهام را نیز رقم می زند حقیقت امر به این سناریو خیلی خوشبین نیستیم و معتقدیم اتفاقات و حاشیه های زیادی را برای بازار به همراه خواهد داشت شاید بازار از نرخ ارز خوشحال شود اما تبعات دیگری قطعاً به وجود خواهد آمد هر چند در ظاهر فعلا سناریو اصلی تقویت دلار و رشد بازار است

سروکله جریان پول آرام آرام پیدا شد و از همین حالا باید به فکر هدایت و جذب این جریان به شکل درست و منطقی بود ایده های متفاوتی وجود دارد که سعی میکنیم در حد توان ذهنی بیان کنیم ولی سامان دهی دقیق و درست سمت عرضه راهکار مهمی است .

به نظر این بار باید بسیار حساب شده گام برداشت بسیار دقیق و خاص باید به سراغ ابزار های مهمی رفت که بتواند این جریان پول را به درستی جذب کرده و به درستی به سمت فعالیت‌های سودآور و مفید هدایت کند .

دیروز در تصمیمات سازمان بورس یک گام خوب دیگر برداشته شده و بحث خرید آنلاین صندوق های سرمایه گذاری تصویب شد و گام بزرگی در جهت مشارکت غیرمستقیم مردم برداشته شده است قبل از هر چیز مشاوران سرمایه گذاری ، کارگزاری ها و حتی خود صندوق ها وضعیت گزارش دهی و شفافیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری را به حداکثر ممکن خود رسانده و این شرکتها و این صندوق ها را نیز به مانند شرکت‌های سرمایه‌گذاری قابل تحلیل کنند .

نکته دوم …

البته دوست نداریم این را آنقدر شفاف و صریح و روشن بگویم اما عملکرد مدیران و صندوق ها نیز باید به دقت زیر نظر باشد در صعود و ریزش اخیر حرف و حدیث های بسیاری داریم . اتفاقات تلخ قبل نباید تکرار شود آنها که بر موضوع مسلط هستند می‌دانند چه می گویم خرید وفروش های شخصی و رنج های صندوقی !! شاید اسم رمزمشترک اکثر این اتفاقات باشد…

بگذریم از این کارخوب هم باید استقبال کرد و منتظر تحولات خوب و جدید دیگری باشیم … بازهم زیاد حرف زدیم و به سراغ بازار برویم

امروز بازار یک روز کمی متفاوت را داشت و با سیگنالی که از دلار و حضور پول های حقیقی در بازار شاهدیم حجم معاملات هم بهترین روز سال ۱۴۰۰ را رقم زد . امروز ارزش معاملات خرد بازار مبلغ ۸۷۴۰ میلیارد تومان بود که بالاترین عدد در سال ۱۴۰۰ است . نکته بسیار مهم این است که درست در تاریخ سالگرد اغاز ریزش بازار این سیگنال قوی حجم به بازار مخابره شده و این طور با ولع سهم ها خریداری می شود و این نکته خوبی است هر چند بازهم تاکید میکنیم اصلاحات امری طبیعی برای بازار است .

بتا سهم

#گزارش_بازار

بازار سرمایه  بازار سرمایه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *