تحلیل گروه قند و شکر

در قندی ها، #قچار #قصفها #قشرين #قپيرا #قهكمت #قشير #قزوين #قشهد #قلرست #قمرو #قنيشا #قشكر ۱۲ نماد مورد بررسی ما هستند.

قندی ها در نیمه دوم سال گذشته شکر را ۶٫۵ میلیون تومان هر تن میفروختند. این نرخ در بهار به مرز ۱۱میلیون تومان رسید و همکنون طبق آخرین گزارش های ماهانه ۱۲٫۵میلیون تومان است.

در این میان قیمت ملاس و تفاله نیز اهمیت دارند. افزایش نرخ چغندر، بهای تمام شده را رشد می دهد اما در فضایی که دلار ثابت باشد و تورم بالا، قیمت شکر رشد می کند اما ملاس و تفاله رشد نمی کنند.

آزادسازی نرخ خوراک دام و رشد نرخ ارز، می تواند باعث تحرکات نرخ تفاله و ملاس شود. این دو محصول هرچند در این گروه فرعی به نظر می رسند اما به لحاظ درآمد و تناژ، تاثیر مهمی بر سود خالص دارند.

در فضای فعلی که قیمت شکر در سطح جهانی رشد می کند، قیمت دلار در داخل صعودی است و احتمال آزادسازی دلار ترجیحی و طبعا خوراک دام وجود دارد، تقریبا بهترین شرایط برای قندی ها مهیا می شود اما قندی ها مشکلاتی در تامین چغندر هم دارند.

بهترین سال قندی ها طی ۵سال اخیر ۱۳۹۷ بود که بالاترین چغندر را دریافت کردند. سال ۱۳۹۸ به دلایل متعددی، شرایط بسیار بدی بود و تناژ چغندر دریافتی به شدت تضعیف شد و اما سال ۱۳۹۹ تقریبا به محدوده نرمال سال های ۱۳۹۵-۱۳۹۶ بازگشت.

ما اگر فرض کنیم که سال ۱۴۰۰ میزان چغندر دریافتی (که معمولا در مهر تا دی برداشت میشود) همچون سال ۹۹ باشد، آنگاه می توانیم بگوییم که درآمد قندی ها ۸۰-۱۲۰ درصد رشد خواهد کرد.

گروه قندی، هزینه عمومی اداری، هزینه مالی، سایر درآمد و هزینه های با اهمیتی ندارد و عمده سود و زیان وابسته به عملیات است.

درآمد سالانه نمادهای این گروه، بین ۲۰۰-۱۰۰۰ میلیارد تومان در سال است که #قپیرا بالاترین درآمد را دارد.

برخی از نمادهای گروه در بخش عملیات زیان ده هستند اما عمدتا شرکت های گروه قندی حاشیه سود ۲۰درصد دارند. #قپیرا #قمرو #قشهد بالاترین حاشیه سودها را دارند که بین ۲۶-۳۱ درصد است. #قمرو به سبب تولید و فروش قند، حاشیه سود خود را بالا برده است.

در این گروه #قهکمت #قمرو #قچار #قشیر کمترین هزینه مالی را خواهند داشت.

بهترین P.s ttm را #قشیر #قشهد #قهکمت دارند که از ۱٫۲ تا ۲ واحد است. فوروارد نگاه کنیم، #قزوین #قصفها هم p.s 2.2 دارند.

فصل های مالی این صنعت بسیار متفاوت از سایرین است که به علت گره خوردن این شغل به فصل کاشت و برداشت چغندر مرتبط است. بسیاری از شرکت ها فقط ۳ ماه در سال تولید دارند! بسیاری از آن ها فقط چندماه سال محصول می فروشند لذا نگاه به سود این شرکت ها نباید فصلی باشد اما به در پایان سال ۱۳۹۹ بهترین P.e ttm را #قلرست #قمرو #قهکمت #قشهد داشته اند که ۱۳ – ۱۷ واحد بوده است.

حالا گزارش شرکت هایی که سال مالی منتهی به تیرماه دارند از راه می رسد یا رسیده و طبعا P.e ttm این ها بهتر می شود اما P.e fw را با فرض ثبات چغندر دریافتی اگر بررسی کنیم #قشهد #قمرو #قهکمت #قلرست از P.e fw هایی به ترتیب ۱۰ – ۱۰ – ۱۲ – ۱۳ خواهند داشت.

با رشد قیمت جهانی شکر، چون هزینه واردات به شدت رشد کرده و تفکیک شکر تولید شده از وارد شده، ناممکن است، این تصور ایجاد شده که احتمالا رشد نرخ شکر به اعدادی بالاتر فراهم است. گزارش ماهانه تیر نشان می دهد که نرخ ها صعودی است، برخی که گزارش مرداد دادند هم نرخ فروش را باز هم بالا بردند لذا ممکن است تحت شرایطی (افزایش چغندر دریافتی، افزایش سود حاصل از بازرگانی واردات شکر) عدد p.e fw در این گروه بهتر از تصور ما باشد.

ولید هلالات

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/g

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *