چشم انداز سودآوری پالایشی ها در بهار امسال چگونه است؟

با وجود اینکه به میانه شهریور ماه نزدیک می شویم و تقریبا همه شرکت ها صورت های مالی سه ماهه ابتدایی سال جاری را منتشر کرده اند اما از گزارش عملکرد پالایشی ها هنوز خبری نیست. در گروه پالایش فقط شرکت پالایش نفت تهران صورت های مالی حسابرسی نشده سه ماهه اول امسال را منتشر کرده اما جای خالی صورت های مالی سایر هم گروه های این شرکت روی سایت کدال دیده می شود.

یک منبع آگاه در شرکت پالایش نفت لاوان درباره انتشار گزارش سه ماهه ابتدایی سال جاری گفت: هنوز نرخ های سه ماهه نخست امسال به ما اعلام نشده و به محض این که نرخ ها اعلام شود صورت های مالی سه ماهه اول سال جاری را تهیه و منتشر خواهیم کرد.

او در پاسخ به این که آیا شتران که صورت های مالی سه ماهه اول سال جاری را منتشر کرده نرخ های این دوره را دریافت کرده یا خیر، ابراز داشت:

خیر، قاعدتا نرخ ها برای کلیه پالایشگاه ها همزمان ابلاغ می شود. احتمالا صورت های مالی سه ماهه شتران بر اساس نرخ های تخمینی در نظر گرفته شده است.

وی درباره تغییرات احتمالی عملکرد سه ماهه اول امسال نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل و همچنین زمستان سال گذشته تصریح کرد: در دوره سه ماهه ابتدایی سال قبل با توجه به آغاز شیوع کرونا و مشکلاتی که برای کلیه شرکت ها و همچنین در بازارهای جهانی به وجود آورد شرکت ها عملکرد نسبتا ضعیف‌تری داشتند. با در نظر گرفتن این موضوع که عملکرد شرکت در بهار سال جاری در شرایط نرمالی پیگیری شد، بنابراین انتظار داریم که صورت های مالی سه ماهه ابتدایی سال جاری نسبت به سه ماهه اول سال قبل تغییرات مثبت قابل توجهی را تجربه کند اما در زمستان سال قبل شرایط عملیاتی شرکت عادی و نرمال بود و بدون مشکل ادامه یافت. بنابراین بعید است که صورت های مالی بهار امسال نسبت به سه ماهه پایانی سال قبل تغییر چندانی داشته باشد.

گفتنی است بر اساس صورت های مالی حسابرسی نشده، شتران در بهار امسال ۳۴۳ ریال سود برای هر سهم شناسایی کرده که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل ۹۳ درصد افزایش یافته است. شتران در بهار سال قبل ۱۷۸ ریال سود برای هر سهم ساخته بود که این مبلغ تنها ۱۲ درصد سود واقعی کل سال ۹۹ بود.

گزارش های ماهانه شتران نشان می دهد که جمع فروش سه ماهه اول این شرکت در سال جاری ۲،۸۹۹،۳۴۳ مترمکعب بود که نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل ۵ درصد کاهش داشت. خاطرنشان می شود که کل فروش شتران داخلی است.

شرکت شاوان در بهار سال ۹۹ مبلغ ۸۶۰ ریال سود برای هر سهم ساخت و در پایان دوره ۱۲ ماهه این مبلغ را به ۱۷،۹۷۰ ریال رساند. این شرکت در دوره سه ماهه اول سال ۹۹ حدود ۳۹۵ هزار مترمکعب محصول فروخته بود اما در بهار امسال موفق شد تا فروش خود را با حدود ۱۰۹ درصد رشد به بیش از ۸۲۲ هزار مترمکعب برساند. میزان فروش صادراتی شاوان در بهار سال قبل ۵۳ درصد از کل حجم فروش بود که این میزان در بهار امسال به ۴۷،۱ درصد رسید.

همفکران

#شاوان  #پالایشی  #شتران

چشم انداز سودآوری پالایشی ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *