همیشه اینطور بوده که بازار، آنکاری که بخواهد را انجام می دهد اما همانطور که پیشتر هم عرض کرده ام، به دنبال بهانه است و عمدتا ذهن ما به دنبال دلیل و بهانه تراشی.

قصد ندارم مطلبی طولانی بنویسم اما خلاصه، به چند نکته اشاره کنم:

الف) در میانه جنگ ها، سران هر دو طرف با هم ممکن است دیدار و گفتگو کنند اما جنگ، پایان نیابد. ما به عنوان یک ایرانی برای داشتن آینده ای روشن، آرزوهایی داریم اما جدای از آنکه ما چه چیزی در ذهن داریم، باید توجه کنیم که لزوما آمدن آقای گروسی به تهران، یک پیشرفت در رسیدن به توافق نیست.

آن چیزی که آقای گروسی می خواهد، نقض قانون مجلس است. اگر اقای گروسی از این سفر، دست پر به غرب بازگشت، ما آنگاه نتیجه میگیریم که جمهوری اسلامی، سیاست خود را تغییر داده است. در واقع اگر ایران پذیرفت که دسترسی آژانس را مجددا مهیا ساخته و دوربین ها فعال شود، یعنی راهبرد خود را تغییر داده است. به نظر من فشار روسیه باعث شده تا ایران برای حفظ ظاهر از آقای گروسی دعوت کند و من فکر نمیکنم به واقع ایران برای آژانس، پیشنهاد قانع کننده ای داشته باشد با این حال، همه چیز طی این هفته مشخص می شود.

ب)

بازار سهام در هفته های اخیر رشد کرده است. شاخص کل سه ماه، شاخص هم وزن دوماه صعودی بوده اند. اگر به تابلو قیمت نگاه کنید، یک جنگ خونین را مشاهده می کنید اما اگر به صورت های مالی، P.e و چارت های قیمتی نگاه عمیقی داشته باشید، خواهید دید که رویدادهای فعلی چندان چیز عجیبی نیست.

صنایعی که پتانسیل داشته و ریسک اندکی دارند، قطعا سریعتر از سایرین متعادل می شوند و شرکت هایی که تنها به واسطه تزریق پول و جو بازار رشد کرده اند، به اصلاح ادامه می دهند. این اصلاح از فردا بین ۰ تا ۲۰ درصد می تواند باشد لذا بسیار مهم است که پرتفوی شما شامل سهم هایی باشد که به حمایت های واقعی بنیادی و تکنیکال نزدیک است و اینطور نباشد که ارزنده بودن آن سهم ها، تنها ساخته ذهن شما باشند (یعنی سهم باید مقبول عام باشد) وقتی همه بازار منفی است، یعنی سهم ارزنده و غیر ارزنده به یک میزان افت کرده اند لذا به شما فرصت پرتفو آرایی، بازبینی در ترکیب صنایع و نظایر آن می دهد.

توجه کنیم که

در بازار ما شرکت هایی هستند که با دلار نیمایی ۲۳هزار تومان یا بدون حذف ارز ترجیحی، در p.e منطقی هستند. برخی شرکت های خدماتی یا مالی نیز، بدون بازده در سه ماه اخیر در محدوده p.e fw مطلوب هستند. تمام بازار منفی است و این به شما فرصت می دهد که سهم هایی که بازده داده اند را با سهم هایی که در نقطه مطلوب هستند، معاوضه کنید.

چشم دوختن به منفی های بازار، هیچ عایدی خاصی برای شما ندارد. بازار را شخم بزنید، سهم های خود را مرور کنید و ببینید چرا خریدید و چه ترکیبی چیده اید تا در برگشت بازار، شما بهتر از بازار بالا بیایید.

فراموش نکنید که حرفه ای بازار، کسی است که در رشدها بهتر از شاخص رشد می کند و در ریزش و اصلاح، کمتر از بازار پایین می آید. اصلا اینطور نیست که حرفه ای بازار در صعود فول اعتبار و در منفی بازار، کامل نقد باشد. بازی روی ترکیب پرتفو و درصد سهام و نقد است. مثلا در صعود فول سهم، در نزول ۷۰ – ۳۰ …

تجربه نزول سال قبل، همه ما را دل نگران کرده اما اگر داده های بنیادی امروز، تداوم یابد، به نظرم، چشم انداز تیره ای در پیش رو نیست.

موفق باشید.

ولید هلالات

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *