گزارش تابستان سیمانی ها

سیمان خزر اولین شرکتی است که گزارش فصلی داده و نکاتی دارد که شاید قابل تعمیم به کل صنعت و بخشی ازان، به کل بازار باشد.

این شرکت طی سه ماه اخیر ۵درصد افت و صنعت آن طی این دوره ۸درصد افت ارزش را تجربه کرده است. در سال گذشته به ۲۵۰میلیارد تومان درآمد رسید و ۳۴درصد حاشیه سود داشت.

طی بهار ۱۱۵میلیارد تومان درآمد کسب کرد و ۳۳درصد حاشیه سود ثبت کرد اما در تابستان درآمد نسبت به فصل قبلی ۳۰درصد افزایش یافت و حاشیه سود به ۴۰درصد رسید ضمن اینکه درآمد در مرز ۱۵۰میلیارد تومان بود.

در بخش بهای تمام شده، رشد ۱۶٫۴درصد تابستان نسبت به بهار را شاهد بودیم. هزینه سربار به ازای هر تن تولید در زمستان ۱۱۸هزار تومان بوده، در بهار ۱۵۴هزار تومان و در تابستان به ۲۵۶هزار تومان رسیده است.

هزینه انرژی در زمستان ۹۹ به ازای هر تن تولید ۲۸هزار تومان بوده، در بهار به ۳۱هزار تومان و در تابستان به مرز ۴۵هزار تومان رسیده اما هزینه دستمزد غیرمستقیم(سربار) از ۴۰٫۴۰۰تومان به ازای هر تن به ۶۱٫۶۰۰تومان رسیده است لذا رشد نرخ هزینه انرژی ۶۰درصد و دستمزد ۵۲درصد طی نیمه نخست سال بوده است.

همین محاسبات ساده، قابلیت تعمیم به کلیت شرکت ها را دارد. به طور مثال در یک فولادی (که قابلیت قرار گرفتن به عنوان نماینده فلزی ها را دارد)، نسبت هزینه دستمزد غیر مستقیم بخش سربار به سود ناخالص عملیاتی ۸درصد و هزینه انرژی ۶درصد است.

نرخ فروش ۴۰درصد رشد کرده و هزینه سربار به ازای هر تن تولید ۴۵درصد افزایش داشته اما حاشیه سود در نهایت از ۴۰درصد به ۴۵درصد رسیده است.

این مسائل نشان می دهد که ما در کلیت بازار همچنان روند صعودی حاشیه سود را تجربه میکنیم که علت آن مشخص است. نرخ های فروش با شتاب تندتری رشد می کنند و نرخ تورم بالاتر از نرخ رشد بخش مهمی از هزینه ها مانند دستمزد است لذا سبد محصول شرکت های تولیدی با نرخ سریع تری افزایش می یابد و بخش ثابت هزینه ها نیز یک لنگر برای پایین ماندن نرخ رشد هزینه ها است.

بر این اساس درآمد به سبب تورم، نرخ جهانی و رشد ۱۵درصدی دلار نیما طی تابستان نسبت به بهار رشد کرده و هزینه ها با آن شتاب رشد نکرده اند همچنین بهار به شکل سنتی، تعطیلات زیاد و حجم عملیات کمی دارد ازین زاویه هم طبیعی است که تابستان بهتر از بهار باشد.

در ۲۸۹نماد (تولیدی) مورد بررسی ما، p.e ttm به طور متوسط ۲۳٫۹ است اما با آمدن گزارش تابستان به ۲۰٫۵ واحد کاهش می یابد.

درآمد بهار از ۲۷۶٫۵همت به ۳۱۲٫۲همت طی تابستان رسیده در حالی که متوسط درآمد فصلی سال گذشته زیر ۲۰۰همت در هر فصل بوده است. همچنین از ۳۴۸نماد (تولیدی) مورد بررسی حاشیه سود متوسط سال ۹۹ در سطح ۳۴درصد بوده اما در بهار به ۳۵درصد رسیده و در حالی که ما انتظار تداوم آن را داشتیم، حالا می بینیم که حاشیه سود تابستان عددی بهتر از بهار است و ما انتظار تداوم نرخ ۳۴ – ۳۵ درصد داشتیم.

لذا باید گفت، بنیاد بازار در حال قوی تر شدن و البته قیمت سهام رو به کاهش است و همین مساله باعث می شود تا با رسیدن گزارش های تابستان سطح P.e ttm به شکل مناسبی بهبود یافته و با EPS Fw مدنظرمان، سطح P.e به نقطه مطلوب می رسد.

هرچند فضای بازار مثبت نیست اما بخش واقعی بازار در حال بهتر شدن است به شکلی که می توان گفت اگر متغیرهای امروز را نسبتا ثابت فرض کنیم، بازار در نقطه مناسبی جهت سرمایه گذاری است.

حال باید گفت طی ۱۰ روز آتی، گزارش های فصل تابستان از راه می رسند و ما می توانیم با دقت بالاتری نسبت به پیشبینی آینده و مقایسه با آنچه انتظار داشتیم، اقدام کنیم.

ولید هلالات

 

#سیمان   #سخزر   #گزارش

سیمان خزر /سیمان خزر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *