تحلیل بودجه

متاسفانه در بودجه دولت، هر ساله حتی روابط میان دولت و شرکت ها نیز دستخوش تغییر می شود و این مساله ای است که بسیاری نسبت به آن اعتراض دارند. تعیین برخی موارد، نباید در بودجه و به شکل سالانه باشد. پیشتر هم عرض کرده ام که سرمایه گذار باید افق بلند مدت را بتواند برای خود ترسیم کند و در غیر این صورت، طبیعی است که سرمایه به سمت حرکت های کوتاه مدت، سفته بازی و دلالی سوق پیدا می کند چون ریسک تغییر قوانین را جدی می بیند.

به طور مثال

طرح توسعه ای که ۴سال قبل آغاز شده و امروز به بهره برداری می رسد، با دنیایی تفاوت میان متغیرها مواجه می شود. طرح توجیهی ۴ سال قبل، در همه ابعاد و اقلام انحراف با اهمیتی نسبت به واقعیت پیدا کرده و همین باعث می شود تا میل سرمایه گذاری مجدد کاهش یابد.

ازین که بگذریم نگاهی داشته باشیم به چند آیتم با اهمیت در بودجه با تقسیم بندی مثبت و منفی:

بخش منفی:

*در لایحه بودجه قیمت گاز سوخت فولاد و پتروشیمی، همچون قیمت خوراک لحاظ شده است. پیشتر عرض کرده ام فرمول از اساس اشکال دارد چون هاب-های غیر تولیدی اروپا در فرمول تعیین قیمت گاز ایران، لحاظ شده اند! فرض کنید یک کارگاه تولید میلگرد به مش در یک شهرک صنعتی ساوه، قیمت گاز را بر اساس قیمت گاز در هلند می دهد! به هر حال این یک خبر منفی است.

بخش مثبت:

*ارز ترجیحی یا همان دلار ۴۲۰۰ تومانی حذف شده است. تقریبا ۶ صنعت تاثیر مثبت از این رویداد خواهند گرفت.
*نرخ دلار در بودجه ۲۳۰۰۰تومان لحاظ شده لذا کف دلار برای آینده مشخص است و تسعیر ارز بانک و بیمه نیز شفاف است که این مساله برای صادراتی ها به همراه بانک و بیمه خبر مثبتی است.
*معافیت مالیاتی برای صادرکنندگانی که ارز خود را به کشور بازگردانند، پابرجا مانده است.

* کالای خام و نیمه خام، همچون گذشته مشمول مالیات است اما تعریف خام و نیمه خام توسط وزارت صمت صورت میگیرد که اگر مبنا را بازار جهانی بگذاریم، انواع شمش فلزات، کاتد مس در دسته محصولات نهایی طبقه بندی میشود. ازین زاویه این بخش تغییری نکرده ضمن اینکه محصولات صادراتی شرکت های بورسی در دسته جهانی، محصول نهایی محسوب می شوند.

*مالیات بر معاملات سهام، به صندوق تثبیت داده می شود و در واقع مالیات این بخش مجددا در خود بازار سرمایه گذاری می گردد که مانع از خروج پول از بازار خواهد بود و رقم آن حدود ۱۰همت است که با اهمیت تلقی می گردد.

*تغییر بهره مالکانه به سبب رشد درآمد و سود شرکت ها است. مقایسه بودجه سال ۱۴۰۰ با لایحه بودجه ۱۴۰۱ غلط است. در واقع فرمول بهره مالکانه تغییر نکرده و چون درآمد شرکت ها رشد کرده، طبعا مبلغ آن در بودجه نیز رشد کرده است.

*مالیات بر عملکرد کاهش یافته که برای کل شرکت ها خبر مثبتی است و سود خالص را رشد می دهد.

حال به سه مورد زیر هم توجه کنید:

وضع مالیات های سنگین بر دارندگان خودروهای لوکس
وضع مالیات سنگین بر دارندگان خانه و ویلا با قیمت بالای ۱۰ میلیارد تومان
وضع مالیات بر سود سپرده بانکی اشخاص حقوقی

مشاهده می کنید که تنها یک مورد بودجه اندکی سود دو صنعت بورسی را کاهش می دهد اما سایر بخش های بودجه نکات بسیار خوبی برای کلیت بازار دارد ضمنا بازارهای موازی هدف قرار گرفته اند و مالیات سنگین بر آن ها وضع شده در حالی که مالیات بورس مجددا در همین بازار سرمایه گذاری خواهد شد!

به نظر می رسد، بورسی ها در شرایط روانی بسیار بدی قرار دارند و دنیا را بسیار تیره و تار می بینند! واکنش بازار به بودجه اندکی شگفت آور بود! حتی صنایعی که از حذف ارز ترجیحی نفع می برند هم درگیر نرخ گاز شدند! بازار به لحاظ روانی، تخریب شده و فعالان بازار به شدت نسبت به سیاستگذاران بی اعتماد شده اند. امروز فعال بازار سرمایه نیمه خالی لیوان را می بیند اما اگر عینک بدبینی را از چشم بردارید خواهید دید که این بودجه، اتفاقا در جهت منافع بازار سرمایه و صنایع و بر علیه سفته بازی در بازارهای موازی وضع شده است.

من همچنان به شکل جدی نسبت به فرمول خوراک پتروشیمی ها انتقاد دارم که لزوما به دلیل شرکت های بورسی نیست! من بسیار ساده می گویم که نباید قیمت گاز یک کارگاه صنعتی در یک شهرستان کوچک را به قیمت گاز در انگلستان و هلند، لینک کنیم! شاید روسیه بنا به دلایل سیاسی کاری کند که گاز در اروپا به شدت رشد کند! چرا هزینه گاز یک کارگاه در ایران باید افزایش یابد؟

عوارض خروج

ایرانی ها در سال ۹۷ و ۹۸ حدود ۹میلیون خروج از کشور از مرزها را ثبت کرده اند که بخشی ازان مشمول عوارض خروج بوده و بخشی ازان زیارتی و بدون عوارض خروج بوده است.

در سال گذشته و سال جاری به سبب کرونا، طبعا پروازها لغو شده و دولت درآمد بسیار اندکی از عوارض خروج داشته است!

ازین زاویه ۱۵۰۰میلیارد تومان عوارض خروج، به معنای عدم تغییر نرخ عوارض خروج به ازای هر نفر است و رشد با اهمیت آن را نباید نسبت به دوره قرنطینه مقایسه کرد.

جالب اینکه تمامی خبرگزاری های بزرگ هم، خبر افزایش نرخ عوارض خروج به ۵٫۲میلیون تومان را کار کرده اند!

ولید هلالات

#تحلیل_بنیادی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *