تحلیل بازار

یکی از مسائلی که این روزها بسیار مورد توجه فعالین بازار است، عرضه و تقاضا در گروه های مختلف بر اساس برجامی بودن یا نبودن است.

ما همکنون در نقطه ای از زمان هستیم که احتمال موفقیت مذاکرات بیشتر از عدم آن است. همین باعث یک نگاه ویژه به صنایعی شده که آن را برجامی می گویند. صنایع مالی که وابستگی به برجام دارند مانند لیزینگ خودرو، بانک و نظایر آن، طی سال های اخیر یک/دهم صنایع وابسته به بازار جهانی و نرخ ارز، بازده داده اند.

این مساله ناشی از رشد قیمت کامودیتی ها و نرخ ارز از یک طرف و تاثیر تحریم از طرف دیگر بوده که بازده صنایع کاملا دلاری و مالی را تا این حد واگرا کرده است.

معامله گرانی که سهم DPSدار و کامودیتی محور می خرند، متفاوت از خریداران سهام شرکت های آسیب دیده از برجام هستند. به بیان دیگر ذائقه این دو گروه بسیار متفاوت است از هم.

وقتی خبر مثبت برجامی برسد، گروه های اصطلاحا برجامی به سمت صف خرید می روند و حالا اگر ابهامات در مذاکرات افزایش یابد، عدم خرید برجامی ها باعث منفی شدن این گروه می شود اما پتانسیل کافی برای ایجاد روند در صنایع دلاری (غیر برجامی) را ایجاد نمی کند.

یعنی برجامی و دلاری، حالت الاکلنگی ندارند که وقتی برجامی منفی بشود لزوما دلاری مثبت شود چون ذائقه سرمایه گذاران این گروه ها متفاوت است از هم.

آن هایی که دلاری می خرند عمدتا به دنبال شرکت های DPS محور بوده و تا حد زیادی ریسک گریز هستند لذا کمتر هیجانی برخورد می کنند. وقتی ابهام در خصوص مذاکرات افزایش یابد، از دید آن ها به معنای شکست مذاکرات نیست که با فرض رشد نرخ ارز، سهام دلاری خرید کنند ازین زاویه، نظاره گر هستند.

با این تفاسیر به سه نکته توجه کنیم:

الف) در یک پروسه دو ساله، حتی صنایعی که درآمد ارزی دارند هم، نفع بیشتری از رفع تحریم ها خواهند برد و در صورت توافق سیاسی، بازدهی واقعی یا دلاری ایجاد می کنند اما اگر توافق نشود، تنها ابزاری برای پوشش تورم بوده و بازده اسمی (به اندازه تورم) خواهند داشت.

ب) صنایع مالی به شدت از تحریم آسیب دیده اند و به اندازه تورم هم بازده نداده اند. بازده قیمت سهام این شرک تها، لزوما به پس از تحقق برجام موکول نمی شود. با هر خبر مثبتی، یک پله این صنایع رشد می کنند لذا بازده را طی مسیر می دهند.

ج) روند بازار در چند سال اخیر صعودی بود لذا هر پرتفویی بازده ایجاد می کرد. با فرض ثبات نسبی نرخ ارز، اگر ما یک پرتفو به صورت تصادفی ایجاد کنیم، بازده کمتری از نرخ سود سپرده خواهد گرفت ازین زاویه برای کسب بازده بهتر از سود بانکی، باید حرفه ای تر از سال های قبل پرتفو بچینید و کاملا باید اکتیو باشید. با این حال برای کسب بازدهی نزدیک به سپرده بانکی و شاخص کل، می توانید حدود ۱۰ هلدینگ متنوع بازار از صنایع مختلف بزرگ را خریداری کنید در این صورت به نظرم بازده شما در مقابل ریسک پذیرفته شده منطقی خواهد بود و طی یک دوره ۱۸ ماهه از سود سپرده بانکی پیش می افتید.

ولید هلالات

#تحلیل_بازار

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *