گزارش بازار امروز چهارشنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۱

خودرو زدگی !

عجب روز عجیبی بود. بازار بزن بزن خاصی در گروه لیدر یعنی خودرو داشت و این موضوع به کل بازار سرایت کرد … دیروز انتهای گزارش بازار متنی را نوشتیم که مورد عنایت برخی دوستان و عزیزان قرار گرفتیم ! نمیدانیم واقعا برخی چطور فکر میکنند و چرا ناگهان اینطور عصبانی می شود ! ولی دیروز عرض کردیم که : ته دلمان کمی ازاین گره خوردن تمام احوالات بازار به یک گروه نگران است .

از این که این گروه هم حال و احوالش از تحلیل به دور است این حس ترس بیشتر می شود ولی فعلا جریان پول حرف اول را میزند ولی باید سعی کرد کم کم در بازار تمرین کرد که همه چیز یک صنعت نیست هر چند این ها همه حرف است و نبض بازار به گروه خودرو وابسته است و البته فکر میکنیم نوع خرید نشان میدهد بازی خاصی در سهم های این گروه در جریان است که با قبل تفاوت دارد.

این حرف دیروز بود و هنوز روی همان گفته ها هستیم …

معتقدیم هنوز بازی خودرو تمام نشده و با یک اصلاح و حرکت اصلاحی این بازی دوباره شکل میگیرد ولی بازار باید تمرین کند ماهیت خود را به یک گروه و حال و احوال یک گروه کره نزند . وقتی این اتفاق رخ نمیدهد و همه چشم به خودرو دارند انگار که یک شلوار گشاد پای بازار کرده و با یک کمربند سفت ان را بستی که از پای او سر نخورد و به محض شل شدن سگک این کمربند چیزی می شود که نباید بشود که امروز در یک ساعت اخر بازار شاهد ان بودیم .

نکته دیگر در مورد اصلاح در بازار است که از مدت ها قبل همگان به دو دلیلی یک نموداری و چارتی و ۲ شناسایی سود توسط برخی این اصلاح را قریب الوقوع می دیدند ولی برخی جوری در بازار حرف می زدند و خرید میکردند که انگار تا ثریا قرار است شاخص در همین مسیر صعود باشد و هیچ کاهشی در انتظار بازار نیست .

بازار نشان داده نه کاهش ها دایمی و نه افزایش ها ادامه دار است و این اصلاح و افت طبیعی و در استانه رسیدن به مرز ۱٫۵ و مقاومت های ترسیمی طبیعی می بینیم . فقط کمی از شدت ان واهمه داشتیم و این که گره خوردن بقیه بازار که بازدهی خودرویی ها را نداشته و با انها ریختند کمی عجیب بود .

انگار انها هیچ شخصیت مستقلی نداشته و چشم به دهان خودرو دارند . بازار باید ازاین فضا رها شود و رهایی ازاین فضا جز با کار تحلیلی و بررسی چشم انداز اتی بازار امکان پذیر نیست . بررسی نرخ ها و شرایط بنیادی و چشم انداز بازار یکی از مهم ترین کارهایی است که باید داشت تا ازاین سراشیبی ها و اتفاقات با استراتژی عبور کرد … هر چند ما می نویسیم و بازهم جریان پول کارخود را میکند …

برخی میگویند عمق تحلیلی یعنی چه مثلا چه مواردی مهم است …

یکی از این موارد نرخ ها !

همواره این نرخ ها بودند که به بازار جهت داده و رقص نرخ‌ها رقص بازار را رقم زدند در روزهای اخیر نیز بازار از این نرخ ها دور نبوده ممکن است شما هزاران نرخ اثرگذار در بازار را در ذهن خود داشته باشید و آن را بررسی کنید اما در فضای فعلی معتقدیم که بازار همواره روی ۵ نرخ حساب ویژه‌ای باز کرده و رقص نرخ‌ها در بازار بوده که رقص سود و زیان سهامداران را رقم زده است سعی می کنیم امروز در مورد این ۵ نرخ و چشم‌انداز بازار در مواجه با آنها صحبت کنیم .

نرخ اول

نرخ هایی است که دولت در مواجهه با فضای اقتصادی کشور تنظیم می کند، نرخ های گاز و برق و سوخت عوارض مالیات و غیره.

دولت یک طرف این نرخ ها قرار دارد که هر سال معمولاً خود را در بودجه به شکل روشن و آشکار تری نشان می دهد و بسیاری هم معتقدند ریزش ۶ ماهه دوم بازار در سال ۱۴۰۰ به دلیل بی تدبیری و سیاست غلط دولت در این نرخ گذاری ها بوده است و البته این را هم بگویم که امسال هم سایه این نرخ از مهر و ابان به بعد روی سر بازار خواهد بود مگر دولت جور دیگری رفتار کرده و خیال بازار را جور دیگری راحت کند پس از امروز این اثرگذاری نرخ را در تقویم خود در شش ماهه دوم و روز های مهر و آبان یادداشت کنید

نرخ یا نرخ های دوم نرخ‌های جهانی است.

از نفت بگیر تا محصولات پتروشیمی فلزات فولاد سنگ آهن و غیره که هر یک با تغییر خود بخشی از بازار ما را تحت تاثیر خود قرار می دهند قدیم ترها این نرخ ها اثرات روزانه در بازار داشتند اما طی دو سال گذشته بازار آنقدر شلاق خورد و تنش به ضربه ها و زخم ها و چاقو ها عادت کرده بود که اثر شیرینی ها و به خصوص رشد آنها در بازار خیلی دیده نشد اما در طول سال و در عین دوازده ماهه این نرخ ها اثرات ویژه در قیمت ها و شرایط بازار دارند .

خیلی بحث ما روی دو نرخ بالا نیست چرا که بارها صحبت شده و سعی میکنیم به ۳ نرخ دیگر که قصد داریم بیشتر در مورد آنها صحبت کنیم بپردازیم نرخ سوم نرخ تورم است

شاید با خود بگویید نرخ تورم خیلی در بازار اثرگذار نیست یا حداقل معتقد باشید که اثر سود و زیانی در بازار نخواهد داشت اما باید پذیرفت که نرخ تورم به عنوان یک متغیر کلان اقتصادی در نرخ های دیگر نیز موثر است و فرآیند بسیاری از قیمت‌گذاری ها تحت تأثیر متوسط نرخ تورم است بسیاری معتقدند یک تورم عجیب را به واسطه حذف ارز ۴۲۰۰ در اقتصاد خواهیم داشت و معتقدیم در سال ۱۴۰۱ نرخ تورم کاهشی و احتمالاً به زیر ۲۵ درصد خواهد رسید اما بعید است این نرخ کمتر از ۱۵ درصد شود و بسیار بعید است که چنین چیزی را حداقل در سال ۱۴۰۱ شاهد باشیم اما محدوده ۲۰ تا ۲۵ به نظر محدوده احتمالی و نرمال نرخ تورم است .

نرخ چهارم …

نرخ تورم با خود یکی از مهمترین نرخ ها را معمولاً همراه می‌کند و آن نرخ سود است دیگر نمی توان در مورد نرخ سود به عنوان یک متغیر کلان و بی تاثیر در بازار یاد کرد این نرخ آن قدر تاثیرگذار است که بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان معتقدند رشد عجیب بازار در سال۹۹ به واسطه تغییرات این نرخ ها رقم خورد. وقتی صحبت از نرخ سود می شود نرخ سود بین بانکی و نرخ اوراق و تمامی موارد را در بر می‌گیرد .

اگر بخواهیم نرخ واقعی سود را طی این سال‌ها تحلیل کنیم همواره این عدد منفی بوده در واقع سپرده‌گذاران ما همیشه از تورم عقب تر بودند اما به نظر طی دو سال پیش رو احتمالاً دولت نرخ سود را در سطح منطقی از تورم حفظ کرده و احتمالاً این عدد حوالی بیست و در بهترین و آرمانی ترین حالت خود ۱۵ درصد خواهد بود

 

اما این را هم دقت کنید که هرگونه تغییر سیاسی عدم توافق و یا جهش های ارزی این موضوع را تحت الشعاع قرار داده و همانطور که تورم را بالاتر می برد نرخ سود بانکی را نیز تحت تاثیر خود قرار داده و او را نیز تغییر می دهد معتقدیم که بازار طی دو سال آتی بین ۱۵ تا ۲۰ درصد نرخ بهره بدون ریسک را تجربه کرده و اعتقاد داریم این دولت حداقل در شرایط فعلی و با مفروضات فعلی افزایش دهنده نرخ سود بانکی نیست این یک مزیت بزرگ برای بازار است که می‌تواند افزایش پی به ای بازار را در این فضا رقم بزند

و اما نرخ اخر

که برخی از آن به عنوان شاه کلید نرخها و اثرگذارترین نرخ در بازار صحبت می‌کنند و آن چیزی نیست جز نرخ ارز. وقتی صحبت از نرخ ارز میکنیم در حال حاضر دو نرخ پیش رویمان قرار دارد نرخ دلار در بازار آزاد و نرخ دلار نیما. بازار سرمایه و بورس کالا با نرخ نیما معامله می‌شوند و در سوی دیگر چشم بازار برای تغییر به نرخ دلار آزاد است و صد البته همیشه نرخ دلار آزاد نرخ نیما را نیز به دنبال خود کشانده است و تابعی از آن بوده

طی ماه ها و سال هایی که گذشت بحث در مورد نرخ ارز بسیار زیاد بود تا جایی که برخی تحلیلگران نرخ ۲۰ و ۲۱ را برای نرخ ارز پیش‌بینی می‌کردند و بر اساس آن در بازار تصمیم می گرفتند و چه بسا تحلیلگرانی که شاید خودشان الان به یاد نداشته باشند یا خودشان را به کوچه علی چپ زده باشند اما ذهن مردم و تاریخ و فضای مجازی به یاد دارد که صحبت از نرخ‌های ۱۵ و ۱۸ می‌کردند و به بازار به اصطلاح خودشان جهت می دادند .

اما در حال حاضر تقریبا می‌توان گفت که:

واقعیت نرخ ارز برای بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران روشن شده با انتشار بودجه ۱۴۰۱ و همچنین بخشنامه دولت در مورد نرخ تسعیر ارز بانکها تقریباً نرخ زیر ۲۴ هزار تومان برای دلار نیما به تاریخ پیوست و به نظر بسیار بعید است که با توجه به بودجه و شرایط فعلی نرخ ارز از این رقم یعنی ۲۴ هزار کمتر شود اما امروز شاهد نکته دیگری هستیم و آن هم این است که نرخ دلار در بازار آزاد شروع به افزایش گرفته برخی آن را ناشی از تحولات برجامی و زمزمه قطع دوباره مذاکرات و فضایی از این دست می‌دانند و برخی دیگر آن را واقعیت اقتصاد که سرکوب نرخ ارز جواب نداده و بالاخره جایی این نرخ به سمت اعداد واقعی خود حرکت می کند.

در فضای فعلی سیاسی و اقتصادی به جهش نرخ ارز خیلی اعتقاد نداریم اما این احتمال وجود دارد که قیمت های نرخ ارز در محدوده ۲۶ و ۲۷ تا مدتها تثبیت شده و نرخ دلار نیما را نیز به این سمت بکشاند زمزمه های توافق و چشم انداز توافق در این نرخ بسیار موثر است اما تقریباً بسیاری به این نتیجه رسیدند که حتی با توافق نیز نرخ دلار بازار آزاد کمتر از۲۵۵۰۰ نخواهد بود

کافی است این گزاره تحلیلی در ذهن بسیاری از سهامداران و تحلیلگران شکل بگیرد آن وقت اکسل ها بار دیگر به روز شده و کف کار سود قیمت ها مشخص می شود و به نوعی سود تحلیل گران نیز روشن خواهد شد و معتقدیم گذر زمان در این حوزه بهترین قاضی و داور و تحلیلگر است و به خوبی همانطور که تا امروز نشان داده در ادامه نیز وضعیت نرخ ارز را روشن خواهد کرد که معتقدیم این نرخ در خوشبینانه‌ترین حالت در همین شرایط فعلی باقی خواهد ماند.

جمع بندی ۵ بخش بالا این است که با فرض در نظر گرفتن تحولات و اتفاقات اقتصادی پیش رو و همچنین چرخش و گردش نرخ ها بازار سرمایه هنوز با آن قاطعیتی که بتواند کمی افراد را برای فروش قلقلک دهد فاصله دارد و هنوز بسیاری از عوامل بنیادی اثرات خود را در صورت های مالی نشان ندادند …

با مشخص شدن ابعاد این نرخ ها و نشستن آن در صورت‌های مالی بار دیگر مدار ارزندگی برخی سهم ها و قیمت ها روشن تر می‌شود
بیان این ۵ نرخ را تاکید کردیم تا همه بدانند که برای پیش بینی حرکات بازار ازبررسی این نرخ ها غافل نشوید چرا که جریان خاص یک صنعت هم به قول شاعر همچو لطف شیخ و زاهد گاه هست و گاه نیست !

امروز بازار بسیار هیجانی بود یک بازار نرمال و کمی مثبت را در نیمه اول بازار داشتیم و درست در نیمه دوم با بازگشایی خگستر انگار ایمون زاید وارد بازی شده و به سرعت هر چه زده بود پرید و بازار از مثبت به منفی رفت . انقدر این شدت حرکت و سرعت ریزش غیرمنطقی بود که برخی سهم هارا روی ۶% و یا ۵% منفی شنبه می فروختند !

با یک غوره سردی تان نشود و با یک موزیر گرم نکنید !

با چند مثبت همه چیز را تمام شده نبینید و با یک منفی فکر نکنید اوار روی سرشما خراب شده …

به نظر مهم این است که جریان پولی که راهی بازار شده همچنان خوب و پرحجم بماند و اگر این اتفاق رخ دهد بازار دوباره با اصلاح قیمتی کوتاه باردیگر مسیر خوبی که گرفته را پیش میگیرد بازهم حرف روزهای قبل را تکرار میکنیم تا وقتی بازار در یک بستر درست و خوب از شرایط بنیادی حرکت میکند خیلی نمیتواند اصلاح طولانی را داشته باشد به شرطی که جریان پول هم مسیر فعلی خود را ادامه دهد .

بتا سهم

#گزارش_بازار

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *