گزارش بازارامروز شنبه ۲۷فروردین ۱۴۰۱

عوارض بازی !

امروز بازار بعد از شوک عوارض و حاشیه های ان در حال بازیابی خود بود و سعی میکرد فضای متعادل تر و بهتری را رقم بزند و صد البته همچنان موج سواری بازار در گروه خودرو موتور محرک بقیه بازار بوده و از آن ۳ صنعتی که در بهمن و اسفند موتور بازار را روشن کردند یعنی خودر و بانک و پالایش تقریبا بانک خاموش و پالایش نیم سوز و خودرو همچنان روشن است .

البته بازی دولت به بدترین شکل ممکن همچنان پیش می رود و حس خوبی را از گفتار سیاستمداران به بازار منتقل نمیکند و درست همین حس باعث شده است تا سرعت رشد بازار که در همین چند هفته قبل تند بود به شدت کاهش یافته و البته از دید چارتیست ها عاملی برای جمع شدن پتانسیل بازار برای رشد بعدی باشد . هرچند هنوز هم باور نمیکنیم واقعا دولت و وزارت صمت به این شفافیت و وضوح در پی زدن جیب سهامداران و شرکت ها باشند …

البته یک نکته در مورد عوارض بازی دولت بیان کنیم .

ببنید هیچ کسی مخالف وضع عوارض و سیاست گذاری ها توسط دولت و وزارت صمت نیست بلکه بسیاری معتقدند این روش غیرمنطقی است و قطعا موجب جریمه شدن صادر کننده و بعد از ان رشد نرخ ارز و … می شود . از دید ما اثرگذاری این عوارض بر اکثر شرکت های بازار خیلی خاص نیست ولی درست مثل این میماند که بگویی یکی پولدار است و اگر برویم ۱۰۰ میلیون هم از او بکنیم جایی از او را نمیگیرد !

اصل این کار مشکل دارد که اصلا دولت چرا باید چنین دیدگاهی را داشته باشد و باز موضوع وقتی جذاب تر می شود که میبنیم در پتروشیمی ها این موضوع مدیریت شده و خوب رفتار می شود ولی در فولاد و فلزات و معادن نگاه بزن دررویی و بده بزنیم طور رواج داشته … این عوارض انطوری نیست که بخواهد بازار را با چالش مواجه کند ولی نوع رفتار دولت و طرز نگاه او قطعا چالش افرین برای بازار خواهد بود و امیدواریم هرچه سریعتر این موضوع اصلاح شود.

البته به طور کلی

با این شفاف سازی ها در مورد عوارض و حاشیه های آن هنوز ماجرا ادامه دارد هرچند با انتشار لیست پتروشیمی ها مشخص شد نهادهای تصمیم گیر عقلانیت منطقی را در مورد شرکت های پتروشیمی به کار بردند اما چنین موج عقلانیت در گروه فولاد و فلزات و معادن دیده نمی شود از همین رو این انتظار وجود دارد که طی هفته ها و ماه های آتی این موضوع برطرف گردد و منطقی شود.

اما بازهم میگوییم آن چیزی که ذهن بازار را آزار می‌دهد این است که دولت دست از سیاست های خاص خود که از مهر و آبان پارسال به این طرف شاهد آن بودیم بر نمی دارد و علاوه بر این که اینطور شرکت‌ها را آزار می دهد دوباره در مسیر نرخ گذاری دستوری افتاد و فضای اینچنینی را که بازار از آن استقبال نمی‌کند به وجود آورده البته نتیجه هر دو سیاست روشن و آشکار است که به ضرر اقتصاد کشور است اما دنیای سیاست همیشه موج عقلانیت را نادیده میگیرد و سوار بر موج های پوپولیستی شده است .

ما هر روز با این رفتار بخشی از بازار را ازار میدهیم و امنیت سرمایه گذاری در بازار را کمتر میکنیم . اثرات این موضوع بر گروه‌های فلزی و فولادی و معدنی همچنان باقی خواهد ماند و بازار بخش مهمی از نیروهای قوی خود که می‌توانست در بازار موج ایجاد کند را از دست داده و بسیاری با دیده تردید به آنها نگاه می کند امیدواریم دولت سر عقل آید و این مصوبه را به شکلی منطقی اصلاح نماید.

و اما یک نکته در مورد بازار بگویم

هم از نظر بنیادی و هم نموداری به نظر حجم خوردن و معاملات بیشتر دراین نقاط اتفاق بدی نیست و تا وقتی حجم معاملات افت نداشته باشد سیگنال منفی برای فعالان بازار صادرنشده ولی باید اذعان کرد که هفته پیش رو و درواقع روزهای پیش رو با رسیدن خبرها و اطلاعات بیشتر در کدال میتوان رویدادهای جالب تری را در بازار دید . فعلا صبر میکنیم ولی طی روزهای اتی گزارش ۳ و ۶ ماهه برخی سهم ها که سال مالی متفاوتی دارند ، مجمع برخی شرکت ها ، گزارش ماهانه فروردین و سود سال ۱۲ماهه شرکت ها به کدال می رود و میتواند بازار را دستخوش تغییرات جدی نماید .

اما در لابلای اخبار مواجه شدن بازار با عوارض و قطعات جانبی آن دو خبر گم شده و خیلی دیده نشد

خبر اول و رویداد اول در واقع تحولات ارزی بود که بازار بی تفاوت به آن فعلاً نظاره‌گر آن است و صد البته بسیاری معتقدند اگر به نوعی سیاست ارزی در پیش گرفته شده ادامه یابد اتفاق بسیار خوبی است . البته باید دعا کنیم در مورد جریان نرخ ارز اتفاقات غیرمنتظره و غیر اقتصادی رخ ندهد و فضا منطقی باقی بماند صحبتهای رهبری هم مشتمل بر همین اصل است و همین اتفاق را به نظر رقم میزند .

نکته بسیار مهم این است که

با نگاهی به سیر تحولات سیاسی رخ داده طی مدت اخیر از آزادسازی منابع انگلیسی گرفته تا رفع منابع کره‌جنوبی و عراق خبرهایی بود که رخ داد و بازار ارز تقریباً هیچ واکنشی نشان نداد این ها همه خبرهایی بود که اگر مدتی پیش حرف آن پیش می آمد دلار واکنش کاهشی نشان می‌داد .

و این نشان میدهد وقتی رفتار دلار بازار آزاد و دلار نیما به این شکل است موج عقلانیت ارزی در اقتصاد کشور به وجود آمده و در مرحله بعد حتی با رعایت قواعد اقتصادی و ارزی قیمت دلار می‌تواند همراه و همگام با تورم و برای حفظ ارزش نسبی رقابت پذیری صادرات منطقی تر شود و این دقیقاً یکی از پتانسیل های مهم ۶ ماهه دوم بازار است که احساس می‌کنیم جدال بین تحولات بودجه و نرخ دلار نیما و رشد آن و همچنین گزارش خوب شرکت ها می تواند بازی جریان ساز خاص ۶ ماهه دوم باشد

اما رویداد مهم دیگری که او هم خیلی مورد توجه قرار نگرفت افزایش دامنه نوسان به سطح ۶ درصد بود .

قبل از بیان بسیاری از موارد یک نکته را بگویم تصمیمات باید چند بعدی و چند جانبه نگاه شود . شاید از دید تقریباً اکثر فعالان بازار افزایش دامنه نوسان و برداشته شدن صفوف خرید و فروش یکی از بهترین اتفاقات و تحولات بازار می تواند باشد اما از دید برخی سیاستگذاران که به عمق و مسائل خاص بازار مشرف نیستند افزایش دامنه نوسان در دوران نزول یک سیاست کشنده و برنده برای سرمایه‌ افراد حقیقی است و به نوعی این تصمیم علاوه بر مخالفت ضعیف عده قلیل جریان های خاص بورسی با جریان قوی سیاسیون بیرون بورس هم مواجه است که این افزایش دامنه نوسان را خیلی برنمی‌تابد

اما در عمل گویا سازمان بورس این برنامه را پیش می برد که به طور پلکانی و در طول مقاطع زمانی منظم دامنه نوسان را افزایش داده و به تدریج آن را به مثبت‌و‌منفی ۱۰ برساند گام اول گام بسیار مهم و حساسی است از همین روست که این گام برای شرکت‌های قوی‌تر بازار بورس و فرابورس گرفته شده و به تدریج بقیه را نیز در بر می‌گیرد به تدریج این دامنه در مقطع بعد به هفت و در نهایت به ۱۰ می رسد که هدف عمده آن می‌تواند تحلیلی تر شدن بازار و برچیده شدن صفوف خرید و فروش باشد…

به نظر می رسد این رویداد و اتفاق در نهایت به سود بازار تمام خواهد شد

اما بازهم میگوییم و چندین بار تکرار میکنیم در کنار این موارد باید به فکر کاهش حجم مبنای برخی شرکت ها ، منطقی تر کردن سهام شناور و از همه مهمتر افزایش قدرت تحلیلی بازار گام برداشت نمی‌توان بدون در نظر گرفتن این موارد این سیاست را به شکل درست و دقیق پیشبرد به نظر مهم ترین گام بعدی برای موفق شدن این سیاست افزایش عمر تحلیل بازار است که بازار بتواند تصمیمات درستی را در قیمت های درست بگیرد و هیجان زدگی از بازار دور شود این اتفاق مهم و میمون و مبارکی برای بازار است که می تواند رخ بدهد و بازار سرمایه را پویا تر ،شاداب تر ،تخصصی تر و حرفه‌ای تر کند … فردا در مورد چگونگی افزایش عمق تحلیلی بازار کمی صحبت میکنیم جایی که مورد اختلاف بسیاری است …

بگذریم و باز زیاد حرف زدیم و سراغ بازار برویم که خوب آغاز کرد و با صف پیش رفت ولی هر چه گذشت عرضه بیشتر شد. در نیمه دوم کمی فشار فروش بازار بیشتر شده بود ولی بازهم باخبرهای خودرویی خوب پیش رفت و در نهایت بازار بدی را نداشتیم ولی با این حجم عرضه ها شاید فردا کمی بازار زیر فشار فروش بیشتری باشد . مگر شوک های خبری و رویدادهای خاص به داد بازار برسد

بتا سهم

#گزارش_بازار

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *