جهش قیمت فرآورده ها

بهای نفت هفته گذشته افزایش یافت بطوری که WTI به بالاترین سطح هشت هفته اخیر رسید و برای اولین بار از سال ۲۰۲۰ ، لحظاتی بالاتر از برنت قرار گرفت
برنت با ۵۷ سنت افزایش به ۱۱۲٫۶۱ دلار در هر بشکه رسید. شاخص جهانی نفت خام طی هفته یک درصد افزایش یافت و روز سه شنبه به بالاترین سطح هفت هفته اخیر خود یعنی ۱۱۵٫۶۹ دلار رسید.

کریگ ارلام، تحلیلگر OANDA، گفت: « هفته گذشته ، هفته ای پر نوسان از مبادلات نفت بود، «تحرکات قیمت بسیار متزلزل است. در حال حاضر عوامل زیادی در نوسان نفت دخیل هستند و تیرگی اقتصادی فزاینده و پیشرفت بازگشایی چین به آن افزوده شده است.

ارلام گفت، با وجود این، مسیر نفت به سمت صعودی باقی مانده است ، او افزود: «اگر اقتصاد به طور قابل توجهی دچار تزلزل نشود، عامل موثری برای نزول نفت خام وجود ندارد

 کاهش محدودیت های کووید در شانگهای می تواند تقاضای سوخت را در چین، بزرگترین واردکننده نفت جهان، بهبود بخشد که منجر به رشد نسبی نفت در طول هفته گردید.

داده های افزایشی مصرف و ذخایر نفت ایالات متحده که توسط دولت در روز چهارشنبه منتشر شد نیز به بازار کمک کرد تا حمایت خود را پیدا کند.

مسله دیگر اینکه آیا اروپا برای تحریم نفت روسیه به اجماع دست خواهد یافت تا نارضایتی اتحادیه اروپا در مورد جنگ مسکو در اوکراین را تأیید کند.

عامل دیگری که تا حدودی موثر بود، گزارش‌هایی بود که در روز جمعه منتشر شد مبنی بر اینکه مقامات آمریکایی در تلاش هستند تا دیداری خصوصی، احتمالاً در ریاض، بین جو بایدن و ولیعهد سعودی، محمد بن سلمان، ترتیب دهند. گرم شدن روابط دیپلماتیک بین دو متحد می تواند ریاض را وادار کند که درخواست های ایالات متحده برای عرضه بیشتر را بررسی کند.

اکنون بیش از یک سال است که عربستان سعودی که ریاست ائتلاف اوپک پلاس را بر عهده دارد، تضمین کرده است که کشورهای این گروه نفت خام کمتری را نسبت به نیاز بازار به منظور حفظ قیمت‌های بهینه برای هر بشکه تامین می‌کنند.

اوپک پلاس به افزایش ماهانه کمی بیش از ۴۳۰۰۰۰ بشکه در روز پایبند بوده است. این به وضوح کمتر از تقاضای حداقل ۳ میلیون بشکه ای است، که بدلیل تحریم روسیه بر بازارها حاکم شده است.

کاهش ظرفیت پالایشی منجر به رشد قیمت سوخت گردیده است

بلومبرگ تخمین می زند که بیش از ۱٫۰ میلیون بشکه در روز از ظرفیت پالایش نفت ایالات متحده – در کل حدود ۵٪ – از زمان شیوع کووید-۱۹ کاهش یافته است. در خارج از ایالات متحده، ظرفیت ۲٫۱۳ میلیون کاهش یافته است.
عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی هفته گذشته هرگونه ارتباط بین رشد بی سابقه قیمت های سوخت در ایالات متحده با اقدامات اوپک پلاس را کم اهمیت جلوه داد و گفت فقدان پالایشگاه ها دلیل اصلی افزایش سوخت در آمریکاست.

عبدالعزیز گفت: «هیچ ظرفیت پالایشی متناسب با تقاضای فعلی و انتظار تقاضا در تابستان وجود ندارد.

اظهارات وی توسط شیخ محمد بن خلیفه وزیر نفت بحرین نیز تکرار شد. شیخ گفت: «ظرفیت [پالایش] جدیدی در راه نیست. حتی اگر نفت خام بیشتری تولید کنید، باز هم ظرفیت پالایشی وجود ندارد

اختصاصی کانال تحلیلی پارسیس

#نفت  #تحلیل_بنیادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *