گزارش بازار امروز شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲

فروشنده های خوابالو !

بازار امروز شبیه بیدار شدن‌های بین روز بود که آدمی کاری ندارد و می‌خوابد و می‌خوابد و ناگهان گرسنه می‌شود. بیدار شده و چیزی می‌خورد و دوباره بازی از نو و خواب آغاز می‌شود. بازار امروز سرخوش از روزهای تعطیل پیش رو و با خیالی کمی آسوده‌تر، کار را پیش برد و فضای خوبی داشت.

دو مورد امروز کم شده بود؛ یکی حجم بازار بود و دیگری فشار فروش! نمی‌دانیم به دلیل فضای خاص بازار است و یا فروشنده‌ها به سیستم دسترسی نداشتند یا دیشب زیاده از حد بیدار بودند و امروز خواب ماندند. هرچه که بود، روز بهتری نسبت به چهارشنبه برای بازار بود.

به هرحال بازار امروز، روز بهتری نسبت به روزها و هفته‌های قبل داشت و شرایط کمی بهتر شد. البته امیدواری به بازار هم بنا به دلایلی بیشتر شده است؛ برخی این دلایل را تکنیکالی می‌دانند و برخی دیگر روانی که در مورد هر دو صحبت خواهیم کرد.

برخی معتقدند که بازار به دلیل فضای روانی تعطیلات و اتفاقات و خبرهایی که در دل آن وجود داشت و عمده آن تحولات سیاسی است، کمی محافظه‌کارانه‌تر رفتار می‌کند و بعد از تعطیلات و به طور کلی با آغاز نیمه دوم خردادماه که فصل مجامع و تکمیل گزارش‌های ۱۲ماهه شرکت‌ها است، استارت بازار خواهد خورد و فضای بهتر و مثبت‌تری را نسبت به قبل خواهیم داشت. برخی دیگر هم ابزار تکنیکال را بهانه این ماجرا می‌کنند و معتقدند بازار از نظر تکنیکالی باید مسیر اصلاح خود را در یک ماه طی می کرد و حالا برای برگشت، فضای بهتر و منطقی‌تری را در پیش دارد و این موضوع سبب می‌شود تا احتمالا بعد از تعطیلات، گمانه‌زنی‌ها و جو روانی دست به دست هم دهند تا احتمالاً حجم معاملات ابتدا افزایش پیدا کند و سپس فضا و شرایط خرید اندکی بهتر شود.

البته نمی‌توان در مورد بازار و شرایط آن با قطعیت صحبت کرد، اما هرچه که هست، فصل مجامع و نزدیک شدن به آن یکی از رویدادهایی است که بازار همیشه به واکنش مثبت نشان می‌دهد و می‌تواند عاملی هرچند سبک برای رشد معقول بازار تا انتهای تیرماه شود.

یکی دیگر از عواملی که می‌تواند وضعیت بازار را تا حدودی تغییر دهد، بحث‌های دنیای سیاست است. روزهای گذشته که مطالب مختلفی را در مورد وضعیت سیاست در گزارش بازار نوشتیم، بازخوردهای زیادی دریافت کردیم و چقدر جالب که تمام تحلیلگران بازار به مسائل سیاسی علاقه دارند، اما حرف کدال و صورت‌های مالی که می‌شود، کسی انگار علاقه‌مند نیست.

نمی‌دانیم چه بگوییم؛ به واقع اولویت همه ما باید آن باشد، نه دنیای سیاست! صورت‌های مالی و کدال است که باید در بازار مورد توجه واقع شود. البته بحث سیاست هم مهم است، اما نمی‌توان اصل را رها کرد و به فرع چسبید و بعد هم گلایه کرد که چرا برخی شرکت‌های زیان‌ده و خودرویی‌ها و برخی دیگر لیدر می‌شوند…

بگذریم.

در دنیای سیاست در سه هفته اخیر اتفاقاتی در حال وقوع است که حتی اگر در مسیر برجام و توافق هم پیش نرود، مسیری را به نام کاهش ریسک  سیاسی و کاهش تنش آغاز می‌کند و این اتفاق بسیار خاص و مهمی است که سیاستمداران ما در مسیر کاهش ریسک‌های کشور گام برمی‌دارند و این اتفاق، عاملی برای این خواهد بود که بازار سرمایه نیز با افزایش P/E مواجه شود و همچنین سایر بازارها فضای ناامن‌تری بگیرند و چه بسا نقدینگی از سمت این بازارها به سمت بازار سرمایه حرکت می‌کند.

البته هنوز نشانه‌های این موضوع دیده نشده است و در دلار نیز چنین چیزی دیده نمی‌شود، اما هرچه که هست، فضای بازار، فضای کم ریسک‌تری نسبت به ماه‌های قبل است که این موضوع می‌تواند خود را در معاملات گروه‌هایی نظیر خودرو و بانک نشان دهد. بار دیگر تاکید می‌کنیم که کاهش ریسک سیاسی، آرامش سایر بازارها را به همراه دارد و این بازارها با آرامش به سمت میرایی و رکود می‌روند! این بازار سرمایه است که در عین ارزندگی در یک آرامش نسبی سیاسی و با رویکردهای درست می‌تواند فضای منطقی داشته باشد.

بار دیگر توصیه می‌کنیم که فرصت را غنیمت بشمارید و از عرضه‌های اولیه به عنوان نخ اول سیگاری، دوباره استفاده شود. حتی اگر یکی ترک کرده و پشت دستش را با سیگار سوزانده باشد، شاید با این نخ اول‌ها دوباره ترغیب شود!

و اما حرف آخر و یک نکته جدید در مورد بازار…

مدت‌هاست بحثی مطرح است که افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها دوباره سر از هیئت مدیره شرکت‌ها و خبرها و شایعات بازار درآورده و یا در قانون بودجه آورده شود که شرکت‌ها موظف به انجام این کار شوند. شنیده‌ها و حرف‌هایی نیز مطرح است که شرکت‌های برخی هلدینگ‌ها از تامین گرفته تا زیر مجموعه‌های فارس و برخی شرکت‌های دیگر نسبت به این موضوع اقدام نمایند.

اینکه شنیده در چه سطح است، درست یا غلط بماند. اما به نظر می‌رسد شفاف شدن وضعیت مالی شرکت‌ها و صورت‌های مالی آنها در هر شکل و در هر فرم، منطقی است. اما این موضوع نباید به سمت افزایش سرمایه از محل ماشین آلات و تجهیزات راه پیدا کند؛ چراکه اثرات کاهنده سود دارد و شرکت‌ها را از مسیر درست خود خارج می‌کند. به نظر می‌رسد تا زمانی که این سرفصل افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی زمین و یا سایر سرمایه‌گذاری‌ها باشد، اتفاقی خوب و منطقی است که بازار می‌تواند از آن استقبال کند. اما قرار گرفتن در حوزه تجهیزات و ماشین آلات، رویداد خوبی برای شرکت‌ها نخواهد بود.

نکته دیگر در مورد شرکت‌های زیان‌ده است؛ رویداد و اتفاق بدی نیست، اما نمی‌توان از این موضوع به آسانی گذر کرد که شرکت‌ها به واسطه ناکارآمدی و عدم ثبات مالی و مدیریتی  و دخالت‌های دستوری به ورطه زیان‌دهی سقوط کنند و سپس این زیان با تورم تجدید ارزیابی پوشش داده شود. این موضوع، اتفاق جالب و جذابی نخواهد بود، اما اجتناب‌ناپذیر است.

نمی‌گوییم قطعاً، اما می‌گويیم شاید موج بعدی خبرهای بازار از دل رویدادهایی نظیر این موضوع بیرون بیاید و شرکت‌های این حوزه را تحت تاثیر خود قرار دهد. کما اینکه امروز زمزمه‌هایی مطرح بود که زیرمجموعه‌های تامین اجتماعی به این سمت و سو گرایش داشتند که می‌تواند اتفاق مهمی برای این مجموعه و به طور کلی بازارها باشد.

اتفاقا معتقدیم تا حدودی هوشمندی جالب این گروه را می‌رساند که در این زمینه پیشرو و پیشگام شوند و اثر آن هم برای بازار نمی‌تواند اثری منفی باشد، اما کم و کیف افزایش سرمایه‌ها باید مورد توجه قرار گیرد و تنها بابت یک تغییر ظاهری در چهره ترازنامه نباشد…

 

بتا سهم

#گزارش_بازار

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *