گزارش بازار امروز چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۲

به دنبال خوشبختی !

بازار امروز را در حالی آغاز کردیم که برای غلبه بر روزنه امید به وجود آمده به مثبت امروز و تداوم حرکت مثبت بازار به شدت احتیاج داشت .

شروع خوبی هم داشت و خوب پیش رفت ولی رفته رفته از شدت مثبت  بازار کاسته شد و صد البته  حجم هم  هنوز چراغ سبز قوی را نشان نداده و همه تماشاچی هستند .  از دیروز هم اخباری مبنی بر تحولات دوباره در گروه خودرو و همچنین برگشت دوباره دلار به مرز ۵۰۰۰۰ باعث بروز جو  و خوشبینی بیشتری در بازار شده بود که البته با این  سیاست های صدمن یک غازی در وزارت صمت امیدواریم این موضوع بر باد نرود ! ولی در مجموع مجموع این عوامل و اتفاقات و رسیدن  به نقاط خوب نموداری  آن ترس را تا حدودی از بازار دور کرد اما همچنان کم حجم و کم رمقی را در بازار شاهدیم و با این موضوع مواجهیم که فضای بازار برای یک جهش و حرکت انگار هنوز آماده نیست و تردیدهای بسیاری در آن وجود دارد .

این موضوع را می توان در حجم فعلی بازار و معاملات به خوبی مشاهده کرد و با اینکه اکثر مولفه‌ها های ما نظیر قرار گرفتن در فصل مجامع ، رویدادهای تکنیکالی ،بهبود نرخ ارز و تحولات سیاسی نشان دهنده این است که بازار در مقطع خوبی قرار دارد اما همچنان جریان پول با ابهامات متعددی مواجه است که دل به دریای خرید نمی‌زند و بیشتر نظاره‌گر ماجراست.

به نظر روزهای پایان خرداد هم تمام می شود و در تیر بازار با فضای جدیدی مواجه می‌شود که انتشار گزارش‌های بیشتر از شرکت ها و همچنین فضای خاص گزارش های ماهانه و در پیش بودن مجامع جو خوش بینی و بهبود حداقل را در بازار ایجاد می کند می تواند به بهبود اوضاع معاملات و ثبات بازار و حتی اندک مثبت شدن کمک نمایند

البته در تکمیل بحث بالا باید به این نکته نیز از آن داشت که  اکثر چارتیست ها معتقدند کف تکنیکالی فعلی بازار اگر اتفاقی نیفتد همین نقاط فعلی است و اصلاح قوی‌تر قیمت ها از این نقاط بسیار بعید است اما یک نکته را برخی اختلاف دارند که آن هم این است که اصلاح زمانی در این ماجرا ممکن است وجود داشته باشد یعنی برخی معتقدند ما هفته های دیگر حتی نیمه دوم تیر این استارت را خواهیم زد و برخی دیگر این موضوع را از روزهای آتی  پیشرو می‌دانند اما هر چه که هست با تحولات و اتفاقاتی که رخ داده تا حدودی بازار کف  واقعی و جدی و بنیادی و تکنیکالی خود را شناسایی کرده و اگر اتفاقی رخ ندهد می‌تواند به آن تکیه کنند.

تنها نگرانی بازار در حال حاضر دو موضوع است  موضوع اول کم حجمی فعلی بازار که ناشی از عدم اعتماد جریان پول به بازار است و موضوع دوم تصمیمات ناگهانی و خبرهای ناگهانی چه در حوزه سیاسی چه اقتصادی و مالی است.

مثلاً از نرخ گاز یا دوباره نرخ ارز یا سیاست های این چنینی که فعلاً خوشبختانه کمی تصمیمات عاقلانه تر شده است . در مورد جریان نقدینگی هم باید واکنش پول‌ها به آزادسازی ۲۴ خرداد را  بسنجیم و ببینیم و ببینیم بازار چه واکنشی نشان خواهد داد آیا از این موضوع تاثیر می پذیرد یا خیر … برخی سناریو سازان و بدبین های بازار معتقدند دقیقاً بازار از روز ثبت نام خودرو منفی شد و بعد از اتمام آن  و پایان  زمان بلوک شدن پول ها می تواند مثبت باشد البته که معتقدیم چنین چیزی برنامه ریزی شده نبوده و شاید یک تقارن زمانی خاص باشد اما نمی‌توان کتمان کرد که بخشی از جریان پول به آن سمت رفت و ممکن است باز گردد.

بسیاری معتقدند که در این چند روز برگشت دلار یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی بود که باعث شد بازار هم دوباره فضای بهتری را تجربه کند . به نظر می‌رسد که دلار را باید در ادامه همان تحلیل که دیروز عرض شد دنبال کرد اگر دست سیاستمداران و سیاستگذاران در نرخ دلار باز است باید آن را را در جایی نشان ببینیم یا سیستم سامانه حواله یا نرخ متشکل ارز و مواردی از این دست اما در حال حاضر طبق شنیده ها هیچ تغییری در هیچ یک ایجاد نشده که البته اگر طی زمانی در روزهاو هفته های آتی این اتفاق رخ دهد می توان به ثبات بازار ارز امیدوار بود و یک نکته دیگر هم در ذهن داشته باشید این را بیشتر به سیاستمداران می گوییم که این روزها عجیب مخاطبان ما شدند …

ببینید شما یکبار می توانید از یک اهرم روانی به عنوان کاهنده انتظارات استفاده کنید اما این که هر روز در اخبار اعلام کنید فلان پول آزاد شد و بهمان پول رها شد بیسار پول ول شده  اما اثری در نرخ واقعی و جریان واقعی ارز نداشته باشد

خیلی زود این خبر درمانی هم اثر خود را از دست خواهد داد و می‌بینید که دیروز دلار به ۵۰ تومان نزدیک میشود دوباره معاون و  وزیر صحبت از آزادسازی دارایی ها می کنند اما دلار حرکتی نمی کند خالی بازی کردن و بلوف زدن هم تا جایی می تواند پیش برود و این را فراموش نکنید که اقتصاد و دست بازار همیشه دست قوی و برتر و باهوش ماجرا بوده و این مهمترین چیزی است که همه باید به آن دقت داشته باشند . هر چند فعالان بازار سرمایه طبق معمول اولین و شارپ ترین گروه این میدان بودند که سریع تر از همه بازارها شلوار خود را خیس کرده و گوشه ای به استراحت پرداختند .

یک توصیه ویژه هم برای فعالان بازار داریم به نظر تحولات بورس کالا را به جد دنبال کنید این تحولات می‌تواند اثرات مهمی در بازار ما داشته باشد احساس می‌کنیم که نرخ واقعی و موثر ارز برای بازار سرمایه از دل تحولات بورس کالا بیرون می‌آید نه معاملات خاص و برآوردهای عجیب و غریب و معتقدیم که دنبال کردن نرخ واقعی معاملات در بورس کالا از معاملات شمش بیلت ،کاتد ،محصولات پتروشیمی و غیره یکی از مهمترین اتفاقات است که می‌تواند برای سهامداران وجود داشته باشد

و اما حرف آخر چند روز بود که میخواستیم در مورد اتفاق خاص بانک مرکزی در تزریق  پول در بازار بین بانکی صحبت کنیم موضوعی که تقریباً هیچ کس آن را ندید اما به نظر حداقل برای تحلیلگرانی که نگاه میان‌مدت تری به بازار دارند می تواند عامل مهمی باشد و قبل از نوشتن آن از دوست خوب و عزیز حسن کاظم زاده تشکر می کنم که تحلیل را تکمیل کرد …

در رابطه با تزریق ۶۰ هزار میلیارد تومان بانک مرکزی به بانک ها برای خیلی ها سوال پیش آمده است که این تزریق به چه معناست و به چه دلیلی انجام شده است.

در ابتدا باید بگوییم که بانک مرکزی برای تعادل در بازار پول هر زمان پول کم بیاید، به این معنی که بانک ها پول لازم برای بستن حساب های خودشان را نداشته باشند و مجبور به استقراض از بانک های دیگر یا بانک مرکزی بشوند، بانک به اشکال مختلف به آن پول تزریق می کند و برعکس هر زمان پول بانک ها اضافه باشد اصطلاحا آن را جذب می کند. حالا اگر بانک مرکزی در حالتی که پول کم بیاید، پولی به بانک ها تزریق نکند، به خاطر نیاز به استقراض بانک ها نرخ بهره بالا می رود و تورم و تلاطم در بازارها کنترل می شود (به صورت موقت) و اگر در حالتی که پول اضافه باشد، اگر آن را جذب نکند، نرخ بهره کاهش پیدا می کند

یکی از شکل های وام دادن بانک مرکزی به بانک ها قرارداد بازخرید اوراق است. یعنی بانک مرکزی، اوراق دولتی یک بانک را می خرد و به آن بانک پول می دهد و همزمان بانک تعهد می دهد مثلا ۷ روز بعد اوراق را مجدد بازخرید کند. به این نوع وام دادن و همچنین نوع دیگری از وام که به آن اعتبار قاعده مند می گویند، به دلیل اینکه به پشتوانه اوراق دولتی انجام می شود جزو تزریق های با پشتوانه به حساب می آید.

بانک مرکزی تقریبا ۴ ماه بود که علی رغم کمبود پول در سیستم بانکی و مشکلات حاد بانک ها، تزریق قاعده مند و قانونی انجام نمی داد و به شدت جریان سرمایه در کشور را دچار مشکل کرده بود. دلیل اینکار جلوگیری از تورم فزاینده بود. حالا با این تزریق می توان گفت دست و بال بانک ها باز می شود و نرخ بهره نیز کنترل می شود و مشکلات جریان سرمایه نیز برطرف می شود در صورت پایداری این تزریق (یعنی عدم جذب مجدد آن) می توان انتظار داشت از اواسط تیرماه شاهد رونق در بازارها باشیم.

۶۴ هزار میلیارد تومان اوراق دولتی در تابستان پیش رو سررسید می شود، از سوی دیگر به خاطر تخصیص بودجه جاری و عمرانی بیشتر در تابستان و همچنین خرید تضمینی برخی محصولات استراتژیک توسط دولت، نیاز به پول دولت در تابستان افزایش پیدا خواهد کرد. به همین دلیل دولت در تابستان به حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان استقراض نیاز خواهد داشت.

البته این رقم حداقلی است و می تواند میزان استقراض تا ۱۵۰ هزار میلیارد تومان نیز برسد. به نظر می رسد انگیزه اصلی برای تزریق پول در شرایط فعلی، آماده کردن شرایط برای انتشار اوراق دولتی و استقراض دولت در تابستان پیش رو باشد. تجربه نشان داده است هر موقع دولت نیاز به پول داشته، بانک مرکزی دست و دلباز شده و یا خودش به دولت پول داده (به شکل تنخواه یا غیره) یا به بانک ها پول داده که در نهایت بانک ها آن پول را به دولت بدهند.

به نظر حرکت اخیر بیش از همه حرکتی برای جلوگیری از رفتار غیرمنطقی بازار پول بود که خود را در عدم افزایش و کنترل نرخ بهره  نشان میداد به نظر بازار ما باید به این اقدام وزن مثبتی بدهد و عامل وچالش خطرناکی برای بازار نیست ولی این نکته  را در ذهن داشته  باشید تعدد و تکرار این ماجرا یعنی تورم اتی و سفت شدن دلار و  …

 

بتا سهم

#گزارش_بازار

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *