گزارش بازار امروز یکشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۲

تیرهای سرخ !

روزهای تیر یکی یکی سپری می‌شود؛ یکی از یکی سرخ‌تر، بی‌رمق‌تر و منفی‌تر… نکته منفی و بد ماجرا اینجاست که در عین امیدواری به بازار، این تیرهای سرخ به تن او اصابت کرده و او را زمین می‌زند. حقیقت امر این است که بزرگ‌ترین چاقو و زخم را دولت نه از پشت، که رو در رو و تن به تن به سینه بازار فرو کرد و بازار هنوز از شدت درد و خونریزی آن نتوانسته کمی حال و روز بهتری بگیرد.

البته رفتار امیدوارکننده هم در بازار دیده می‌شود، اما در مجموع بازاری که رشد نکند، بعد از مدتی فشار فروشش زیاد می‌شود و آنچه شاهدیم رخ می‌دهد! بیایید کمی روزنه‌های امید را ببینیم، وگرنه بخواهیم بنویسیم فقط و فقط باید از ظلم ظالم و جور صیاد و بی‌عقلی سیاست‌گذار نوشت! یکی از روزنه‌های امید امروز، واکنش برخی نمادها به گزارش‌ها بود.

نکته‌ای که در بازار وجود دارد و قبل‌تر هم بارها به آن اشاره کردیم، چند چراغ کوچک و روشن از گزارش‌ها بود که دیروز اندک قلی زد و جوشید و امروز اثرات آن را در دو نمادی که گزارش داده بودند، یعنی ارفع و دانا شاهد بودیم. این تمام آن چیزی است که از آن صحبت می‌کنیم.

البته انتشار گزارش دیروز، دو نکته را دوباره خاطرنشان کرد؛ انباشت گزارش‌های میان دوره‌ای و به طور کلی گزارش شرکت‌ها و انتقال آن به روزهای پایانی که از هر طرف و هر سو نگاه کنید، ریسک بزرگی برای بازار است؛ چه از سمت اینکه این اطلاعات در اختیار افراد خاص قرار دارد و بحث اطلاعات نهانی مطرح می‌شود و چه با این دید که فرصت‌های شرایط بهتر را برای بازار می‌سوزاند و اجازه نمی‌دهد آیتم‌های این‌چنینی که به کف‌سازی بازار کمک می‌کند، اتفاق بیفتد و رخ دهد و تازه فرصت تجزیه و تحلیل و بررسی را هم کم می‌کند.

در مورد نقش این گزارش‌ها در بازار هم بسیاری معتقدند اگر خوشبینانه نگاه کنیم و اکثر گزارش‌ها شبیه این دو گزارش اخیر باشند، بازار باید یک برگشت قوی و سریع را بعد از انتشار گزارش‌ها داشته باشد و اگر بدبین باشیم، گزارش‌ها منجر به فشرده‌تر شدن فنر قیمت‌ها می‌شوند و ارزندگی بازار را بالاتر می‌برند و جهش بعدی در مسیر بازار سریع‌تر و بلندتر خواهد بود.

درست شبیه روزهای آبان که بازار آن فضا را باور نداشت و هرچه پیش رفت، شرایط خاص‌تر شد و در نهایت پرش خود را در بهمن، اسفند، فروردین و اردیبهشت ماه به شکل یک سوپر هیجان بروز داد. البته بازهم تاکید می‌کنیم که هیچکس نمی‌گوید گزارش‌ها به تنهایی عاملی برای رشد بازار می‌شوند؛ خیر، مشخص است که این اتفاق رخ نمی‌دهد، اما گزارش‌ها می‌توانند در ساختن یک کف محکم و حضور جریان پول در بازار بسیار موثر باشد؛ کما اینکه بسیاری از حقوقی‌ها که البته در مدت اخیر تعدادشان کم شده، در این شرایط چشم به این سودها دارند و انتشار سودهای قوی می‌تواند کمک شایانی برای حضور این دسته از سهامداران در بازار باشد.

اما دیروز از سود نوشتیم و ماجراهای آن…

سود نقدی شرکت‌ها که البته این روزها دیگر کسی در مورد آن حرف نمی‌زند. دیروز کمی صحبت شد و امروز نکات تکمیلی را در مورد این موضوع بیان می‌کنیم. قبل از بیان نکاتی در مورد تقسیم سود، به نظر همه ما چه شرکت‌ها و چه ناظرین، همه یک اصل را به عنوان اصلی قوی و محکم بپذیرند که هر شخصی در مسیر بهینه‌سازی ثروت و ارتقای سرمایه خود قرار دارد و می‌تواند بهترین تصمیمات را برای پول و سرمایه خود بگیرد که حداکثر مطلوبیت را برای او به وجود آورد.

یعنی شرکت‌ها خیال نکنند که خودشان بزن بهادرهای تمام عرصه‌ها هستند. باید این حق را برای سهامدار قائل شد که آنها می‌توانند با سود نقدی خود بهترین عملیات اقتصادی را که برای خود مطلوبیت دارد، رقم بزند و این حق واضح و روشن و مسلم سهامداران است. با پذیرفتن این نکته به سراغ موضوع تقسیم سود می‌رویم.

نکته اول و مهم در سمت شرکت‌ها است؛

ببینید بحث همواره و همیشه بر سر این است که منابع مالی باید در دل شرکت بماند و صرف طرح و توسعه شود و یا هزینه‌های مالی شرکت کاهش یابد. به واقع اگر اصل بالا را بپذیرید، باید به یک سهامدار حق بدهید که مدافع تقسیم سود بالا باشد، اما اگر شرکتی اصرار بر تقسیم سود پایین به واسطه طرح و توسعه را دارد، با دو رویکرد می‌توان نسبت به تقسیم سود پایین و حداقلی رضایت داشت؛ اول پیشینه آن شرکت و مدیران در اجرای طرح‌های توسعه و دوم، خود ماهیت طرح و توسعه شرکت که بتواند ضامن سودآوری در مدت زمان منطقی باشد.

اما اگر قرار بر این است که سود نقدی سهامداران در شرکت بماند و صرف برخی خاصه خرجی‌ها، هزینه‌های جاری، هزینه‌های غیرمنطقی و حتی سپرده‌گذاری در بانک شود، خود سهام‌دار بهتر می‌تواند نسبت به این ماجرا و سود خود تصمیم بگیرد و بهتر است سود تقسیم شود و حداکثر هم تقسیم شود. چراکه تقسیم سود کم شرکت را به مفت‌خوری از سود سهامدار، عدم پیگیری کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری سوق می‌دهد و شرکت را در یک چاله عظیم، هر روز گرفتارتر می‌کند.

این دو مورد را نوشتیم که به ماهیت تقسیم سود صرفاً به دلیل یک رویداد مالی نگاه نشود و نگاه عمیق‌تری به آن باید داشت و شرکت‌ها و سهامداران عمده نیز نباید با نگاه طلبکارانه به این ماجرا نگاه کنند و مورد دیگر اینکه، نقش سازمان بورس در این میان بسیار مهم است و باید در مجامع شرکت‌ها نقش حمایتی خود را ایفا کند و به سهامداران عمده و شرکت‌ها این اجازه را ندهد که هر بلایی که می‌خواهند بر سر سهامدار خرد بیچاره بیاورند و دستش از همه جا کوتاه باشد.

نکته دیگر در مورد کم و کیف چگونگی تقسیم سود است. ببینید پر واضح است که یکی از مهم‌ترین جذابیت‌های بازار سرمایه نسبت به بقیه بازارها، همین جریان نقدی مستمر و قوی است که به وجود می‌آید و می‌تواند این سرمایه‌گذاری را نسبت به سایر حوزه‌ها جذاب‌تر جلوه دهد. سازمان بورس طی سنوات گذشته هر مسیری را رفته تا این کیفیت جریان سودآوری را بهبود بخشد. مثلا پرداخت سود از طریق سجام و یا مهلت چهار ماهه و مواردی به این شکل، اتفاقات بسیار خوبی است که هرچه پیش می‌رود، می‌تواند جریان حضور پول در بازار سرمایه را جذاب‌تر کند. اما دقت کنید که نظارت بر این ماجرا هم بسیار مهم است؛ چه بسا بسیاری از شرکت‌ها اصلا به چنین چیزی توجه نمی‌کنند و به طور کلی این موضوع در دستور کار آنها نیست که سود را به موقع به سهامدار پرداخت کنند.

کم نداشتیم مجامعی که رئیس مجمع، سهامدار خرد، سود و زمان بندی و… را به کتف چپ مبارک حساب می‌کرد و به حرف کسی گوش نمی‌داد. سازمان اگر با ابزارهای نظارتی، کمی فقط کمی گوشه پاداش هیئت مدیره این عزیزان را خراش دهد، از زیر سنگ هم که شده برای سهامدار خرد سود جور می‌کنند!! از همین ر‌وست که معتقدیم که می‌طلبد این موضوع از سمت سازمان بورس، برخوردهای بسیار جدی و نظارتی را در پیش داشته باشد.

بحث در مورد ماجرای تقسیم سود بسیار زیاد است و می‌توان موارد و نکات متعددی را ذکر و به متن بالا اضافه کرد که امیدواریم دیگر دوستان رسانه پیگیری کنند، اما در هر صورت تقسیم سود شرکت‌ها چه در حداقل و چه حداکثر آن، یکی از جذابیت‌های ویژه بازار سرمایه است که سهامداران را به وضعیت شرکت امیدوار می‌کند و این نوع کلاس دارایی را متفاوت‌تر از باقی دارایی‌ها جلوه می‌دهد. هرچه شرکت‌ها بتوانند در این زمینه قوی‌تر عمل کنند و بهتر پیش بروند و هرچه سازمان هم در مسیر بهبود این فرایند حرکت کند، اتفاقات بهتری برای بازار رخ خواهد داد. این بذری که امروز در این مسیر می‌کاریم، سال‌های بعد جوانه می‌زند…

بگذریم و سراغ  بازار نه خیلی خوب امروز برویم که به قول اخوان  …

خانه خالی بودو خوان بی آب و نان
وانچه بود آش دهن سوزی نبود
این شب است اری شبی بس هولناک
لیک پشت تپه هم نوری نبود

 

بتا سهم

#گزارش_بازار

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *