گزارش بازار امروز شنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۲

وقتشه ؟!

نمی‌دانیم بازار با خود می‌تواند این زمزمه را کند که وقت کندن و بریدن از این شرایط و قیمت‌ ها فرا رسیده یا نه؟! امروز، عمده بحث فعالان بازار این بود که به موعد و زمان کف‌سازی و برگشت بازار نزدیک می‌شویم و درست در نقطه مقابل، برخی معتقدند هنوز حجم‌ها قوی نیست و باید سیگنال‌های قوی‌تری برای بازار برسد.

بازار امروز، جدال این حس خوش‌بینی و تماشاچی بودن بود. البته امروز جنس مثبت‌ها کمی فرق می‌کرد و بارها و بارها بازار در معرض عرضه و خالی شدن هیجان قرار گرفت، ولی خوب ایستاد. اگر به خاطر داشته باشید، چند روز قبل نیز چنین شرایطی را داشتیم، ولی دوباره وا رفت. برای حفظ و ادامه‌دار بودن این فضا، جریان آرامش سیاسی لازم بود، ولی ادامه کار با جریان توامان پول و خبر پیش می‌رود.

امروز، بازار را در حالی آغاز کردیم که به نظر تا حدودی تحت تاثیر آرامش نسبی ایجادشده سیاسی، کار خود را نسبتا خوب پیش برد و کمی از نگرانی‌های ایجادشده در بازار به واسطه کاهش تنش و ریسک‌های سیاسی کاسته شد و ما شاهد بودیم که بازار فضای منطقی‌تر و بهتری را تجربه می‌کرد.

البته همچنان فضا غبارآلود بوده و تردیدها برای برخی وجود دارد و شاید چند مثبت ادامه‌دار بتواند این جو را کمی آرام کند. ولی در هر صورت، به نظر دو سخنرانی اخیر گواهی بر این مدعا بود که روزهای قبل هم بیان می‌کردیم که ریسک سیاسی جنگ، بازار را تهدید نمی‌کند، اما سهامداران و برخی تحلیلگران ارشد خاورمیانه‌ای بازار و تئوریسین‌های جنگ‌های نامنظم بورسی زیر بار نمی‌رفتند. امیدواریم این بار این دو اتفاق بتواند کمی برای این هفته آرامش نسبی را در بازار رقم بزند.

هفته نسبتا خوبی را در بازار آغاز خواهیم کرد که مهم‌ترین رویدادهای آن در حال حاضر همچنان بحث‌های سیاسی و البته آرامش احتمالی بیشتر و مهم‌تر از آن واکنش دلار و زمزمه‌ها و خبرها در این مورد است. این هفته دو دسته خبرها برای بازار حساس و حیاتی و مهم هستند؛

دسته اول به اخبار و اتفاقات رویدادهای کلان اقتصاد اعم از متغیرهای ارزی و تغییر و تحولات آن می‌پردازد و دسته دوم احتمالا جریان خبرها و اتفاقات مهم صنایع و شرکت‌هاست که می‌تواند تک مضراب‌های مثبت سهم‌ها را رقم بزند.
در بحث متغیرهای کلان در مورد دلار نیما و دلار بازار آزاد، روز چهارشنبه در گزارش بازار مطالبی نوشته شد و در همین هفته نیز سعی می‌شود در مورد آن باز هم صحبت شود. مطالب روز چهارشنبه بخشی از سر تحلیل و بخشی دیگر به واسطه اطلاعات و شنیده‌هایی بود که به ما رسیده و به نظر می‌تواند و این قابلیت را خواهد داشت که طی هفته‌ها و ماه‌های آتی، فضای اقتصاد کشور و بازار را تحت تاثیر خود قرار دهد.

فراموش نکنید که دلار و نرخ ارز نیما و تغییرات آن همیشه و همواره یکی از پیشران‌های قوی و محرک‌های جدی بازار بوده است.

و اما در مورد بازار امروز؛ بسیاری از خود می‌پرسند که این مثبت‌های بازار ادامه‌دار است یا دوباره بازار فردا وا می‌رود؟! معتقدیم سخنرانی‌های چهارشنبه و جمعه درست است که استرس و ریسک سیاسی بازار را کاهش داد، اما به تنهایی عاملی برای مثبت شدن بازار نیست. کاهش ریسک‌های سیاسی شرط لازم و نه کافی برای رشد بازار است. شاید اگر بخواهیم خودمانی‌تر بگوییم، باید اذعان داشت که سایه جنگ و خبرهای جنگی بیشتر بهانه‌ای برای نخریدن‌های بازار بود و درست به مانند الگوریتم و بازارگردان‌ها بیشتر کاسه کوزه‌ها سر او شکسته می‌شد.

جنگ قطعا عامل موثرتری نسبت به این موارد است، اما معتقدیم بازار انگیزه‌های خود برای ورود جریان پول قوی را از دست داده و فعلا انگیزه قوی که موج‌های طولانی را ایجاد کند، نیست. ولی ریز موج‌های صعودی و نوسانی قطعا بعد از این ارزندگی و اتفاقات طبیعی است که امروز شاهد آن بودیم. اما منظور از انگیزه چیست و چه انگیزه‌هایی لازم است؟!

این انگیزه‌ها با تحولات جنگ باز نمی‌گردد. بازار برای آشتی پول به یک آشتی تمام عیار از سوی دولت با بازار سرمایه نیاز دارد که هنوز هیچ یک از نشانه‌های این موضوع را نمی‌بینیم و یا یک سوپر خبر خاص از تجدید و تغییرات ارزی و چیزی از جنس این…

جنگ و اسرائیل و موشک تمام شده، اما ترس بازار از موشک‌های بودجه‌ای و قیمت‌گذاری دستوری و ترکش‌هایی از این دست تمامی ندارد…

البته ناامید نیستیم. جریان کاهش ریسک جنگ به نظر می‌تواند مقدمه‌ای برای آشتی جریان پول با بازار باشد که امیدواریم امروز جرقه آن زده شده باشد، اما به شرطی که سلسله اخبار مثبت و امیدوارکننده به بازا ر برسد؛ اخباری از آرامش در فضای سیاست‌گذاری اقتصادی، اخبار خوب از شرکت‌ها و هر آنچه طی این مدت شاهدش نبودیم. این چیزی است که بازا ر به آن نیاز دارد و می‌تواند با کمک آن به یک آشتی اولیه از جریان پول دست پیدا کند و باید اذعان کرد اولین و مهم‌ترین نشانه این موضوع نیز افزایش حجم معاملات است که باید بالای ۴۰۰۰ میلیارد تومان تثبیت شود. امروز اولین نشانه حجم بالای ۴هزار را دیدیم، ولی ثبات و باقی ماندن در این حجم بسیار مهم است…

و اما بخش پایانی امروز به موضوعی اختصاص دارد که بارها و بارها در گزارش‌ها به آن اشاره کردیم و آن چیزی نیست جز نحوه گزارش‌دهی شرکت‌ها و ضعف‌های پی در پی که در این حوزه وجود دارد که به نظر این بار با شدت بیشتری خود را نشان داد و کم کم به یکی از ریسک‌های بازار تبدیل می‌شود. دفعات قبل به طور متعدد از ریسک‌های این عدم انتشار به موقع صحبت کردیم؛ از ریسک درز اطلاعات نهانی تا عدم کارایی و اثرگذاری این گزارش‌ها. به طوری که شاهدیم بعد از این گزارش‌ها آن جنب و جوشی که همیشه به وجود می‌آمد، از میان رفته و جای خود را به تماشاچی بودن و بی‌اهمیت بودن این گزارش‌ها داده و از همه بدتر، فعالان بازار را در دو گرایش آزار می‌دهد؛

گرایش فکری اول این است که گزارش‌ها بی‌‌تاثیر و کدال قبرستانی از اطلاعات است که که قبل‌تر اثر خود را در تابلو نشان داده و گرایش دوم، کاهش قدرت تجزیه و تحلیل شرکت‌هاست که مسبب واقعی و بزرگ این جریان کسی جز سازمان بورس نیست.

تجربه فعلی نشان داده که ناشرین ما نه با انگیزه‌های تشویقی و نه جریان صحبت و مذاکره تن به اطلاع‌رسانی دقیق و به موقع نمی‌دهند و همه دوباره به سمت گزارش‌دهی در دقیقه ۹۰ می‌روند. به نظر سازمان باید کم کم از اهرم‌های فشار بیشتر برای این موضوع استفاده کند. نکته بعد اینکه به یاد داریم چند سال قبل پیشنهادهایی داده بودیم که از ظرفیت شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری در جهت تجزیه و تحلیل بیشتر این دیتاها استفاده شود تا بازار مدام اخبار و اطلاعات دقیق و درستی را دریافت کند.

نمی‌دانیم چه در سر دوستان می‌گذرد که خیال می‌کنند فقط خودشان بلدند و خودشان می‌دانند. نتیجه امروز چه شده؟ از آن مقطع تا به امروز، شرکت‌ها به بدترین شکل ممکن گزارش می‌دهند و هم هیچ تجزیه و تحلیل درستی از این گزارش‌ها به بازار نمی‌رسد و همین می‌شود که شاهدیم بازار بدون توجه به جریان گزارشی در بازا ر خرید و فروش می‌کند.

به نظر تجدید نظر در این موضوع در سریع‌ترین و کوتاه‌ترین زمان ممکن باید صورت گیرد و تا قبل از انتشار گزارش میاندوره‌ای بعد ما شاهد تغییرات این موضوع باشیم و در مقطع فعلی نیز نکته‌ای که به ذهن ما می‌رسد، در مورد انتشار بخشی از گزارش‌های میاندوره‌ای شرکت‌های زیرمجموعه است؛ جایی که باید گزارش ۶ماهه شرکت‌های زیرمجموعه و شامل تلفیق شرکت‌ها منتشر شود. اینجا هم اوضاع بی‌نظم و شلم شورباتر از آن است که فکر می‌کنیم. بسیاری از شرکت‌های موثر در سود شرکت‌ اصلی اطلاعاتشان آماده و دقیق و قابل محاسبه بوده، اما این اطلاعات به گوش بازا ر نرسیده و باز هم جولان اطلاعات نهانی در خرید و فروش‌های بازار دیده می‌شود.

امیدواریم حداقل سازمان به عنوان نهاد ناظر هرچه سریع‌تر شرکت‌ها را ملزم به ارائه و انتشار گزارش شرکت‌های زیرمجموعه خود کرده و بتواند بخشی از جریان اطلاعاتی شفاف را در مورد شرکت‌ها پیش ببرد. شک نکنید این موضوع می‌تواند اثرات بسزایی در جریان ایجاد انگیزه و اعتماد و درگیر شدن جریان پول در بازار داشته باشد.

 

بتا سهم

#گزارش_بازار

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *