#بازار ۱۴۰۲/۱۲/۰۸

دیروز بازار حرفی برای گفتن نداشت و در یک روز تلخ شاخص کل بیش از ۱۶ هزار واحد از ارزش خود را از دست داد و به عدد ۲۰۴۹ میلیون واحد رسید . از منظر تکنیکالی کماکان همان تحلیل قبلی پا جاست و ۲۰۳۰ و ۲ میلیون واحد حمایت های پیش روی بازار هستند .

ریشه روند این روزهای بازار را باید در اردیبهشت جستجو کرد . جایی که فرمان فروش توسط بازار ساز صادر شد و در ادامه با تاخیر چند هفته ای سلسله اخباری از تعلیق عرضه خودرو در بورس کالا گرفته تا تغییر فرمول نرخ خوراک پتروشیمی ها و افزایش عوارض صادراتی ، در نظر گرفتن جریمه برای بانکها و در نهایت تغییر فرمول نرخ بنزین پالایشیها و افزایش نرخ اوراق تا سطح ۳۰ – ۳۵ درصد را داشتیم .

بعد از حرکت بانک مرکزی در افزایش نرخ بهره رسمی به ۳۰ درصد که برای اولین بار در کشور اتفاق افتاد، بانکها نیز برای جذب سپرده در حال رقابت با یکدیگرند و لذا صندوقهای درآمد ثابت که در حال از دست دادن منابع هستند برای جا نماندن از رقابت نرخ های موثر خودشان را به بالای ۳۰ درصد رسانده اند و لذا اوضاع قمر در عقرب پیش میرود.

حقیقت امر اگر با دید بنیادی ( گزارشهای ماهانه، قیمتهای فعلی، فضای بورس کالا، PS P/E ، ارزش دلاری و …) و حتی دید تکنیکی به بازار نگاه کنیم هیچگاه قیمتها آنقدر ذلیل و ارزندگی در بازار به این حد و اندازه نبوده و تنها یک تحرک و نشانه برای تغییر مسیر کافی است اما در عالم واقعیت هیچ تحرکی دیده نمیشود و فعلا همه انگشت به دهان در حال تماشای سیاستهای رئیس بانک مرکزی جهش نرخ ارز و رقابت بانکها برای جذب سپرده اند. نکته مهم اینکه جریان پول قوی وجود دارد اما انگیزه لازم برای خرید نیست. طی مدت اخیر آنقدر بلا بر سر جریان پول نازل شده که دیگر کسی تن به خرید نمیدهد و فعلا همه نظاره گرند .

بنابراین به نظر میرسد تنها تلفیقی از جریان خبریی و تحریک نقدینگی بتواند روند بازار را تغییر دهد رویدادی که در حال حاضر در چهره تصمیم گیران بازار دیده نمیشود و همه در سکوت خبری عجیبی به سر میبرند.

و اما بازار امروز …

اگر نیم نگاهی به روند های گذشته بازار داشته باشیم، معمولا در روز بعد از فروش های هیجانی، جو کلی بازار تغییر می کند و خریداران جرات خرید پیدا می کنند و فروشندگان کمی پا پس می کشند و قیمت ها رشد اندکی را تجربه می کنند .

برای ریسک پذیر ها خرید در منفی ابتدای بازار امروز به دید نوسان گیری جذاب است و به نظر می توان سود بیشتر از صندوق های درآمد ثابت را در این روزها از بازار گرفت .

شاخص کل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *