روز خاص و دلچسبی را پشت سر گذاشتیم . همانطور که انتظار داشتیم و پیش از بازار دیروز مطرح کردیم، اقبال بازار به #خودرو با توجه به خبر های منتشر شده، خیلی راحت به مابقی بازار سرایت کرد و شاخص کل به راحتی محدوده ۲٫۰۸۰ میلیون واحد را باز پس گرفت . ذکر چند نکته در مورد بازار دیروز و البته این روزها ضروری است . بازار در محدوده اشباع فروش قرار دارد و اکثر زیر ارزش ذاتی خود در حال معامله هستند . طبیعی است که با هر خبری از این دست، فروشندگان دست بالا را در بازی داشته باشند و فروشندگان نیز در فروش مردد و یا پشیمان باشند . به نظر می رسد کف بازار همین جا ها باشد و با کندل سبز دیروز بازار، تا حدودی خیال بازار از کف سازی راحت شده باشد .

نکته دیگر نرخ نیما است که با توجه به رشد نرخ ارز در بازار آزاد،امید بازار به رشد دلار نیمایی بیشتر شده است و این عامل نیز در برهم زدن تعادل عرضه و تقاضا در بازار تاثیر گذاشته است . دیروز و پس از مدت ها ارزش معاملات خرد به بالا ی ۵ همت رسید که می تواند سیگنال خوبی برای پول های پارک شده باشد و همانطور که دیروز هم مطرح کردیم، شروع و ادامه روند صعودی بازار از مسیر افزایش حجم معاملات خرد می گذرد .

و اما بازار امروز …

نمی خواهیم شیرینی بازار سبز دیروز را به کام شما تلخ کنیم اما واقعا با یک گل بهار نمی شود . نرخ گواهی ۳۰ و ۲۹ درصدی هنوز پا برجاست و ابهامات سیاسی و اقتصادی نیز از هفته گذشته تا امروز برطرف نشده است . پولی که بازار دیروز را خرید پول پچه های همین بازار است و از جای دیگر به بازار تزریق نشده است و یک همت آن دیروز از صندوق های درآمد ثابت خارج شد .بازار سرمایه برای تغییر روند قطعی و رشد شارپ به پول بازار های دیگر احتیاج دارد .
۳ عامل مهم بر بازار امروز تاثیر خواهد گذاشت . عامل اول صفوف خرید اول وقت بازار خواهد بود و عامل دوم جذب عرضه های احتمالی و عامل سوم نرخ ارز .

تکلیف عامل اول و مواجهه به آن در دقایق ابتدایی بازار مشخص خواهد شد و دو عامل دیگر در اواخر بازار خودنمایی خواهند کرد . اگر دلار وارد فاز اصلاحی شود، اصلاح بازار نیز دور از ذهن نیست و اگر ثابت بماند و یا رشد کند، سوخت موتور بازار خواهد بود . مقاومت بازار در مقابل عرضه های احتمالی و پشیمانی فروشندگان، می تواند هم به بالاتر رفتن حجم معاملات کمک کند و هم فروشندگان را پیشمان .

ارزش ذاتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *