#خوب_است_بدانیم_که دوشنبه ۲۱ اسفند
*زمان مطالعه: ۱۲دقیقه

۱) نمره بازار در انتهای روز گذشته بر اساس کانال پایش بازار منفی ۶۱

۲) ارزش معاملات خرد کانال خلاصه بازار **همت

۳) خالص معاملات کدهای بزرگ حقیقی: منفی

۴) میانگین بازده معادل بانکی اخزا بر اساس کانال امیر ندیری: ۲۸٫۵۵%

۵) وضعیت شاخص های اصلی بازار:
هم وزن: متعادل مثبت
کل: متعادل مثبت

۶) ۹۰همت، عرضه اوراق مازاد بر قانون بودجه منتشر شد البته نرخ آن برای بازار جذاب نیست و طبعا بانک ها به صورت دستوری خریدار خواهند بود ضمن اینکه برخی حقوقی ها منابع نقد در بانک دارند که احتمالا توسط دولت رصد شده است! (پول خود را خرج کنید، قبل ازانکه دولت آن را خرج کند-هلالات)

۷) با وخیم‌تر شدن وضعیت حقوق بشر و قحطی در نوار غزه، اختلاف‌های سیاسی میان دولت بایدن و دولت نتانیاهو افزایش پیدا کرده است.

۸) پرسپولیس به سازمان تامین اجتماعی واگذار شد.

۹) قرادادهای طرح فشارافزایی میدان پارس‌جنوبی با ۴ شرکت پتروپارس، اویک، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا و مپنا به امضا رسید. بار مالی طرح فشارافزایی میدان مشترک گازی پارس جنوبی با پیمانکاران ۲۰ میلیارد دلار است.

۱۰) ونوین در خصوص وصول احتمالی مطالبات از یک شخص اطلاع رسانی کرد و نوشت “توافق با احدی از ذینفع واحد بدهکار غیرجاری بانک که از سال های گذشته (سال ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵) اقدام به دریافت تسهیلات ارزی و ریالی از بانک نموده بود در مراحل نهایی قرار گرفته است که در روز های آینده قطعیت یافته و به مرحله وصول خواهد رسید .”

۱۱) نظرسنحی خبرگزاری ای بی سی نیوز و موسسه ایپسوس نشان می دهد بخشی بزرگ از آمریکایی ها هنوز درباره اینکه کدامیک از این دو، فرد بهتری برای مسئولیت ریاست جمهوری است مردد هستند. ۳۶ درصد آمریکایی ها ترامپ را فرد مناسب تر می دانند و ۳۳ درصد معتقدند بایدن فرد بهتری است. (بورس۲۴)

۱۲) قیمت بیلت صادراتی ایران در این هفته حدود ۴۷۰ تا ۴۸۰ دلار فوب بود که نسبت به هفته قبل بین ۱۰ تا ۲۰ دلار کاهش داشت. قیمت معامله اسلب صادراتی ایران در این هفته حدود ۴۷۰ تا ۴۷۵ دلار فوب است که ۲۵ دلار کاهش یافته است.

۱۳) صنعت معدن نوشت “روز جاری ۱٫۳۶ میلیون تن سیمان در بورس کالا عرضه شده است که با تقاضای عجیب و جالب ۱٫۷ میلیونی مواجه شده است. که یکی از بالاترین تقاضاهای مدت اخیر است.”

۱۴) صنعت معدن در خصوص روی نوشت ” در آغاز سال میلادی، بسیاری از فعالین بازار این طور تصور می کردند که موجودی انبارها مصرف خواهد شد و تقاضا تا حدودی تقویت می شود اما در حال حاضر، به نظر می رسد تولیدکنندگان همچنان از موجودی قبلی تا سه ماهه دوم استفاده خواهند کرد. از طرف دیگر، کارخانه‌های ذوب روی چینی از اواخر سال گذشته از عرضه محدود کنسانتره‌های وارداتی و داخلی و کاهش نرخ تصفیه (TCs) رنج می‌برند. موجودی روی پس از تعطیلات در بازار داخلی چین انباشته شده و مصرف هنوز به طور کامل بهبود نیافته است، بنابراین انگیزه معامله گران برای خرید چندان قوی نیست .”

۱۵) تهدید قریب الوقوع تحریم اتحادیه اروپا برای آلومینیوم روسیه بازار این فلز را متلاطم کرد. پس از تعطیلات چین، تقاضای پایین دستی شروع نامطلوبی داشته است. اکنون که اولین هفته مارس است که در فصل اوج سنتی است، تولیدکنندگان ورق آلومینیوم گزارش داده اند که هیچ نشانه ای از بهبود تقاضا مشاهده نشده است. (صنعت معدن)

۱۶) شاخص قیمت مصرف کننده در دومین اقتصاد بزرگ جهان در ماه فوریه شیب مثبت به خود گرفت و پس از گذشت ۵ ماه از محدوده صفر فراتر رفت.تورم مثبت در چین برآوردها را در خصوص عملکرد اقتصادی این کشور در سال جاری دستخوش تغییر کرد و خوش بینی برخی از مقامات را مبنی بر خروج از محدوده انقباضی به دنبال داشت. (دنیای اقتصاد)

۱۷) ژانگ ژیوی، اقتصاددان ارشد چینی در خصوص آمارهای اقتصادی مثبت چین گفت “هرگونه صحبت در خصوص اینکه روند نزولی تورم در چین پایان یافته و اقتصاد چین از رکود خارج شده، زودهنگام است؛ زیرا شواهد گویای آن است که تقاضا داخلی در چین همچنان در موضع ضعف قرار دارد، چالش های املاک و مستغلات پابرجاست و مصرف کنندگان به احتکار پول روی آورده‌اند.”

۱۸) پروژه وایر یا نورد کلاف فولاد آلیاژی ایران با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی در مرحله سیویل قرار دارد.ظرفیت اسمی این واحد ۲۵۰ هزار تن در سال است و تا پایان سال ۱۴۰۳ به بهره برداری خواهد رسید. با بهره برداری از پروژه فولادسازی یزد یک شرکت فولاد آلیاژی ایران ظرفیت اسمی این مجموعه به ۱.۳ میلیون تن انواع گریدهای آلیاژی رسیده است. ابزار CME FedWatch نشان می دهد که بازارها با احتمال تقریباً ۸۰ درصد قیمت گذاری می کنند که فدرال رزرو در ماه ژوئن نرخ بهره را کاهش دهد، در حالی که احتمال کاهش %۰٫۲۵ نرخ در ماه می حدود ۲۵ درصد است.(معدن۲۴)

۱۹) ابزار CME FedWatch نشان می دهد که بازارها با احتمال تقریباً ۸۰ درصد قیمت گذاری می کنند که فدرال رزرو در ماه ژوئن نرخ بهره را کاهش دهد، در حالی که احتمال کاهش %۰٫۲۵ نرخ در ماه می حدود ۲۵ درصد است.

۲۰) فدرال رزرو پیش از نشست سیاست پولی ۱۹ تا ۲۰ مارس در دوره خاموشی خواهد بود.

۲۱) غمایه، وبشهر، نیرو، خزامیا، شتران در خصوص افزایش سرمایه گزارش دادند.

۲۲) خریخت، خزر، تمحرکه، تپمپی و شکربن شفاف سازی در خصوص عملیات شرکت دادند.

ولید هلالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *