#بازار ۱۴۰۳/۰۱/۰۷

پیشبینی افزایش عرضه ها در بازار دیروز کار سختی نبود . بازار پس از ۳ روز مثبت باید اندکی دست به دست می شد و این اتفاق افتاد . بازار دیروز با تقاضای خوب در گروه خودرو و به خصوص #خساپا کار خود را آغاز کرد و با به صف نشستن خساپا، خیلی زود شرایط برای اقبال بازار به مابقی سهم این گروه و کلیت بازار افزایش یافت . اما با عرضه صف خساپا شرایط کمی تغییر کرد و عرضه ها افزایش یافت .

شاخص کل نیز به خوبی مقاومت کرد و به لطف حجم خوب معاملات در بازه مثبت نیمه اول بازار و با وجود افزایش عرضه ها در نیمه دوم بازار توانست با رشد بیش از ۱۷ هزار واحدی در محدوده ۲٫۲۵۳ هزار واحد به کار خود خاتمه دهد و بالای ۲٫۲۱۰ هزار واحد تثبیت شود .

برای امروز اما شرایط کمی متفاوت است . چند متغیر مهم تاثیر گذار بر بازار امروز وجود دارد که به تشریح هر یک خواهیم پرداخت .

اولین عامل تاثیر گذار بر بازار امروز و شاید چند روز آینده تحولات سیاسی است . پس از ماه ها جنگ و درگیری، سرانجام دیروز قطعنامه آتش‌بس فوری پایدار در غزه، در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسید. در سایه آرامش سیاسی و کاهش تنش ها در منطقه می توان به آینده بازار ها امیدوار تر بود .

بر کسی پوشیده نیست که رشد اخیر بازار صرفا به واسطه افزایش نرخ ارز بوده است و تداوم آن نیز تا حد زیادی به نرخ ارز وابسطه است .در نقطه مقابل این خبر، نرخ ارز در بازار آزاد است که با خبر آتش بس احتمالا وارد فاز اصلاحی می شود و تاثیر آن بر بازار سرمایه را شاهد خواهیم بود . البته بعید است شاهد اصلاح تند و تیز نرخ ارز در بازار باشیم اما معمولا فعالان بازار سرمایه بدترین و بدبینانه ترین سناریو را برای بازار متصور می شوند . نکته دیگر در مورد نرخ ارز نیما و اختلاف آن با بازار آزاد است . ظاهرا از طرف های مختلف دولت و بانک مرکزی تحت فشار هستند تا اختلاف ارز نیمایی و بازار آزاد کاهش یابد . رشد قیمت دلار نیمایی با شیب ملایم، بهترین کمک به بازار در شرایط فعلی خواهد بود .

و اما بازار امروز …

با توجه به تقابل چند خبر، پیشبینی دقیق روند پیش روی بازار امروز کمی سخت است . اما به نظر می رسد بازار بازار پس از افزایش عرضه ها در نیمه نخست بازار، به ثبات برسد و احتمالا شاهد یک منفی به مثبت ملایم طی معاملات امروز و فردا باشیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *