۱) نمره بازار در انتهای روز گذشته بر اساس کانال پایش بازار منفی ۷۶
۲) ارزش معاملات خرد کانال خلاصه بازار ۶٫۷همت
۳) خالص معاملات کدهای بزرگ حقیقی: منفی (۱٫۳همت)
۴) میانگین بازده معادل بانکی اخزا بر اساس کانال امیر ندیری: ۲۸٫۴%
۵) وضعیت شاخص های اصلی بازار:
هم وزن: متعادل
کل: متعادل
۶) تظاهرات ضد دولت نتانیاهو در کاپلان تلاویو بسیار خشن برگزار شد. معترضان خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام هستند.
۷) بنابه تایید خبرگزاری رسمی ایران، سفارت ایران در دمشق امروز پس از چهار روز تعطیلی در پی حملات اسراییل، بازگشایی شد. یک تحلیلگر مستقل سیاسی بر اساس بازگشایی سفارت ایران که می تواند در معرض حمله مستقیم اسرائیل باشد، احتمال پاسخ جدی ایران را ناچیز شمرد.
۸) مک‌دونالد در واکنش به تحریم‌ها امتیاز شعبه‌هایش در “اسرائیل” را پس می‌گیرد.
۹) دنیای خودرو نوشت “وزارت صمت به دنبال عرضه خودرو در بورس کالا به منظور کشف قیمت و سپس فروش مستقیم خودروها بر مبنای نرخ مکشوفه در بورس است. “

۱۰) تراز ارزی بانک ها در گزارش ۱۲ماهه بر اساس نرخ خرید حواله ETS مرکز مبادله ارز و طلای ایران در تاریخ ۲۸‌‏/۱۲‌‏/۱۴۰۲، تسعیر می‌شود. این نرخ در تاریخ مورد اشاره ۴۰٫۱۹۰ تومان بوده و به بیانی شاهد تسعیر ارز با اهمیتی برای بانک ها نسبت به سنوات گذشته بوده ایم.

۱۱) جلسه سران سه قوه عصر شنبه و به میزبانی رئیس جمهور برگزار شد. فعالین بازار به سبب اخبار مرتبط با تجدید خودروسازان پیگیری مصوبات این جلسه هستند.
۱۲) نامه تند پورابراهیمی بر علیه سیاست های غلط بانک مرکزی در کانون توجه قرار گرفته است. در بخشی از نامه آمده است که “با تغییراتی که از سال ۱۴۰۲ در دستور کار قرار گرفت، اساساً سیاست‌های ارزی دولت سیزدهم کاملاً یک مسیر متفاوتی را پیمود. سیاست‌های ارزی مورد پیگیری بانک مرکزی بر مبنای سرکوب صادرات و تشویق واردات بوده است که این خود به تنهایی می‌تواند عاملی برای ایجاد تنش در حوزه ارزی کشور قلمداد شود.”
۱۳) نفت ما نوشت ” تنش‌های ژئوپلیتیکی در اروپا و خاورمیانه، نگرانی در مورد محدودیت عرضه و خوش‌بینی نسبت به رشد تقاضای جهانی برای سوخت به دنبال بهبود اقتصاد دنیا از قیمت نفت حمایت کرده است.”
۱۴) سرمایه‌گذاری صندوق توسعه در نفت تصویب و تایید شد. تاکید بر این است که پروژه‌ها باید در بالا دست نفت و گاز باشند.
۱۵) حسن کاظم زاده در فردانامه نوشت “رانتی که بانک مرکزی به واردکننده ها می دهد، در حال حاضر ۴ برابر درآمدهای نفتی دولت است یعنی ۲۴۰۰ همت در سال.”
۱۶) دولت در سال ۱۴۰۲، با کسری ۱۶٫۹ میلیارد دلاری تجارت غیر نفتی روبرو بوده است. مطالبات بانک مرکزی از بانک‌ها از دی ماه ۱۴۰۱ تا دی ماه ۱۴۰۲ با رشد ۱۲۱٫۷ درصدی روبرو بوده است. افزایش امکان دسترسی به منابع ارزی و تزریق این ذخایر که متاثر از رشد درآمدهای نفتی بوده، باعث شده است که ترمز پایه پولی فعال شود.
۱۷) مجموع صادرات فولاد کشور (فولاد میانی و محصولات فولادی) در سال ۱۴۰۲، ۱۱ میلیون و ۴۱۵ هزار تن بوده که نسبت به سال ۱۴۰۱، افزایش ۷ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین در سال ۱۴۰۲، صادرات گندله با رشد ۸۴ درصدی به حدود ۱۰.۵ میلیون تن و صادرات کنسانتره با رشد ۶۲۱ درصدی به حدود ۶.۷ میلیون تن رسید.
۱۸) نرخ بهره بازار بین بانکی که در هفته آخر سال ۱۴۰۲ به سطح ۲۳٫۶۶ درصدی و سقف ۵ ماهه خود رسیده بود، پس از افت ۰٫۰۴ واحد درصدی و رسیدن به ۲۳٫۶۲ درصد در نخستین هفته سال، در هفته دوم فروردین ۰٫۰۴ واحد درصد دیگر از ارتفاع آن کاسته شد و میانگین موزون نرخ بهره بین بانکی به ۲۳٫۵۸ درصد رسید.
۱۹) ماتریس وضعیت قیمت و موقعیت معاملات کامادیتی مختلف نشان می دهد که طلا،نقره،کاکائو،مس و نفت در مقایسه با داده های ۲۴ ماه گذشته گران و بیش از حد خریداری شده اند. سویا،ذرت ،گندم و گاز طبیعی نیز در مقایسه با داده های ۲۴ ماه گذشته ارزان و در ناحیه بیش فروش هستند. (کامولیدی)
۲۰) فولاد مبارکه ۳۰ هزار تن شمش را با هدف ۴۸۰ دلاری فوب به مزایده گذاشته بود و از طرفی محموله ۱۵ هزار تنی جهان فولاد سیرجان با قیمت ۴۷۷ دلاری معامله شد. (معدن۲۴)
۲۱) قطعه‌سازان داخلی، شرکت‌های چینی –در قالب خودروسازان بخش خصوصی ایران- و خودروسازان چینی که در کشور حضور ندارند، سه مشتری اصلی سهام ایران خودرو و سایپا به شمار می‌روند. پیش‌بینی می‌شود با توجه به شعار سال۱۴۰۳ روند واگذاری‌ها تسریع شود. (دنیای اقتصاد)
۲۲) برای هفته پیش رو “در ایالات متحده، انتشار داده‌های تورمی CPI و صورتجلسه فدرال رزرو هر دو در روز چهارشنبه، مورد توجه قرار خواهد گرفت. اینها به سرمایه گذاران کمک می کند تا تصمیم بگیرند آیا فدرال رزرو در ماه ژوئن نرخ های بهره را کاهش می دهد یا خیر، که بازارها در حال حاضر احتمال ۷۰ درصد را به آن اختصاص می دهند.”
۲۳) پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تورم دوباره شتاب گرفته است، به طوری که شاخص CPI در ماه مارس به ۳٫۴ درصد از ۳٫۲ درصد قبلی افزایش یافته است. با این حال، پیش بینی می شود که شاخص خالص به ۳٫۷ درصد کاهش یابد. این تفاوت به احتمال زیاد منعکس کننده افزایش قیمت نفت در طول ماه است.
۲۴) در صورتجلسه ماه مارس اعضای کمیته FOMC پیش بینی های رشد و تورم خود را ارتقا دادند اما همچنان سه بار کاهش نرخ را برای سال جاری پیش بینی کردند.
۲۵) گشان، پدرخش، اعتلا، پتایر در خصوص افزایش سرمایه گزارش دادند.
۲۶) وغدیر گزارش ۱۲ماهه خود را منتشر کرد.
۲۷) کترام افزایش نرخ کاشی را اعلام کرد.
۲۸) ومهان ۳۱درصد سهام وسپهر را ۳٫۴همت فروخت.
۲۹) سهم اضافه برداشت بانک ها از پایه پولی به ۶۶ درصد رسیده که از رکورد قبلی یعنی ۶۵ درصد در سال ۹۳ فراتر رفته است. (فردانامه)
۳۰) انعقاد قرارداد اجاره به منظور بهره برداری، سرمایه گذاری، احداث و راهبری از پایانه مکانیزه غلات و پس کرانه های مربوط در بندر شهید بهشتی چابهار توسط حسینا شفاف سازی شد.

ولید هلالات

تراز ارزی بانک/تراز ارزی بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *