۱) نمره بازار در انتهای روز گذشته بر اساس کانال پایش بازار مثبت ۵
۲) ارزش معاملات خرد کانال خلاصه بازار ۳٫۷همت
۳) خالص معاملات کدهای بزرگ حقیقی: منفی
۴) میانگین بازده معادل بانکی اخزا بر اساس کانال امیر ندیری: ۲۷٫۹۳
۵) وضعیت شاخص های اصلی بازار:
هم وزن: متعادل منفی
کل: متعادل منفی
۶) امارات در ماه فوریه به ایالات متحده آمریکا اطلاع داد که دیگر به هواپیماهای جنگی و پهپادهای آمریکایی مستقر در پایگاه هوایی الظفره در ابوظبی بدون اطلاع قبلی مقامات اماراتی اجازه حمله در یمن و عراق را نمی‌دهد.
۷) مقامات اسرائیلی تأیید می‌کنند که ایالات متحده آمریکا به اسرائیل گفته است که هرگونه عملیات غیر هماهنگ شده در رفح منجر به تاخیر در ارسال سلاح و محدودیت‌های احتمالی در استفاده از سلاح‌های آمریکایی خواهد شد.

۸) حماس از طریق میانجی‌های مصر و قطر تضمین‌های آمریکایی دریافت کرد که «آرامش پایدار» مقرر در توافقنامه، آتش‌بس دائمی خواهد بود اما اسرائیل می گوید چنین موضوعی صحت ندارد. حماس در پاسخ گفته طرف حساب ما آمریکاست. اسرائیل یک هفته به حماس فرصت داد تا با معامله مبادله موافقت کند، در غیر این صورت عملیات رفح را آغاز خواهد کرد.

۹) اسرائیل به دولت بایدن و سازمان های امدادی از برنامه خود برای آغاز انتقال ساکنان از رفح اطلاع داده است.
۱۰) لارنس نورمن خبرنگار وال استریت ژورنال در خصوص سفر گروسی به ایران نوشته است “یکی از راه‌های بسیار خوب برای کاهش تنش‌ها بدون کاهش هیچ یک از پیشرفت‌های غنی‌سازی، انتشار فیلم ها و اجازه دادن به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بازسازی کار انجام شده است.”
۱۱) آمریکا از قطر خواست در صورت رد توافق با اسرائیل، حماس را از دوحه اخراج کند.
۱۲) انجمن های بزرگ تولیدی کشور در نامه ای به رهبر معظم انقلاب از سیاست های بانک مرکزی در حوزه سرکوب نرخ ارز صادرات و انتشار گواهی سپرده ۳۰ درصدی انتقاد کردند و خواستار واقعی‌سازی نرخ ارز در سامانه نیما مبتنی بر نرخ شناور مدیریت شده نص صریح قانون شدند.
۱۳) رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس می گوید “نرخ سود بانکی ۳۰ درصد، مانع جهش تولید شده است. اتفاقاتی که در سیاست پولی، مخصوصاً برای کنترل جریان ارز در بازار امسال ایجاد شد، کاملاً سیاست غلطی است.”
۱۴) معاون اول رئیس جمهور مصوبه اعلام فهرست ۲۸ کالای اساسی کشاورزی و دارو مشمول دریافت ارز ترجیحی را ابلاغ کرد. تعدادی از اقلامی که ارز ۲۸۵۰۰تومان دریافت می کردند حذف شدند به طور مثال در این لیست دانه روغنی مشمول دریافت ارز است اما روغن خام خوراکی از لیست حذف شده است.
۱۵) مازاد تجاری در اولین ماه سال ۱۴۰۳ به ۴۷۰ میلیون دلار رسیده است. حجم صادرات و واردات نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲ به ترتیب ۷% افت و ۳۱% رشد داشته است. با این حال، ارزش تجمیعی صادرات و واردات نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۱۳% افت داشته است.
۱۶) یک مقام مسئول در هلدینگ فارس گفت “در حال مطالعه‌ اساسی برای سرمایه‌گذاری در میادین گازی و میعانات در مناطق نفت‌خیزخوزستان و غرب کشور در راستای تامین خوراک پتروشیمی ایلام هستیم تا بتوانیم این مشکل را هم حل بکنیم. در مجموع، به عبارتی در هلدینگ خلیج فارس اطمینان از تامین پایدار خوراک دریک افق ۲۰ ساله داشته‌باشیم.” (نفت ما)
۱۷) گزارش وزارت کار آمریکا درباره وضعیت بازار کار این کشور در ماه پیش سبب خشنودی سرمایه گذاران و مقامات بانک مرکزی شد زیرا مشخص شد بازار کار در حال سرد شدن است و این یعنی بانک مرکزی توانسته عنان اقتصاد و تورم را در دست نگه دارد. (بورس۲۴)
۱۸) آمارهای روز جمعه نشان داد رشد مشاغل ایالات متحده در آوریل بیش از حد انتظار کاهش یافت و افزایش دستمزد سالانه کاهش داشته است و معامله گران را بر آن داشت تا شرط بندی کنند که بانک مرکزی ایالات متحده اولین کاهش نرخ بهره خود را در سال جاری در ماه سپتامبر انجام خواهد داد.
۱۹) قیمت گاز طبیعی آمریکا به دلیل افزایش صادرات و کاهش تولید، به بالاترین سطح سه ماه اخیر نزدیک شد. (۷سنت هر مترمکعب)
۲۰) موسسه گلدمن ساکس نوشت “پیش بینی پایه آن این است که قیمت طلا تا پایان سال ۲۰۲۴ به ۲۷۰۰ دلار در هر اونس است.” ( بانک های مرکزی جهانی در سه ماهه اول سال جاری ۲۸۹٫۷۲ تن طلا خریداری کردند.)
۲۱) گروه بین المللی مطالعات مس (ICSG) اعلام کرد بازار جهانی مس امسال با مازاد ۱۶۲ هزار تن و سال آینده با مازاد ۹۴ هزار تنی عرضه مواجه خواهد بود. مصرف مس در جهان به غیر از چین در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ به ترتیب ۲٫۴ درصد و ۳٫۸ درصد افزایش یابد که عمدتاً به دلیل توسعه ظرفیت‌های هادی های جدید در هند و تعدادی از کشورهای دیگر است.
۲۲) گازپروم روسیه اولین زیان خالص خود را از سال ۱۹۹۹ گزارش داد. (کامولیدی)
۲۳) سود فولادسازان چینی در سه ماهه اول امسال ۴۸ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. (کامولیدی)
۲۴) مجید حصاری در خصوص چارت دلار نوشت ” اگر قائل به حفظ این نظم باشیم به نظر میرسد قیمت بعد از ریزش شارپ از محدوده ۷۲۰۰۰ تومان تا ۶۰۰۰۰ تومان موج اول ریزش را ثبت کرده است و باید منتظر یک موج صعودی و یک موج نزولی دیگر بود.”
۲۵) نفت به دلیل افزایش غافلگیرکننده در موجودی انبارهای آمریکا و امیدواری به آتش بس در خاورمیانه به پایین ترین حد ۷ هفته ای سقوط کرد. (کامولیدی)
۲۶) دو تولیدکننده پیشرو پتروشیمی – اکسون موبیل و سابیک – تصمیم گرفته اند برخی از کارخانه های خود را در سال ۲۰۲۴ تعطیل کنند. بر این اساس در مجموع حدود ۱ میلیون تن در سال ظرفیت اتیلن به طور کامل غیرفعال می شود. (پتروتحلیل)
۲۷) سخنگوی انجمن صنعت تایر با بیان اینکه در سال جدید پیش‌بینی می‌شود تقاضا برای لاستیک رشد کند و به حدود ۲۶میلیون حلقه برسد، می‌گوید “طبق وعده‌های خودروسازان قرار است امسال خودروهای جدید وارد بازار شوند و از آنجا که هر خودروی جدیدی به ۵حلقه تایر نیاز دارد، اگر در مجموع در سال‌جاری یک‌میلیون خودرو تولید شود، ما باید ۵میلیون حلقه لاستیک مازاد بر نیاز تولید کنیم؛ بر همین اساس ما برنامه‌ریزی‌ کرده‌ایم که تولید تایر به ۳۰میلیون حلقه برسد.”
۲۸) حسن کاظم زاده نوشت “همانگونه که پیش بینی می شد انتشار گواهی سپرده ۳۰ درصدی کل نظام مالی و پولی کشور را به هم ریخت و حتی دولت نتوانست اوراق خود را با نرخ ۲۸/۶ درصد بفروشد.”
۲۹) جدیدترین گزارش فائو از افزایش قیمت مواد غذایی نسبت به ماه قبل میلادی خبر می‌دهد. البته داده‌های موجود نشان از نزول قیمت‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته می‌دهد.
۳۰) خلاصه نکات بیانیه پاول این بود که افزایش نرخ ها بعید است، کاهش نرخ ها را در صورت از سرگیری کاهش تورم و همچنین در صورت وجود ضعف در بازار کار محتمل است. فدرال رزرو همچنین توجه بیشتر به بازار کار نسبت به قبل دارد.
۳۱) فدرال رزرو قبل از اینکه مطمئن شود بازار کار ایالات متحده در حال سرد شدن است، احتمالا منتظر داده های بیشتری خواهد بود. (اولو سونولا از Fitch Ratings)
۳۲) بخش خدمات شاخص مدیران خرید ایالات متحده در ارزیابی نهایی ماه آوریل عدد واقعی ۵۱.۳🔺 عدد قبلی ۵۰.۹ ******** شاخص بخش خدمات ISM PMI ارزیابی ماه آوریل عدد واقعی ۴۹.۴🔻 عدد قبلی ۵۱.۴
۳۳) مدیرعامل شتران خبر داد که مالکیت شاراک برخلاف شایعات به این پالایشگاه منتقل شده است.
۳۴) رافزا، غمایه، شلعاب، پردیس … در خصوص افزایش سرمایه گزارش جدید دادند.
۳۵) گروه مالي ملت در گزارش ۱۲ماهه به سود ۱۴٫۱همتی رسید. ضمنا وبملت در خصوص مالکیت بر توسعه معین ملت شفاف سازی داد.
۳۶) ختراک افزایش نرخ ۲۵درصدی گرفت.
۳۷) شرکت های سیمانی زیر مجموعه شستا اجازه فروش با نرخ دلار کوتاژی را دریافت کرده اند. (مصرف درون مجموعه با نرخی بین آزاد و نیما)
۳۸) دیران افزایش نرخ گرفت. اپال قصد واگذاری یک ملک دارد. فاذر قرارداد جدید گرفت.
موفق باشید.

ولید هلالات

تضمین‌های آمریکایی/تضمین‌های آمریکایی/تضمین‌های آمریکایی/تضمین‌های آمریکایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *