سال مالی هلدینگ فارس منتهی به ۳۱ خرداد ماه است. این شرکت بر طبق گزارش ۶ ماهه منتهی به آذر ۲۷۸ هزار میلیارد ريال حساب دریافتنی غیر تجاری دارد که در مقایسه با ارزش بازار شرکت ۳۵۶ هزار میلیارد ريالی بسیار با اهمیت تلقی می شود.

۷۰درصد این مطالبات ارزی بوده و بخش مهم از آن شرکت های گروه است. پتروشیمی ایلام،اروند،پالایش گاز یادآوران،پترول، گچساران، شلرد، پالایش گاز بیدبلند،مدبران اقتصاد، پتروشیمی خوزستان و چندین شرکت دیگر عمده این بدهی ها را به شرکت دارند و برنامه ای هم در اجرا است که این بدهی ها به نوعی با شرکت های زیر مجموعه حل و فصل شود که احتمالا بخشی از سهام زیر مجموعه ها به هلدینگ فارس منتقل می گردد.

همچنین ۶۸ درصد پرتفوی شرکت غیر بورسی (بر حسب بهای تمام شده) و ۳۲ درصد آن بورسی است. در میان بورسی ها:

پترول، پتروشیمی پارس، مبین و بفجر، دیده می شوند که بهای تمام شده آنها ۳۷ هزار میلیارد ريال و ارزش بازار آنها نزدیک به ۲۵۰ هزار میلیارد ريال است به بیانی ۲۱۳ هزار میلیارد ريال افزایش ارزش پرتفوی بورسی دیده می شود.

در خارج بورسی ها ۲۰درصد کاویان، ۶۹ درصد بندرامام، ۱۰۰درصد بیدبلند، ۷۷درصد نوری(برزویه) ۷۰درصد بوعلی سینا، ۷۰درصد خوزستان، ۱۰۰درصد هنگام و ۲۸ درصد دماوند به همراه چندین شرکت دیگر دیده می شوند. بهای تمام شده این سرمایه گذاری ها ۸۰ هزار میلیارد ريال است.

طبق محاسبات افزایش ارزش بخش سودده پرتفوی غیر بورسی ۲۷۰ هزار میلیارد ريال است همچنین طرح ها حدود ۱۵۰ هزار میلیارد ريال اضافه ارزش ایجاد خواهد کرد.

از ناحیه شرکت های زیر مجموعه سال گذشته ۵۰ هزار میلیارد ريال DPS دریافت شده اما طبق محاسبات این رقم طی سال جاری بین ۹۰ هزار الی ۱۱۰ هزار میلیارد ريال می رسد. این تفاوت به دلیل سیاست تقسیم سود مبین، فجر، بوعلی سینا و بندر امام است که هرکدامشان به دلایلی ممکن است بخش اندکی از سود خود را تقسیم کنند.

بدون راه اندازی پروژه ها شاهد آن هستیم که این شرکت ۱۰۰ هزار میلیارد ريال سود دارد اما ارزش بازار آن ۳۵۶ هزار میلیارد ريال است . اگر سود زیر مجموعه ها را محقق شده بدانیم، ۲۶۰ هزار میلیارد ريال حقوق صاحبان سهام خواهیم داشت.

اضافه ارزش پرتفوی بورسی ۲۱۳ هزار میلیارد ريال، اضافه ارزش بخش سودآور پرتفو غیر بورسی نیز ۲۷۰ هزار میلیارد ريال است. با در نظر گرفتن اضافه ارزش طرح ها می توان گفت P/NAV این شرکت حدود ۴۵ درصد است!

شرکتی با P.E 3.5 در ۴۵ درصد NAV معامله می شود! تنها تحریم ها باعث شده تا نگرانی از آینده صنعت پتروشیمی منجر به افت قیمت با اهمیت هلدینگ فارس شود اما در نگاه بلند مدت جا نگرانی نیست.

ولید هلالات

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *