تحلیل بازار

اگر من بازارگردان این بازار بودم، امروز خود را برای عرضه آماده میکردم تا صف خرید های هیجانی تشکیل نشود!

این ۱۰هزار میلیارد تومان صف فروشی که همکنون در ۴۳۰نماد تشکیل شده را نمی توان تحلیل کرد.

در حالی که مولفه های بنیادی در حال تقویت است اما میل به فروش پس از یک تقویت ۲-۳ روزه، مجدد افزایش یافته است.

شاید در یک نقطه ای می شد اینطور تحلیل کرد که بازارهای موازی رشد محدودی داشته و تبدیل سهام به کالا یا خروج نقدینگی از بورس به سمت سایر بازارها یک استراتژی است اما همکنون اگر نگاهی به متوسط ارزش یک متر آپارتمان، دلار آمریکا، سکه یا نظایر آن کنیم خواهیم دید که بازدهی بازارها در حال بالانس شدن است یعنی در نقطه ای هستیم که اساسا دیگر نیازی نیست ازین بازار حمایت شود (چون بازار به حمایت بنیادی رسیده) به ۲ دلیل:

اولا مولفه های بنیادی تقویت شده و همکنون سهم هایی با P.e forward 6 – 8 به وفور دیده می شود.

دوما بازدهی بازارهای موازی طی یک ماه اخیر شدیدا مثبت و بازدهی سهام شدیدا منفی بوده لذا خروج نقدینگی از بورس به مقصد سایر بازارها صورت نخواهد گرفت.

هرچند بازار امروز شدیدا منفی است اما نقدینگی حاصل از فروش سهام دیر یا زود مجددا در همین بازار باید خرید کند البته تصور می کنم که در انتخاب بعدی برای خرید یک تفاوت اساسی صورت گیرد.

در ماه های قبلی ملاک خرید دارایی های یک شرکت و ارزش جایگزینی بوده است. بحث تجدید ارزیابی و مسائلی ازین دست بسیار مهم بوده اما به نظرم ازین جا به بعد مجددا نگاه ها به EPS Forward است لذا باید شرکت هایی که سود تحلیلی مناسبی دارند را کشف کرده و آماده اصلاح پرتفو و یا خرید از محل نقدینگی خود شوید البته در این قدم نیازی به تعجیل و هیجان نیست.

ولید هلالات

 

بازارگردان/بازارگردان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *