چکیده ای از وضعیت شاراک

شاراک ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار تن نفتا را تبدیل به همین مقدار محصول قابل فروش تبدیل می کند. خوراک کاملا وابسته به قیمت نفت است و ترکیب محصولات بسیار مهم نقش اساسی دارد.

حدودا ۵۰ درصد محصولات با نوسانات خوراک همنوا هستند و ۵۰ درصد دیگر رفتاری مستقل تر دارند.۵۰ درصد دوم عبارتند از پلی اتیلن ها، پلی بوتادین، پلی پروپیلن و … که ارزش افزوده بالایی دارند.

در شاراک دو اتفاق مثبت رخ داده است. در حالی که نرخ نفت همچنان پایین است، نرخ نیمی از محصولات به سطوح بسیار بالایی رسیده است. مثلا هر تن نفتا حدود ۳۴۰ دلار است در حالی که پلی پروپیلن را ۱۰۰۰ دلار، پلی اتیلن ۹۰۰ دلار و پلی بوتادین را ۱۴۰۰ دلار میفروشد!!

اتفاق مثبت دوم کاهش سهم محصولات ازانتر از سبد محصولات است. هیدروکروبور A80 شرکت که حاشیه سود منفی دارد از ۱۹۵ هزار تن در سال قبل به حدود ۱۱۰ هزار تن در سال جاری میرسد و معادل آن به سهم سایر محصولات اضافه می شود.

گپ قیمتی دوام دارد؟

خوراک که فعلا در همین محدوده نوسان می کند اما دلیل رشد پلی اتیلن ها کرونا است. افزایش تقاضای بسته بندی محصولات و کاهش نرخ بازیافت ناشی از شرایط کرونایی نرخ پلی اتیلن ها را به سطوح بالایی رسانده است. نرخ پلی بوتادین به دلیل طوفان شرق آسیا بالاست و در پلی پروپیلن تقاضای داخلی بیشتر از عرضه است. انتظار داریم رقابت در بورس کالا فعلا تداوم داشته باشد.

پیش بینی ها نشان می دهد نرخ پلی اتیلن سنگین از ۹۵۰ دلار فعلی احتمالا بعد از کروناه به ۸۵۰ دلار برسد که همچنان سودآوری بالایی برای شرکت در پی خواهد داشت.

برآورد سود:

نوسانات سود شرکت کم نیست اما انتظار داریم سود امسال در محدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ تومان باشد ( احتمالا گزارش فصل تابستان متوسط باشد که هنوز منتشر نشده است) و سود سال ۱۴۰۰ با دلار ۲۴ هزار تومنی ۴۵۰-۵۵۰ تومان.

یعنی اگر نرخها مطابق انتظار ما باشد سود خالص به حدود ۱۵۰ تا ۱۹۰ میلیون دلار می رسد.

قیمت و ارزندگی:

قیمت سهم حدود ۱۸۳۰ تومان است. شاراک در بدترین سالها هم پی به ای کمتر از ۳ تا ۳٫۵ نداشته است. بنابراین اگر مفروضات را میپذیرید حد پایین قیمت حدود ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان است. حد بالا را ۳۰۰۰ تومان می توان در نظر گرفت.

این محدوده به این شرط است که دلار سال بعد کمتر از ۲۳ هزار تومان نباشد و حتما نیاز است که گپ قیمتی خوراک و محصول رصد شود.

مهدی رضایتی

#شاراک  #سود #قیمت #ارزندگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *