یکی از فلزی-معدنی ها گزارش ۹ماهه داده است. این شرکت در نیمه نخست سال ۴٫۳همت سود ساخته که متوسط دلار ۱۷٫۵۰۰تومان بوده است.

در پاییز (فقط در یک فصل) ۵٫۱همت سود ساخته یعنی بیشتر از کل نیمه نخست و متوسط دلار حدود ۲۵٫۵۰۰تومان بوده است.

همکنون برای اینکه شرایطی شبیه پاییز مجددا برای این شرکت تکرار شود یا باید قیمت های جهانی اینجا باشند و دلار ۱۸هزار تومان و یا اینکه دلار ۲۴هزار تومان باشد و قیمت های جهانی ۳۰درصد افت کند.

به عبارت ساده تر برای اینکه پاییز تکرار شود، نرخ فروش باید ۲۵-۳۰ درصد افت کند حالا یا دلار به سمت ۱۸هزار تومان برود و یا قیمت جهانی همین میزان افت کند.

اگر این بشود، شرکت مورد اشاره ۱۸ تا ۲۰همت سود قابل تکرار دارد اگر هم قیمت ها همینجا بماند که بیش ازین سود می سازد.

حالا سراغ شرکت دیگری از صنف پتروشیمی اگر برویم باز به همین موضوع می رسیم. در پاییز به اندازه نیمه نخست درآمد داشته و همکنون نرخ فروش ۳۵درصد بالاتر از پاییز است!

درآمد پاییز شرکت ها به نحوی است که اگر تکرار شود عموم شرکت های کامودیتی محور یا وابسته به آن P.e حدود ۳٫۵-۵٫۵ دارند.

حالا بحث این است که آیا این عدد تکرار می شود یا نه؟

همکنون قیمت جهانی ۳۰-۳۵درصد بالاتر از پاییز است و قیمت دلار به متوسط پاییز در حواله نزدیک است. اگر برآیند حرکت جهانی+دلار در داخل افت ۳۰درصد باشد، آنگاه درآمدها تازه شبیه پاییز خواهد بود! شرکت هایی که مثال زده شد به قیمت جهانی مواد اولیه خریداری می کنند، مالیات می دهند و ریسک قیمت گذاری دستوری ندارند.

حالا نمونه های تجدید ارزیابی هم هستند. نمادهایی که حسابرس تایید کرده تجدید را و قیمت تئوریک آن ها حدود ۱۲۰تومان است اما در صف فروش به سر می برند.

یک سری سهم ها نیز پروژه ای هستند! بازیگر دارند، خلاصه این ها سهم را بالا و پایین می برند. این ها هم صف فروش هستند.

یک بازاری که بنیادی، تجدید دار و پروژه ای صف فروش است! بازاری نیست که بگوییم از روی تحلیل دست به اقدامی می زند. این بازار به دو موضوع نیاز دارد:

اول اینکه نقد شونده باشد یعنی هرکسی در هر نقطه ای خواست بفروشد و ترس از عدم امکان فروش در فرد ایجاد نشود.

دوم اینکه اعتمادش از دست رفته و باید برگردد اما نه توسط دولت! یعنی دولت رسما جیب مارا زده البته بازار سرمایه تنها قشری است که هنوز به صحبت های حسن روحانی واکنش نشان می دهد مثلا تنها قشری که دلار ۱۵هزار تومانی را اکسل زده، همین بورسی ها هستند وگرنه املاکی و ماشین فروش فقط در تلگرام برای آن جوک ساخته اند.

بازار نیاز به زمان دارد و در طول این زمان باید ببیند که کدام سناریوها محقق می شود.

در لایو اخیر عرض کردم وقتی برای حقوقی ها اکسل می زدیم و می گفتیم p.e سهم ها ۲٫۵-۳ است می گفتند تحریم ها آنچنان فلج کننده است که از دی ماه فروش شرکت ها صفر می شود! بعدا گزارش های بهمن رسید، دیدند مقدار فروش اصلا تغییر نکرده است … این بازار فعلی هم دلار را ۱۵هزار تومان و قیمت های جهانی را نزولی شاید ببیند اما ۱-۲ ماه دیگر که به پایان سال رسیدیم، واقعیت ها روی تابلو نقش می بندد.

فکر میکنم همه مشکل مشابه داریم! اعصاب دیدن این بازار را نداریم … اندکی پرتفو را اصلاح کنید، سهم هایی که به آینده آن اطمینان بالاتر دارید نگه دارید و بخرید. وقت بیشتری برای تحلیل بگذارید به جای اظهار نظر! یعنی اکثر در گروه های تلگرامی ساعت ها چت می کنند، این نشان می دهد این ها وقتی برای تحلیل کردن نگذاشته اند! شما بر اساس گزارش ماهانه ها و گزارش های ۹ ماهه طی ۲ هفته آینده تحلیل کنید. پرتفوی خود را اندکی اصلاح کنید…

دلار اگر ۱۵هزار تومان باشد و کالای ارزانی نباشد، یعنی دستوری ۱۵هزار تومان نشده باشد! قیمت مسکن و خودرو بیش ازان افت می کند! مهم برابری سهام در مقابل سایر بازارها است بنابراین بحث نرخ دلار اصلا یک نگرانی نیست هرچند صحبت های حسن آقا برای قشر خاصی از جامعه بود که البته آن ها با جملاتش جک ساختند و جامعه بورسی آن را جدی گرفت.

ولید هلالات

گزارش ۹ماهه /

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *