اوراق بازی دولت

بورس ۲۴ گفت وگویی با ندا بشیری مدیر ابزارهای نوین مالی فرابورس داشت که طی آن جزئیات عرضه اوراق از سوی دولت بررسی شد.

عرضه اوراق دولت تا کنون به چه شکل بوده است؟

وزارت دارایی به نیابت از دولت جمهوری اسلامی ایران مدارک را به سازمان بورس و اوراق بهادار تسلیم کرده و پس از دریافت مجوز، اوراق قابل انتشار و عرضه خواهد بود. عرضه های دولت، عرضه تدریجی است که تا حدی شبیه به Tap Issuance است. اطلاعیه پذیره‌نویسی منتشر می‌شود و اوراق در کانتر فروش قرار می‌گیرد و چنانچه خریداری وجود داشته باشد، اوراق معامله خواهد شد، در غیر این صورت اطلاعیه های عرضه همچنان ادامه دارد.
مطلب دوم هم این که باتوجه به این که آمار معاملات سهام پایین است، آمار اوراق بیشتر نمایان می‌شود. در خرداد ماه یا تیرماه سال‌جاری نیز که شاخص به شدت در حال افزایش بود، انتشار این اوراق اراد شروع شده بود و به دلیل این که مسیر جریانات نقدی مربوط به اوراق از سهام جداست، تاثیری در بازار نداشته است.

این عرضه چه میزان بوده و چه میزان باقی مانده است؟

دولت طی یک سال از ابتدای امسال تا الان ۱۶۳ هزار میلیارد تومان اوراق وارد بازار کرده است که بخش اعظم این اوراق(حدود ۱۴۳ همت)، اوراق مرابحه عام و بخش باقی‌مانده هم اسناد خزانه بوده است که اسناد خزانه معاملات ثانویه آن در فرابورس انجام می‌شود و اصطلاحا اوراق تخصیصی است.

برخی ادعا می‌کنند از آنجا که دولت اوراق فروخته است ، بازار سهام در شرایط کاهشی قرار دارد. آیا این مطلب درست است؟

این رابطه علت معلولی به نظرم درست نیست، چرا؟ کافیست به مشتریان اوراق توجه کنیم. چه کسی اوراق را می‌خرد؟ بانک‌ها و صندوق‌های با درآمد ثابت هستند که عمده اوراق را می‌خرند.
بخش زیادی از اوراق توسط بانک‌ها خریداری شده و منابعی بوده که به هرحال وارد بازار سهام نمی شده است، دوماً بخش دیگر اوراق هم توسط صندوق های سرمایه گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت خریداری شده و عموماً، مخاطب این صندوق‌ها سرمایه گذار ریسک‌گریز است و انتظار هم نمی رود که منابع آن به بازار سهام سرازیرشود و از ابتدا هم اکثر منابع جمع آوری شده صندوق‌های بادرآمد ثابت مطابق امیدنامه آن باید به همین نوع سرمایه گذاری اختصاص می‌یافته است.

مسئله بعدی این که سپرده بانکی را با نرخی که صندوق‌های با درآمد ثابت می‌دهند، مقایسه کنید، نرخ سود صندوق‌های فیکس اینکام، جذاب‌تر است. پس افراد زیادی از سمت بازار پول به سمت صندوق های فیکس اینکام جذب می‌شوند.

چه چیزی باعث شد که در بازار سهام شاخص و قیمت‌های سهام تا حد زیادی رشد کند؟

یکی از دلایل مربوط به حجم نقدینگی بود. در ۳ماهه آخر پارسال نرخ بهره بین بانکی کاهش پیدا کرد و حجم نقدینگی هم به‌شدت بالا بود، بخش بزرگی از این نقدینگی به سمت بازار سهام روانه شد و بنابراین تزریق پول یکی از اصلی ترین دلایل رشد شاخص بود.

در همین حین، آن سمت بازار، اوراق معاملات خود را با همین حجم یا حتی بیشتر داشتیم، بنابراین شاید این ادعای درستی نیست که دلیل ریزش بازار، فروش اوراق دولت بوده است، ولی از آن سمت می‌توان گفت که منفی شدن بازار می‌تواند، باعث شود که اقبال به سمت اوراق بیشتر شود، البته تاکید می‌کنم که این اوراق، مورد معامله سرمایه‌گذاران حقیقی قرار نگرفته و عمده ورود منابع به این اوراق از طریق صندوق‌های بادرآمد ثابت و بانک‌ها است.

از طرفی سرمایه‌گذار نسبتاً ریسک‌پذیری که به دلیل افت بازار،واحدهای صندوق با درآمد ثابت می‌خرد و به عبارتی از این صندوق ها، به عنوان پارکینگ پول استفاده می‌کند، در اثر بهتر شدن بازار، حاضر است که بخشی از این واحدها را ابطال کند و برخی منابع را مجددا صرف خرید سهام نماید. پس منابع در بازار ماندگاری داشته است.

بنابراین اوراق در شرایط خراب بازار کمک هم کرده است ، یعنی با وجود این‌همه اتهامی که نسبت به این اوراق وارد شده است به نظر من کمکی هم در حد خودش کرده است و به طور کلی پولی که مربوط به اوراق است و صرف خرید اوراق می‌شود، ماهیت و مورد مصرف آن با پولی که داخل بازار و سمت سهام است،متفاوت است.

بتا سهم

 

اوراق بازی دولت/اوراق بازی دولت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *