۱) دلار حواله سنا ۲۰٫۳۰۴ – ۲۰٫۴۸۸ تومان. اسکناس تهران ۲۲٫۴۲۰ تومان.

۲) در بورس کالا روز سه شنبه، استایرن بوتادین رابر ۴۲۲-۴۳۶میلیون ريال، ABS شبصیر ۵۴۲میلیون ريال، PET شگویا ۲۱۷-۲۶۹ میلیون ريال، پلی پروپیلن جم ۳۴۸میلیون ريال، PVC شغدیر ۳۰۹میلیون ريال، اسلب فخوز ۱۶۹٫۵میلیون ريال، شمش فخوز ۱۱۷٫۳ میلیون ريال، کاتد مس ۲۲۴۱میلیون ريال، ورق گالوانیزه ۲۵۶-۲۶۶ میلیون ريال.

۳) در پایان بازار سه شنبه، ۴۷۴نماد منفی، ۱۳۴نماد مثبت بودند. ارزش صفوف فروش کمتر از ۶همت بود. ۴۰۷نماد صف فروش بودند.

۴) ارزش معاملات خرد ۴٫۲همت، ورود پول حقیقی ۱۴۶میلیارد تومان. خروج پول از صندوق های درآمد ثابت ۲۰۸میلیارد تومان.

۵) حقیقی ها خریدار فلزات اساسی، پالایشی ها بودند. حق تقدم دلر، فولاد، شبندر، شپنا، فملی، ذوب، فجر، شتران در کانون خرید حقیقی ها بود. حقوقی ها واعتبار، برکت، وپاسار، دماوند، واتی، کزغال خریدند.

۶) در خصوص بخشی از فرآیند افزایش سرمایه وتوکا، شسپا، ثپردیس، چدن، وخاور، فولاد مبارکه، بیمه ملت، پخش، ودی، قرن گزارش جدید به کدال رسید.

*صنایع و شرکت ها

۷) ایبنا می گوید “سامانه نیما طی روزهای ٢٠ و ٢١ اردیبهشت ماه شاهد عرضه حدود ٨٨٠ میلیون دلار به صورت حواله ارزی به منظور تامین ارز واردات کشور بوده است. از عرضه های مذکور حدود ٣٨٠ میلیون دلار معامله شده است.”

۸) معاون مالی و اقتصادی هلدینگ خلیج فارس در خصوص جزئیات دریافت مجوز تامین سرمایه خلیج فارس می گوید “تلاش می‌کنیم تا مهر ماه کارهای انجام پذیره نویسی به نتیجه برسد و بتوانیم این تامین سرمایه را در بازار پذیره نویسی کنیم.”

۹) وبملت در کدال اعلام برگزاری کنفرانس برای پاسخ به سوالات سهامداران را ارائه داد. (این رویه مناسبی است، سهامداران باید بتوانند رسمی سوال کنند و شرکت باید به صورت رسمی پاسخ دهد)

۱۰) معاونت حسابداری شرکت پالایش نفت اصفهان می گوید “قیمت گذاری نفت خام بر اساس قیمت های صادراتی است و در خصوص محصولات، مبنا نرخ های صادراتی و وارداتی فرآورده ها است و در صورت نبودن صادرات و واردات مقرر شد تا مبنای قیمت گذاری همان فوب خلیج فارس باشد. در خصوص محصولات بنزین، نفت گاز و نفت کوره همیشه صادرات داریم. در خصوص گزارش ۱۲ماهه، هنوز وزارت نفت نرخ قطعی برای سه ماهه چهارم سال ۹۹ را اعلام نکرده است. بنابراین پالایشی ها مجبورند مانند گذشته نرخ هایی را برآورد کرده و بر اساس آن محاسبات سه ماهه چهارم را انجام داده و گزارش ۱۲ ماهه سال ۹۹ را منتشر کنند.

۱۱) خدیزل از انتشار اوراق بدهی با نرخ ۱۸ درصد جهت تامین نقدینگی خرید قطعات تولید خودرو خبر داد.

۱۲) به مدت سه ماه، صادرات شمش فولادی توسط شرکت‌هایی که فهرست آن‌ها به گمرک اعلام می‌شود آزاد خواهد بود و صادرات نیازمند تیک صادراتی وزارت صمت و تأیید دفتر صنایع معدنی نیست. (منوط به عرضه ۷۵درصد محصول در بورس کالا و ورود ارز حاصل از صادرات به کشور)

۱۳) یک منبع خبری مدعی شده که ” اپال و واحیا نرخ فروش کنسانتره سنگ اهن را از ۱۶ درصد شمش فخوز به ۱۷.۵ درصد افزایش داده اند. البته واحیا یک پاداش کیفیت هم میگیرد.”

۱۴) خاور از محل فروش دو زیرمجموعه ۲۰۷۸میلیارد تومان سود شناسایی کرده است.

۱۵) شورای رقابت می گوید “فقط برای خودروهای سواری دستورالعمل قیمت تعیین می‌کنیم”

۱۶) چند مقام پالایشگاهی هند ۲۱ اردیبهشت‌ اعلام کردند که پالایشگاه‌های عمده نفت هند در حال کاهش فرآوری و واردات نفت خام هستند، زیرا افزایش همه‌گیری ویروس کرونا سبب کاهش مصرف سوخت و تلنبار شدن فرآورده‌های نفتی در مخازن ذخیره سازی شده است.

۱۷) صنعت معدن در خصوص شغدیر می گوید ” مقدار ۳٫۲۶۰ تن در میانگین قیمتی ۳۲٫۴۳۳ تومان به ازای هر کیلو در اردیبهشت و ۳٫۶۰۰ تن با میانگین قیمتی ۳۳٫۹۱۰ تومان در فروردین توسط این شرکت به فروش رسیده است.

۱۸) در مجمع شاملا مطرح شد. “طرح توسعه نمک تبلور مجدد به ظرفیت ۴۰ هزار تن که در خرداد ماه افتتاح خواهد شد. پروژه مهم و با ارزش شرکت تولید سولفات پتاسیم که ظرفیت ۴۰ هزار تنی دارد. این طرح پیشرفت فیزیکی ۷۱ درصدی دارد. فاز اول این طرح در شهریور ماه افتتاح خواهد شد.پیش بینی می شود در سال جاری ۱۴ هزار تن از این محصول تولید شود که فروش ۱۷۰ میلیاردی برای شرکت به ارمغان بیاورد.”

۱۹) بنا بر داده‌های ICIS قیمت پلی پروپیلن رافیا CPT ترکیه از مبدا ایران در هفته گذشته به روند اصلاح از سقف رویایی اسفند ماه ادامه داده است و با ۲۰ دلار کاهش به ۱،۷۱۵ دلار رسید. پروپیلن سی اف آر چین در هفته اخیر ۲۵ دلار کاهش یافت و با قیمت ۱۰۶۰ دلار معامله شده است.

۲۰) در مارس ۲۰۲۱، بیش از ۱۶۹ میلیون تن فولاد خام در جهان تولید شده که نسبت به رقم مارس ۲۰۲۰ با رشد ۱۵٫۲ درصدی همراه بوده است.

۲۱) میلگرد صادراتی ترکیه با افزایش قابل توجه ۱۵ دلاری معادل ۷۳۰ دلار قیمت خورده است. قراضه ۵۰۰دلاری شد.

۲۲) پلنر می گوید “۳۰ هزار شمش شرکت چادرملو برای تحویل اوایل جولای با قیمت ۶۶۷٫۷۰ دلار در تن بصورت فوب معامله شد.”

۲۳) تجارت نفت می گوید “محموله ی ایرانی ۳۳٫۰۰۰ تنی اوره به قیمت ۳۴۵ دلار CFR بندراسکدرون ( تحویل ۱۷-۱۸ ماه می ) و همچنین یک محموله ایرانی دیگر به تناژ ۶۶٫۰۰۰ تن CFR ازمیر به قیمت ۳۴۰-۳۴۵ $ معامله شده بود. ترکیه در سه ماهه اول ۲۰۲۱ بیش از ۷۶۲٫۰۰۰ تن اوره وارد کرده است. در مناقصه های هند در این هفته کمترین قیمت را Ameropa به نرخ ۳۵۶٫۹۹ دلار CFR بنادر شرقی هند پیشنهاد داده بود. روسیه به عنوان یکی از بزرگترین صادرکنندگان اوره دنیا یک محموله به قیمت ۳۷۰ CFR برزیل به فروش رساند.”

۲۴) امیر صباغ می گوید “وضعیت ترازنامه بانک مرکزی اروپا همچنان صعودی است که سیگنال تداوم سیاست انبساطی و چاپ پول ارزان را به سرمایه گذاران و شرکتها میدهد.”

۲۵) در شیلی، اسید سولفوریک توسط پالایشگاهها تولید میشود که فعلا بدلیل کرونا نیمه فعال هستند و تولید تعداد زیادی از واحدهای مس این کشور که بروش الکترووینینگ میباشد و اسید سولفوریک بعنوان ماده اولیه آن است، روندی نزولی دارد. (تضعیف طرف عرضه)

*اقتصادی

۲۶) آی‌ام‌اف می گوید “سهم دلار ذخیره شده توسط بانک‌های مرکزی جهان از ذخایر آنها در ۳ ماهه پایانی ۲۰۲۰ به ۵۹ درصد افت کرده است که این پایین‌ترین سطح آن در ۲۵ سال گذشته است.”

۲۷) قیمت نفت در معاملات روز سه شنبه با کاهش نگرانی نسبت به توقف طولانی مدت فعالیت بزرگترین سیستم خط لوله سوخت آمریکا و کاهش تولید پالایشگاههای منطقه گلف کاست، کاهش یافت.

۲۸) تولید نفت ایران در ماه آوریل به حدود ۲.۵ میلیون بشکه در روز رسیده و ایران از کویت به عنوان چهارمین تولید کننده بزرگ نفت اوپک پیشی گرفته است.

۲۹) رستم قاسمی، کاندیدای ریاست جمهوری می گوید “ارزپاشی، قیمت‌گذاری دستوری و نرخ بالای بهره بانکی بزرگترین موانع رشد سرمایه‌گذاری در کشورند.”

۳۰) یوان در برابر دلار آمریکا تقریباً به بالاترین سطح سه ساله رسیده است. این افزایش اندکی بعد از سنجش داده های ضعیف مربوط به مشاغل ایالات متحده، ایجاد شد در حالی که چین در حال بهبودی از Covid است.

۳۱) جیمز بولارد رئیس فدرال رزرو سنت لوئیس در مصاحبه باCNBC می گوید بخشی از جهش تورمی گذرا خواهد. برای سال جاری تورم بین ۲.۵٪ تا ۳٪ و برای سال ۲۰۲۲ حدود ۲.۵٪ پیش بینی می شود. فکر نمی کنم که بخواهیم سیاست ها را در حالیکه هنوز در تونل پاندمی قرار داریم تغییر دهیم و هنوز به آن مرحله نرسیده ایم. پیش از صحبت در ارتباط با کاهش خرید اوراق یا سایر تغییرات تنظیمی باید به طور کامل از بحران پاندمی خارج شویم.

۳۲) رئیس فدرال رزرو فیلادلفیا هارکر می گوید “دلیلی وجود ندارد که فدرال رزرو در این مقطع محرکها را کنار بگذارد.”

۳۳) رئیس فدرال رزرو آتلانتا رافائل بوستیک می گوید “در مسیر بهبود قرار داریم اما راه طولانی وجود دارد.”

*سیاسی

۳۴) آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی با استناد به نمونه‌گیری‌های انجام شده توسط بازرسان خود در ایران اعلام کرده است که سطح غنی‌سازی اورانیوم در تأسیسات هسته‌ای نطنز به ۶۳ درصد افزایش یافته است.

۳۵) رهبر انقلاب: “فردی که معتقد است نمی‌توان از لحاظ دفاعی، سیاسی، اقتصادی و تولیدی کاری در داخل انجام داد، لایق حکمرانی بر مردم نیست.”

۳۶) متکی می گوید “رئیسی در انتخابات ثبت‌نام خواهد کرد.”

۳۷) قالیباف گفته “با توجه به کاندیداتوری آقای رئیسی، بنده بنای ثبت‌نام در انتخابات را ندارم.”

۳۸) دیدار انتخاباتی ظریف با سیدحسن خمینی و خاتمی برگزار شده و منابعی می گویند که ظریف گفته ” نمی‌خواهم با نام‌نویسی‌ام در انتخابات این‌گونه تلقی شود که مقابل رهبری قرار گرفته‌ام”

۳۹) یک مقام ارشد وزارت امور خارجه ایران در تشریح فضای کنونی مذاکرات جاری در وین گفته “بحث توافق موقت مدت‌هاست که از دستورکار خارج است. به مرحله مذاکره در خصوص متن رسیده‌ایم ولی در خصوص مفاهیم هنوز موضوعات حل‌ نشده‌ای باقی مانده است.”

۴۰) سخنگوی دولت می گوید “مذاکره بین ایران و عربستان در سطح نمایندگان ویژه دو دولت در حال انجام است و روند آن مثبت است.”

۴۱) سخنگوی دولت می گوید ” تاریخی را که قانون و متعاقب آن توافق میان ایران و آژانس تعیین کرده همان سوم خرداد است و هر گونه تصمیم و سیاستگذاری در زمینه روند مذاکرات وین بر عهده نهادهای بالادستی است.”

۴۲) نماینده سازمان ملل می‌گوید “فلسطین و اسرائیل در حال حرکت به سمت یک جنگ تمام عیار هستند.”

موفق باشید. ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰

ولید هلالات

#بورس   #بازار   #دلار   #سهام

بورس کالا / بورس کالا / بورس کالا / بورس کالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *