با نزدیک شدن به روزهای پایانی اردیبهشت ماه کم کم همه شرکت ها در تکاپو هستند تا از فرصت های پایانی باقی مانده برای انتشار گزاش های ۱۲ ماهه سال ۹۹ استفاده کنند. در این میان شرکت های پالایشی که باید نرخ های خود را از وزارت نفت دریافت کنند از حساسیت بیشتری برخوردارند. از طرفی تقریبا در اواسط سال ۹۹ مبنای قیمت گذاری مواد اولیه (نفت خام) و محصولات اصلی شرکت های پالایشی تغییر یافت.

بر اساس ابلاغیه وزیر نفت خطاب به معاونت برنامه ریزی این وزارتخانه که در روزهای پایانی مرداد ماه منتشر شد، دستورالعمل نحوه قیمت گذاری نفت خام و پنج فرآورده اصلی و سوخت های هایی در سال ۹۹ تغییر یافت و مبنای محاسبه قیمت نفت خام به جای میانگین محموله های صادراتی (دبی، عمان و برنت دریای شمال) میانگین ماهانه محموله های صادراتی ایران تعیین شد که عمدتا مبالغ کمتری است. همچنین نحوه قیمت گذاری پنج فرآورده اصلی و سوخت های هوایی نیز با توجه به شرایط موجود تغییر یافت.

روح الله طاهری معاونت حسابداری شرکت پالایش نفت اصفهان در گفت و گو با همفکران درباره تاثیر تغییر مبنای قیمت گذاری نفت خام و محصولات اصلی شرکت های پالایشی ابراز داشت: در حدود ۵ ماه ابتدایی سال ۹۹ که در ابتدا نرخ ها بر اساس فوب خلیج فارس اعلام شده بود و سپس به قیمت های صادراتی تغییر یافت، بر مبنای محاسباتی که صورت گرفت بر سودآوری شرکت تاثیر مثبت داشت. زیرا اثر آن بر روی نفت خام (ماده اولیه) کاهشی بود و بهای تمام شده را کاهش می داد.

او در همین خصوص توضیح داد:

در سال ۹۸ مبنای قیمت گذاری برای شرکت های پالایشی بر اساس قیمت های فوب خلیج فارس بود اما در سال ۹۹ مبنا به نرخ های صادراتی و وارداتی فرآورده ها تغییر یافت و در صورت نبودن صادرات و واردات مقرر شد تا مبنای قیمت گذاری همان فوب خلیج فارس باشد.
وی افزود: اصولا در عمده محصولات صادرات انجام می شود. به عنوان مثال در خصوص محصولات بنزین، نفت گاز و نفت کوره همیشه صادرات داریم و در برخی از محصولات مانند نفت سفید میزان صادرات کمتر است. اما عمدتا صادرات صورت می گیرد.

طاهری در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا تغییراتی که در نحوه قیمت گذاری های پالایشگاه ها در سال ۹۹ اعمال شده به سال ۱۴۰۰ نیز تعمیم خواهد یافت، تصریح کرد:

در خصوص این که آیا این قانون برای سال ۱۴۰۰ نیز قابلیت اجرایی دارد یا خیر اکنون نمی توان پاسخی داد. زیرا هنوز هیچگونه دستورالعملی برای سال جاری نیامده و مشخص نیست که برای امسال چه تصمیمی گرفته خواهد شد.
معاونت حسابداری شپنا در خصوص زمان انتشار گزارش های ۱۲ ماهه سال ۹۹ شرکت های پالایشی اذعان داشت: هنوز وزارت نفت نرخ قطعی برای سه ماهه چهارم سال ۹۹ را اعلام نکرده است. بنابراین پالایشی ها مجبورند مانند گذشته نرخ هایی را برآورد کرده و بر اساس آن محاسبات سه ماهه چهارم را انجام داده و گزارش ۱۲ ماهه سال ۹۹ را منتشر کنند. پس از آن که نرخ های قطعی اعلام شد گزارش های حسابرسی شده ۱۲ ماهه پالایشی ها منتشر خواهد شد. این روالی است که در سال های اخیر انجام می شده و امسال نیز انجام خواهد شد.

در پایان از او درباره احتمال تخفیف نرخ خوراک پالایشگاه ها پرسیدیم. او بیان داشت: ما نیز موضوع تخفیف نرخ خوراک پالایشگاه ها را در خبرها شنیدیم اما هنوز هیچگونه اقدام اجرایی در این خصوص انجام نشده است.

بتا سهم

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *