یک کارشناس بازار سرمایه گفت: در شرایط بلاتکلیفی برخی از سیاستگذاران کلان با به راه انداختن موج های مصنوعی در بازار سعی در دادن شوک و رونق مقطعی آن دارند.

مجید عبدالحمیدی، کارشناس بورس و بازار سرمایه درباره وضیعت ناپایداری کنونی بورس و زمان به ثبات رسیدن آن گفت: بلاتکلیفی بازار کلید‌واژه‌ای است که این روزها می‌توان در رسانه‌ها، فعالان بازار و نوسان قیمت‌ها به وضوح مشاهده کرد.

هنوز خروجی قطعی از کش و قوس شورای عالی بورس و دولت حاصل نشده و مشخص نیست که دورنمای بازار در دولت جدید نهایت چه خواهد شد.

وی ادامه داد:

بازار سهام در سودای قیمت‌گذاری با نرخ دلار به پیش خواهد تازید و هر بار که خبری باعث افزایش قیمت دلار می شود یک شوک مثبت به بازار وارد می شود. بازار ملک و املاک و خودرو نیز مانند تمام بازارها همیشه بر یک منوال نیست و فراز و فرودهای بسیار دارد.

صدالبته که این فراز و فرودها به خیلی از عوامل داخلی و خارجی نیز بستگی دارد. برنده کسی است که بداند در یک دریای متلاطم چگونه موج سواری کند، البته پس از اینکه تشخیص داد اصلا زمان به آب زدن هست یا خیر! تکلیف عوام روشن است.

عبدالحمیدی درباره سردرگمی سهام داران در این روزها گفت: هیچ چیز برای بازار بدتر از بلاتکلیفی و سردرگمی سرمایه گذارانش نیست. در این وضعیت برخی از سیاستگذاران کلان با به راه انداختن موج های مصنوعی در بازار سعی در دادن شوک و رونق مقطعی آن دارند. اما با وارد شدن حقوقی های بزرگ بازار می توان به ثبات در بازار خوش بین بود.

وی در خصوص اینکه بازار سرمایه چقدر تحت تاثیر اخباری مثل توافقات و مذاکرات برجام است و آیا به نتیجه رسیدن توافقات بین المللی می تواند نتایج مثبت بر بورس بگذارد، خاطر نشان کرد:

این روزها از هر گوشه و کناری خبری از مذاکرات احیای برجام و توافقات به گوش می‌رسد که سرمایه‌گذاران همه بازارها را در فضایی انتظاری قرار داده و باعث رکود در بازارها شده است. در بازار سهام اما صنایع مختلف بورسی اثر متفاوتی را از احیای برجام می‌پذیرند. بعضی از گروه‌ها صادرات‌محور هستند و قالبا در صورت احیای برجام و کاهش نرخ دلار، با کاهش درآمد مواجه خواهند شد و برخی دیگر که تحت عنوان صنایع داخلی شناخته می‌شوند یا اثری از نرخ دلار نمی‌پذیرند یا برخلاف صادراتی‌ها عمل کرده و از آنجا که برخی مواد اولیه خود را از آن سوی مرزها تامین می‌کنند، از کاهش نرخ دلار خشنود و راضی می‌شوند.
در بلندمدت اما رفع تحریم‌ها می‌تواند بر عملکرد تمامی شرکت‌ها اثری قابل قبول و مثبتی به جای گذارد.

عبدالحمیدی در خصوص تغییر دولت اظهار کرد:

از یک سو، دولت جدید می تواند با داشتن ۵۰ میلیون سهام دار و تعداد شرکت‌های جدید که می‌توانند به بورس تهران وارد کند و از این طریق تامین مالی کنند، گامی رو به جلو در جهت بهبود و پیشرفت بورس بردارد. اما از طرفی، بورس نمی‌تواند با واقعیت‌هایِ اقتصادیِ کشور بیگانه باشد. زمانی که نرخ تشکیل سرمایه در طول ده سال گذشته منفی بوده و عوامل نااطمینانی در اقتصاد ایران به اوج رسیده‌اند، سخت بتوان انتظار داشت بورس تهران به این زودی با تغییر دولت و تیم اقتصادی به یک بورس حرفه‌ای و رو به رشد بدل شود.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر کدام یک از بازارهای سرمایه گذاری را دارای شرایط و بازدهی بهتری می دانید و به مردم و سرمایه گذاران خرد توصیه می‌کنید، گفت:

این روزها که نرخ تورم در سال اخیر افزایش محسوسی یافته و بسیاری از مردم نگران کاهش قدرت خرید و حفظ سرمایه‌های خود هستند، بهترین راه سرمایه گذاری در بازارهایی است که دست کم در مقابل تورم بتوانند ارزش سرمایه افراد را در برابر تورم حفظ کند.

اگرچه درباره تعداد و نوع بازارهای سرمایه گذاری یعنی، بازار بورس، مسکن، ارز، طلا و سپرده گذاری در بانک‌ها اختلافی وجود ندارد و همه همین بازارها را به عنوان هدف سرمایه گذاری به رسمیت می‌شناسند، اما درباره اینکه کدام بازار ضریب بازدهی بیشتری دارد و در شرایط کنونی سرمایه گذاری در کدام بازار بهتر است اختلاف‌ها بسیار است. اما با توجه به اینکه سایر بازار ها رشد سریع داشتند و در حال حاضر با رکود مواجه هستند بهترین بازار را بازار سرمایه می‌توان انتخاب کرد.

وی افزود: در چند ماه اخیر بازار های رمز ارزها سر و صدای زیادی داشت و متاسفانه خیلی از افراد بازار سرمایه به سمت این بازار های پر ریسک حرکت کردند.

اکونومیست فارسی

کارشناس بازار سرمایه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *