تحلیل و بررسی نمادهای گروه رایانه 

در این صنعت ۶ شرکت فعال هستند که #تاپکیش تامین کننده دستگاه های پرداخت بوده و فعالیت تراکنشی ندارد اما پنج شرکت دیگر با نمادها #آپ #رکیش #پرداخت #سپ #رتاپ از محل تراکنش های بانکی، کارمزد دریافت می کنند و سیستم سودآوری آن ها ازین محل است.

به طور کلی پرداخت ها با کارتخوان، خدمات پرداخت در بستر اینترنت، مانده گیری و فروش پین از جمله محل های درآمدی این شرکت ها است که باعث می شود حاشیه سود و نسبت p.s این ها با هم متفاوت باشد.

به طور مثال #آپ عمدتا در بستر اینترنت فعالیت دارد و لذا حاشیه سود آن اندک و حجم درآمد بالا است اما #رکیش عمدتا از محل تراکنش های کارتخوان فروشگاهی درآمد کسب می کند و حاشیه سود بالا و طبعا p.s متفاوتی نسبت به #آپ دارد.

مشکل صنعت این است که کارمزدها از چندین سال قبل به صورت ريالی تعیین شده و هیچ افزایشی ندارد اما با افزایش میزان ضریب نفوذ این ابزار در جامعه و تورم موجود، مقدار و ارزش تراکنش ها تا حدی بالا رفته اما آنچنان که باید جبران کننده هزینه ها نیست.

این شرکت ها نیازمند شبکه نیروی انسانی گسترده هستند و دستگاه های کارتخوان فروشگاهی نیز استهلاک بالایی دارند و با افزایش قیمت دلار، به نوعی استهلاک این شرکت ها همیشه روند صعودی دارد.

حال طبق آنچه ما بررسی کرده ایم:

۱۵همت درآمد تقویمی سال ۹۹ به ۱۸٫۶همت در سال ۱۴۰۰ می رسد که #تاپکیش و #رتاپ بیشترین رشد را خواهند داشت. حاشیه سود این صنعت بین ۴درصد تا ۴۰درصد است و برای سال ۱۴۰۰ انتظار تغییر مهمی نداریم.

این شرکت ها در سال تقویمی ۹۹، هزینه عمومی اداری ۳۶۵میلیارد تومانی داشتند که در سال ۱۴۰۰ به ۴۵۲میلیارد تومان می رسد. #آپ #رکیش #سپ هزینه مالی بابت بدهی بانکی پرداخت می کنند اما #رتاپ #پرداخت هزینه مالی ناچیزی دارند.

#آپ و #رتاپ در سال ۹۹ سود غیر عملیاتی با اهمیتی شناسایی کردند که در سال ۱۴۰۰ حدود ۶۰درصد آن برای #رتاپ تکرار می شود. نهایتا سود خالص ۱٫۵۲همتی سال قبل به ۱٫۸همت می رسد که بیشترین رشد سود را #رتاپ #سپ خواهند داشت.

با این سود بهار، p.e ttm این شرکت ها ۳۰ واحد است که #رتاپ ۹٫۷ و پرداخت ۱۳٫۳ هستند. با همین روند پیش برویم، p.e fw برای #رتاپ ۸ و برای #پرداخت ۱۲ خواهد بود. سایرین فعلا شانسی برای تجربه p.e پایین تر ندارند. ضمنا #تاپکیش با قراردادهای اخیر حجم عملیات صعودی با اهمیتی دارد.

ولید هلالات

نمادهای گروه رایانه 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *