گزارش بازار امروز دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۲

دنبال فراراز رکود !

امروز هم بازار تلاش می‌کرد از این فضای رکودی خارج شود، اما بازهم به در بسته خورد!

امروز، بازار را در حالی آغاز کردیم که شرایط بازار شبیه شب‌های پس از عملیات بود که سرها بریده بینی، حالا نه خیلی بی‌جرم و بی‌جنایت!! اتفاقا جنایت سیاست‌گذار در حق سهامدار، دیشب در گزارش خودرویی‌ها روشن بود. همه چیز در یک شب خاص کدالی رقم ‌خورد و صبح، همه با آرامش و احتیاط کار را آغاز کردند. حقیقت امر این است که بازار امروز به واسطه دو رویداد در روز گذشته، یعنی جمع و جور شدن در نیمه دوم بازار دیروز و افزایش نسبی حجم، امیدوارانه کار را آغاز کرد؛

اما یک نکته را از دیشب به همراه خود داشت و آن هم گزارش‌های ریز و درشت شرکت‌ها در کدال بود که خودرویی و غیرخودرویی را شامل می‌شد. البته تا حدودی می‌توان گفت که بازار از چند روز قبل به استقبال چنین گزارش‌هایی رفته بود و انتظار آن را می‌کشید و برای همین شوکه نشد. فقط در شدت و عمق آن کمی مشکوک بود که البته طبق معمول، خودرویی‌ها عمیق‌ترین چاه را حفر کردند…

بازار امروز در حالی آغاز شد که چند نکته در آن به چشم می‌خورد؛ نکته اول، افزایش نسبی حجم است که طی چند روز گذشته به شکل واضح‌تر شاهد آن هستیم. هرچند که امروز دوباره آن نوار صعودی دو روزه پاره شد، اما کمی بهبود را به طرز غیرملموسی می‌بینیم که برخی آن را به واسطه آزاد شدن پول‌های بلوکه‌شده خودرو می‌دانند و برخی دیگر معتقدند که بازار در فضایی قرار گرفته که آماده یک برگشت است.

روزهای گذشته نیز از یک سناریو صحبت کردیم که بسیاری معتقدند اصلاح زمانی و قیمتی شاخص و بازار به نقاطی رسیده که کم کم باید شاهد برگشت بازار باشیم و نکته مهم این است که احتمالاً این برگشت در ماه خاص تیر پیش می‌رود و تا سقف قبلی بازار را بالا می‌برد و سرعت آن به شدت رالی قبل نیست، اما فضای مثبت و متفاوتی را نسبت به این چند روز برای بازار رقم می‌زند.

برخی دیگر هم استدلال جالبی برای بازار دارند. آنها معتقدند آنچه دیشب در کدال رخ داد، تقریباً ته‌مانده اخبار منفی بود که قرار بود به بازار برسد و رسید و اخبار منفی بازار تکمیل شده است و از این به بعد و در این نقاط، تا حدودی اخبار بهتر و منطقی‌تر می‌تواند کف فعلی را شناسایی کند و نقطه خوب برگشتی برای بازار باشد.

البته امیدواریم دوباره از زیر آستین دولتمردان، اخبار منفی برای بازار تراشیده نشود. اما هرچه که هست، گزارش‌های تلخ خودرو، شوک‌های دلاری و تحولات سیاسی در این چند وقت روی سر بازار خراب شده و اتفاق افتاده است و اگر قرار بر ریزش بود، باید در این مدت تجربه می‌کردیم و حالا بازار می‌تواند با اخبار مثبت ریز و درشت دیگری شرایط بهتری را لمس کند و همچنان معتقدیم اولین چراغ چشمک‌زن این ماجرا خود را در حجم نشان خواهد داد. به خاطر داشته باشید که در ابتدای هفته هم عرض کردیم که بازار در این هفته گزارش‌های ۱۲ماهه و رویدادهای سیاسی را در پیش دارد، اما هفته بعد و با آغاز تیرماه، انتشار گزارش‌های ماهانه، فصل مجامع و انتشار گزارش‌های ۳ماهه می‌تواند فرصت خوبی برای بهبود و برگشت بازار شود و آن سناریو بالا را نیز محقق کند.

با گزارش‌های دیشب خودرویی‌ها و برخی بانکی‌ها، آنقدر حرف برای گفتن هست که در یک روز جداگانه در مورد آن صحبت می‌کنیم و سیاستمداران را یک کیسه درست حسابی می‌کشیم که چه بلایی بر سر اقتصاد این مملکت آوردند و با ندانم‌کاری‌ها چنین فضای تلخی را در صورت‌های مالی شرکت‌ها و منافع سهامداران رقم زدند، اما همین گزارش‌های خودرویی و بانکی نشان می‌دهد که زیان‌دهی شرکت‌های مختلف اعم از بانکی، خودرویی و صنایع دیگر به خوبی نشان داد هرگاه دو چیز، اول فساد و سوء استفاده و دوم نرخ‌گذاری دستوری و دخالت دولت بر سر اقتصاد و شرکت‌ها حاکم باشد، نتیجه آن زیان مالی و در نهایت زیان اجتماعی و اقتصادی خواهد بود. راه‌حل مشخص است؛ فساد با شفافیت رفع می‌شود و نرخ‌گذاری و دخالت دولت هم با عقلانیت…

این موضوع آنقدر روشن و واضح و شفاف است که تقریباً در همه جای دنیا و تمام اقتصاد‌ها پیش می‌رود، اما فقط ما شعار و کاریکاتوری از این ماجرا داریم. اگر واقعا خواست سیاستمداران ارتقا زندگی مردم و فسادستیزی و این موارد باشد، از این دو مسیر می‌گذرد و راهی ندارد. اما چه حیف که می‌بینید در همین ماجرای بورس کالا و مصوبات مجلس و واردات خودرو چقدر دست‌های آشکار و پنهان برای رانت‌خواهی و رانت‌جویی وجود دارد. بگذریم…

دیروز در این ستون در مورد افزایش سرمایه و تجدید ارزیابی و شفافیت دارایی‌ها نوشتیم. یک نکته را قبل از این موارد عرض می‌کنیم؛ هیچ دلیلی نیست که گزارش بسیار ضعیف خودرویی‌ها با موضوع تجدید ارزیابی پوشانده شود. این گزارش یک زلزله اقتصادی تمام عیار و یک سیلی محکم به گوش سیاست‌گذاران است که نباید با خبرهای تجدید و برنامه این شرکت‌ها برای تجدید به فراموشی سپرده شود. اما بحث ما، ادامه صحبت دیروز است که در جمع‌بندی بخش اول به این نتیجه رسیدیم که شفافیت دارایی شرکت‌ها باید در دستور کار باشد و باید برای این موضوع چاره‌ای اندیشیده شود که تجدید یکی از آنها است و حال می‌خواهد اختلاف به سرمایه منتقل بشود یا نشود.

اما بحث امروز ما در مورد اهمیت این واژه، یعنی تجدید ارزیابی و افزایش سرمایه از این محل برای برخی شرکت‌ها و بازار است. قبل از هر چیز یک نکته را عرض می‌کنیم؛ امسال، شرکت‌ها سودهای نسبتا خوبی را محقق می‌کنند.

سهامداران در مجمع دل به تقسیم سود بالا می‌بندند و حتی سهامداران عمده نیز از این موضوع بدشان نمی‌آید، اما اگر بخواهیم کمی بلند مدت‌تر نگاه کنیم، باید اذعان داشت که ادامه این سیاست و عدم سرمایه‌گذاری، کم کم شرکت را کوچک می‌کند. بی‌شک بخشی از نقدینگی در دل شرکت‌ها باید صرف سرمایه‌گذاری و طرح‌های توسعه شود و این ماجرا اگر خود را به شکلی در قالب‌های اثرگذاری در تقسیم سود نشان ندهد، به زودی به چالش بازار تبدیل خواهد شد.

سعی می‌کنیم در مورد این موضوع هفته‌های بعد مفصل‌تر صحبت کنیم، اما لازم به ذکر است که ذخیره کردن بخشی از سود در قالب اثرات کاهنده سودآوری، چه به شکل استهلاک باشد چه موارد دیگر، می‌تواند به جریان جلوگیری از خروج نقدینگی از برخی از این شرکت‌ها کمک کند و آنها را در شرایط بهتری قرار دهد تا نقدینگی بی‌حساب و کتاب از شرکت خارج نشود.

نکته دیگر در بسیاری از این شرکت‌ها این است که جمع دارایی‌ها، اعداد کوچکی شده و در مقابل تورم رشد نکرده است.

اما عدد سود خالص افزایش یافته و همین موضوع دستاویزی برای کسانی است که بی‌دانش و بدون تسلط به جریان مالی شرکت‌ها نگاه می‌کنند و بازده دارایی آنها را بالا می‌بینند و به خود حق می‌دهند که دست در جیب شرکت‌ها کرده و آنها را تلکه کنند.

این دقیقا همان نقطه‌ای است که باید فکری برای آن کرد. باید جریان دارایی شرکت‌ها بروز باشد و بروز شود تا حداقل حساب و کتاب آنها شفاف باشد که از چه میزان دارایی، چه سودی به سهامداران می‌دهند و این موضوع برای سیاست‌گذاران و بیننده‌ها و مدیران عجیب و غریب نباشد که مثلاً فلان شرکت پتروشیمی با حجم کم دارایی که بروز نشده، چه میزان سود عجیب و غریبی را می‌سازد تا برخی اسکولیست‌ها نیز سناریوهای دلاری شدن را برمبنای همین موارد مطرح نکنند. از سوی دیگر، به هر حال تورم علاوه بر فروش و سود باید خود را در دل دارایی شرکت‌ها نیز نشان دهد و سهامدار بیچاره که ریسک کرده و به خیال خود در شفاف‌ترین بازار حضور پیدا کرده، باید همچون بازارها از این تورم عقب نماند و نباید فقط نظاره‌گر کاهش ارزش پول خود باشد.

با توجه به سطح کم دانش فنی بازار ما می‌طلبد که این تجدید ارزیابی دارایی‌ها تا حدودی به جریان سرمایه اضافه شود و کمی جریان خروج پول از شرکت‌ها را کنترل کند و سیاست‌گذار را نیز در محاسبه درست اعداد بازدهی یاری کند. از همین روست که فکر می‌کنیم اجرای این اتفاق بعد از رالی تورمی اخیر برای شرکت‌های بازار ما یک نیاز جدی خواهد بود. این موضوعی است که در سطح کلان و ابتدا در هلدینگ‌های ما باید تصویب شده و به زیرمجموعه‌ها ابلاغ شود.

بگذریم. در این دو روز سعی کردیم از تجدید صحبت کنیم، اما سعی کردیم غیرمنطقی به ماجرا نگاه نکنیم. به طور کلی، فضای فعلی گزارش‌ها نیز نشان می‌دهد که این تمایل در دل شرکت‌ها وجود دارد و بهتر است سیاست‌گذاران و سازمان بورس، ریل‌گذاری این موضوع را سریع‌تر پیش ببرند.

گزارش بازار امروز دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۲

 

بتا سهم

#گزارش_بازار

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *