گزارش بازار امروز چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۲

چهارشنبه هراسی …

این اواخر انقدر چهارشنبه ها و شنبه ها بازار متفاوت بوده که همه سعی میکنند چهارشنبه ها تن به دریای ریسک ندهند …

بازار امروز را در حالی به پایان بردیم که به نظر با توجه به شرایط طول هفته، شناسایی سود در برخی سهامداران و همچنین ترس ناشی از تعطیلات آخر هفته و رویدادهای عجیب و غریب احتمالی باید به بازار حق داد که در فضای فعلی کمی محتاط عمل کرده و خیلی دل به دریای خرید نزند.

این موضوع از امروز و از ابتدای معاملات روشن و مشخص بود، تا انتها نیز حضور داشت و نقطه مثبت بازار امروز این بود که از رنج‌های منفی فروش خبری نبود و حتی خریداران در منفی هم حاضر بودند و شاهد خریدهای نسبتا خوب و مثبتی هم در بازار بودیم.
البته حجم‌ها در بازار به اندازه چند روز قبل نبود، ولی قابل تحمل بود؛ امروز ارزش کل معاملات بازار ۷۲۶۳ میلیارد تومان بوده که از این مبلغ ۳۹۹۴ میلیارد تومان آن مربوط به معاملات خرد سهام و صندوق‌های قابل معامله سهامی بوده است. تقریبا امروز هم بالای ۴هزار بودیم.

بازار را امروز در حالی پیش بردیم که جدال بدبین‌ها و خوشبین‌ها ادامه دارد و همچنان برخی در مورد سناریوهای مرتبط با بازار، شرایط را قابل خرید نمی‌دانند و معتقدند اتفاق خاصی نیفتاده که بازار بخواهد تغییر فاز داشته باشد. اما فارغ از تمام این رویدادها، به نظر سناریوهای متفاوتی پیش روی بازار خواهد بود و البته همچنان به مانند دیروز که عرض کردیم، معتقدیم کف بازار را دیده و لمس کرده‌ایم و حتی اگر اصلاح موقتی هم داشته باشیم، بعید است قیمت‌ها از آنچه در روزهای ابتدای آبان دیدیم کمتر شوند.

از دید ما، بحث در حال حاضر این است که آیا این رشد، طول موج کوتاهی خواهد داشت و یا می‌تواند با گام‌های بلندتری حرکت کند؟
به نظر در سناریوی اول و از دید برخی محتمل این است که بازار در نزدیکی‌های شاخص ۲.۱ میلیونی و بعد از یک بازدهی کوتاه‌مدت، کمی ایستاده و با سرعت کمتری پیش می‌رود و طبیعی است که در آن نقاط، برخی دوباره در بازار فروشنده باشند و یک شناسایی سود صورت گیرد. پس ما احتمالا خیلی زود در این موج کوتاه‌مدت با یک توقف ناشی از عرضه‌ها مواجه خواهیم بود و این دقیقا همان چیزیست که تماشاچیان فعلی به آن اشاره می‌کنند که روند را کوتاه‌مدت دیده و دل به دل بازار نمی‌دهند.

اما سناریوی دیگری که برخی معتقدند می‌توان برای بازار متصور بود، این است که بازار حتی اگر در کوتاه‌مدت هم یک ایست موقت و یک اصلاح کوتاه داشته باشد، خیلی زود مسیر حرکت خود را تغییر داده و دوباره در قیمت‌های متعادل شده دست به دست شده و انرژی جمع می‌کند و حرکت خواهد کرد؛ بدین معنی که در این سناریو نیز اصلاح را منطقی می‌بیند، اما آن را یک فرصت برای خریدهای بیشتر بازار می‌داند.
چه سناریوی اول باشد و چه دوم، معتقدیم که بازار هنوز کارش با رشد اخیر تمام نشده و می‌تواند فضای مثبت و منطقی را در معاملات باز هم شاهد بود. اما طبیعی‌ست که هرچه جلوتر می‌رویم، ریسک خریداران هم بیشتر خواهد بود و این را باید به عنوان نقطه مهم و خاص این جریان در نظر گرفت.

در بازار این پرسش وجود دارد که آیا اصلا خرید کنیم یا خیر و اگر جواب آری است، چه گزینه‌ای را باید انتخاب کرد. خرید در این قیمت‌ها و این شرایط بسته به ریسک شخص است؛ اگر روند را همچنان ادامه‌دار می‌بینید، قطعا خرید در چنین روزهایی و مثل امروز می‌تواند اتفاقی منطقی باشد. در سوی دیگر، ما با چند طیف از سهام مواجه هستیم که هر فرد می‌تواند بسته به نوع ریسک و بازدهی که در ذهن دارد، رفتار کند. بخشی از سهام که در حال حاضر مورد توجه بازار هم بوده، اکثرا گروهی هستند که شاید بنیاد آن‌ها (منظور از بنیاد، گزارش‌ها و صورت‌های مالی است) خیلی حرفی برای گفتن در مقایسه با سایر سهم‌ها ندارد، اما دو ویژگی مهم را یدک می‌کشد؛

ویژگی اول، اصلاح سنگینی بوده که طی این مدت داشتند و دوم، زمزمه‌ها و شایعاتی است که وجود دارد و اتفاقات مختلف این دسته از سهم‌ها که اصلاح قیمت، ویژگی اکثر آنهاست. در حال حاضر برای پرریسک‌ها بهترین گزینه‌های ممکن هستند و اتفاقا سرعت برگشت بالایی دارند.

دسته دیگر، سهم‌های خاصی هستند که طی این مدت به واسطه شرایط خوب بنیادی، افت قیمت آنچنانی نداشته و به نوعی صابون ریزش بازار خیلی به تن آن‌ها نخورده است. بسیاری از فعالان بازار معتقدند دست و دل جریان پول به خرید این نوع سهم‌ها نمی‌رود. چون مولفه مهم اصلاح قیمت سنگین را نداشتند. شاید بسیاری از گروه‌ها نظیر سیمان و دارو چنین شرایطی دارند و از همین روست که حتی با وجود گزارش‌ها و خبرهای مثبت، حرکت و رشد خاصی را از این گروه‌ها نمی‌بینیم. در عین اینکه ارزندگی لازم را دارند و حتی هنوز هم می‌توان شرایط خوبی برای آن‌ها متصور بود.

گروه بعد که شاید سهم‌هایی باشند که در حال حاضر و احتمالا در رالی بعدی بیشتر از آن‌ها خواهیم شنید، شرکت‌های متوسط و کوچکی هستند که قابلیت‌های بنیادی و نوسانی خوبی داشته و شرایط مالی آن‌ها اعم از گزارش‌های میاندوره‌ای و فروش، سیگنال‌های مثبتی را ارسال کرده است. اما در حال حاضر به واسطه عدم اصلاح بالا با تردید به آن‌ها نگاه می‌شود.

معتقدیم در بین این گروه می‌توان گزینه‌های بسیار جالب و جذابی را پیدا کرد که در رالی بعدی بازار مورد توجه باشند و دسته آخر، سهم‌های بزرگ و بنیادی بازار هستند که حتی برخی از آن‌ها اصلاح قیمت هم داشته‌اند، اما به واسطه بزرگ بودن و نیاز جریان پول قوی برای رشد آن‌ها شاید موتورشان کمی دیر روشن شود، اما در حال حاضر مطمئن‌ترین گزینه‌های کم ریسک فعلی بازار هستند.

تمام هنر فعالان بازار این است که با توجه به رویدادهای فعلی و البته با توجه به گارد بازار که ممکن است هر لحظه از شرایط تهاجمی فعلی به تدافعی برگردد، پرتفوی خود را چیده و در بازار حرکت کنند. معتقدیم که در حال حاضر و از سه گروه، گروه اول یعنی گروهی که اصلاح خوبی کرده و شرکت‌هایی که کوچک و بنیادی‌ هستند، در اولویت باشند و بعد دو دسته دیگر؛ یعنی گروه‌هایی که بنیادی هستند و ریزش نداشتند و سپس سایر بزرگان بازار. احساس می‌کنیم جریان فعلی پول هنوز به نقطه‌ای نرسیده که بتواند گروه‌هایی را که اصلاح نداشتند، حرکت دهد و همچنان محتمل می‌بینیم که این جریان پول در گروه‌های کوچک حضور داشته باشد، اما مدیریت منطقی دارایی به ما می‌گوید که سعی کنیم حداقل از طیف‌های متفاوت در حال حاضر در پرتفو داشته باشیم و بعد از یک رشد بازار و تداوم جریان حجم به بالای ۵۰۰۰ میلیارد تومان کم کم برای حفظ سودهای ایجادشده به سراغ گزینه‌های بزرگ‌تر برویم.

بتا سهم

#گزارش_بازار

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *