عدم تمایل بازار ساز به تثبیت بازار در شرایط فعلی …

بازار دیروز در حالی کار خود را آغاز کرد که با تاثیر پذیری از اخبار تسعیر نرخ ارز بانکی ها، شرایط برای رشد گروه بانکی فراهم بود . برای نماد #وبملت نیز صف خوبی چیده شده بود . اما از همان ابتدا مشخص بود که این صف بارها و بارها عرضه خواهد شد . اما این حجم از عرضه توسط حقوقی ها واقعا عجیب بود .

بیش از ۱٫۲ میلیارد برگه سهم و معادل ۶۶ درصد از کل عرضه ها توسط حقوقی ها انجام شد و این شائبه را تقویت کرد که بازارساز تمایل چندانی به تثبیت بازار و رشد در مقطع فعلی ندارد . عامل دیگری که این تئوری را تقویت می کند، عدم محدودیت عرضه سهام توسط بازارگردان هاست که با وجود شرایط بد بازار طی روزهای جاری، خبری از محدودیت ها نیست و بازارگردان ها با خیال آسوده در حال عرضه سهام هستند . اگر بدبینانه به اتفاقات چند روز اخیر نگاه کنیم باز هم می توانیم رد پای بازار ساز را در عدم تثبیت بازار مشاهده کنیم .

خبر روز شنبه در مورد گروه خودرو تقویت احتمال عرضه مجدد برخی محصولات خودروسازها در بورس کالا در کنار اعلام آمادگی چینی ها برای خرید سهام دو خودروساز ، باعث شد این گروه مورد توجه بازار قرار گیرد . اما به یک باره شاهد افزایش عرضه ها در این گروه و رنج های منفی بودیم .

گروه پالایش نیز از گزند بازار ساز در امان نبود . با وجود خبرهای خوب برای این گروه و افزایش قیمت نفت و رشد کرک و اخبار تسعیر و اصلاح نرخ خوراک، عملا با فشار فروش همراه شد.

به نظر می رسد در شرایط فعلی سیاست کلی حمایت از شاخص ساز ها و سبز نگه داشتن ویترین است اما شاخص هموزن که آینه تمام نمای بازار است چیز دیگری را نشان می دهد.

دیروز با دوستی در مورد شرایط پیش روی بازار با توجه به تحولات سیاسی اخیر صحبت می کردیم . یاد تحلیلی از یکی از دوستان افتادم که در زمان ترامپ و در مورد بازارهای جهانی مطرح شده بود . با وجود تمام اتفاقات سیاسی و اجتماعی کلان، در نهایت بازارها مسیر خود را خواهند رفت و این اتفاقات در حد یک نویز در روند های بلند مدت خود را نشان خواهند داد .

بازار سرمایه ایران، بازار ارز و طلا و دیگر بازارهای داخلی نیز از این قائده کلی مستثنی نیستند . دلار ۴٫۵ و ۲۸٫۵ و نیمایی همه گذرا هستند و در نهایت آقای بازار است که مسیر خود را خواهد رفت . بازار سرمایه نیز در نهایت روند صعودی خود را پیدا خواهد کرد و با این سنگ اندازی ها فقط فنر نرخ رشد آن فشرده تر خواهد شد .

برای امروز و با توجه به آرامش نسبی ایجاد شده ، احتمالا خبری از رنج های منفی نباشد و بازار در دو گروه بانک و پالایش با افزایش تقاضا در نیمه نخست همراه باشد . افزایش عرضه ها در نیمه دوم بازار امری طبیعی است و تعطیلات پیش رو تا حدودی سمت عرضه را تقویت خواهد کرد .

چند دقیقه پایانی بازار دیروز و پس از آن اقبال به صندوق های اهرمی در تایم پس از بازار نیز موید این موضوع است .

توصیه ما این است که در مثبت های احتمالی اول وقت نظاره گر باشید و از منفی های احتمالی در سهام بنیادی ارزشمند و دی پی اس محور خرید های خود را تکمیل کنید .

شرایط کلی بازار و تحولات سیاسی به گونه ای است که نمی توان با اطمینان سخت گفت و بر اساس چند پارامتر ثابت جمع بندی نهایی داشت . هر لحظه ممکن است موشکی شلیک شود و شرایط به کلی تغییر یابد.

تسعیر نرخ ارز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *