شير پاستوريزه پگاه گلپايگان (غگلپا)

#غگلپا

شرکت شير پاستوريزه پگاه گلپايگان با سرمایه اسمی ۱۲۰میلیارد ريالی از بهمن ۱۳۹۵ مهمان بازار دوم فرابورس است.

بر اساس ترازنامه ۹ ماهه ۵۶۷میلیارد ريال دارایی جاری، ۳۷۸میلیارد ريال بدهی جاری دیده می شود.

بخش مهم دارایی های جاری را دریافتنی تجاری به ارزش ۳۸۳میلیارد ريال تشکیل داده که نشان می دهد دوره وصول مطالبات حدودا ۹۰ روز است.

این شرکت بدهی بانکی ندارد و ازین حیث در موقعیت کم ریسکی قرار گرفته است.

در سال مالی ۹۵ غگلپا توانست ۱۴۹۸میلیارد ريال فروش با حاشیه سود ناخالص ۲۲درصدی کسب کند. با توجه به اینکه صنعت لبنی پخش مویرگی دارد هزینه عمومی – اداری با اهمیت است و در سال ۹۵ این هزینه معادل ۱۰۱میلیارد ريال بوده است.

نهایتا سود خالص کسب شده پس از مالیات ۱۷۲ میلیارد ريال معادل ۱۴۳۸ ريال eps است.

در سال ۹۶ پیشبینی اولیه کسب ۱۶۴۴میلیارد ريال فروش، حاشیه سود ناخالص ۲۱درصد و سود خالص ۱۹۴میلیارد ريال معادل ۱۶۱۸ ريال eps بوده است.

در سه ماه نخست:

۳۹۱میلیارد ريال فروش (۴درصد کاهش نسبت به مدت مشابه) – ۵۴ میلیارد ريال سود عملیاتی (بی تغییر نسبت به مدت مشابه) – ۴۴٫۳میلیارد ريال سود خالص معادل eps 370 ريال ( ۱۶درصد افزایش نسبت به مدت مشابه )

در شش ماه نخست:

۷۹۴ میلیارد ريال فروش (۵ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه) – ۱۲۰ میلیارد ريال سود عملیاتی (کاهش ۸دردص نسبت به مدت مشابه) – ۱۰۰ میلیارد ريال سود خالص معادل eps 835 ريال ( ۴ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه )

در نه ماه نخست:

۱۲۲۸ میلیارد ريال فروش (۱۰درصد افزایش نسبت به مدت مشابه) – ۱۷۲ میلیارد ريال سود عملیاتی (کاهش ۶ درصد نسبت به مدت مشابه) – ۱۳۹ میلیارد ريال سود خالص معادل eps 1161 ريال ( ۳ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه )

در ۱۲ ماهه = ۱۶۲۳ میلیارد ريال فروش محقق شده که ۱درصد کمتر از پیشبینی های شرکت است. حاشیه سود در ۶ ماه نخست از بودجه جلوتر بود اما در پاییز که نرخ شیر خام به شدت رشد کرد، حاشیه سود به سمت ۲۰درصد کاهش یافت. همچنین انتظار می رود ۱۱۰میلیارد ريال هزینه اداری و ۱۵میلیارد ريال سایر درآمدها محقق شده باشد.

در چنین فضایی میتوان گفت سود محقق شده هر سهم رقمی نزدیک به ۱۵۰۰ ريال است که نسبت به بودجه اندکی کمتر است اما اگر فرض کنیم سود محقق شده در ۱۲ ماهه رقم ۱۶۵۰ريال باشد این بدان معناست که شرکت توانسته نرخ فروش را متناسب افزایش هزینه بالا ببرد.

نرخ پنیر که ۶۹درصد سبد محصولات شرکت است نسبت به بودجه رشد کرده اما ازان جهت که محصولات همگن نیست نمی توانیم با اطمینان بگوییم این افزایش در گزارش ها ناشی از رشد واقعی نرخ فروش است بنابراین سود محقق شده با احتمال فراوانی در محدوده ۱۵۰ تومان محقق شده اما اگر سود محقق شده ۱۶۵ تومان باشد به این معناست که سود سال ۹۷ هم نسبت به ۹۶ صعودی باقی می ماند و این آهنگ رشد سود در فضایی که P.e این سهم به ۷ واحد کاهش یافته و قیمت سهم از ۱۴۰۰ تومان تیر ماه به ۱۰۵۰ تومان طی ۹ ماه کاهش یافته، لذا موقعیت سهم برای بهبود معاملات مهیا می شود.

سهم مناسبی جهت تحلیل جامع محسوب می شود.
ولید هلالات

تاریخ : ۱۳۹۷/۰۲/۱۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *